Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Most Poniatowskiego: Zamiast drogi rowerowej autobusy z przyczepą?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-11-06 16:27
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Most Poniatowskiego: Zamiast drogi rowerowej autobusy z przyczepą?
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl
Miasto Jest Nasze ujawniło jedną z koncepcji związanych z poprawą bezpieczeństwa rowerzystów na moście Poniatowskiego. Zgodnie z nią miałyby się pojawić mikrobusy do przewozu rowerów, które kursowałyby wahadłowo. ZDM potwierdza, że taka propozycja padła i zarazem zarzuca społecznikom chęć wywołania zamieszania, a nie dialog i działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Od dawna trwają dyskusje o poprawie bezpieczeństwa rowerzystów na moście Poniatowskiego. Był to gorący temat w zeszłorocznej kampanii po śmiertelnym wypadku rowerzystki. Jak dotąd jednak nie udało się wdrożyć żadnego z rozwiązań. Prezydent Rafał Trzaskowski proponował, by jeden z chodników przeznaczyć dla rowerzystów, ale temat szybko upadł. Nie uda się też raczej zbudować kładki pod mostem, gdyż jest to obiekt zabytkowy. Nie ma pieniędzy na generalny remont przeprawy. Na razie trwa kolejny już przetarg na odcinkowy pomiar prędkości.

Jak ujawniło Miasto Jest Nasze, na posiedzeniu Branżowej Komisji Dialogu Społecznego pojawiła się nowa koncepcja. Urzędnicy ZDM zaproponowali uruchomienie mikrobusów, które mogłyby przewozić 10-12 rowerów na przyczepie. Dwa pojazdy miałyby kursować wahadłowo co 10 miniut w godz. 6-22 na trasie między przystankami Rondo Waszyngtona i PKP Powiśle bądź Muzeum Narodowe. Pojazdy zatrzymywałyby się na oddzielnych, specjalnie oznakowanych przystankach. Przejazdy dla rowerzystów byłyby bezpłatne, przewidziano też dodatkowe atrakcje (jak woda mineralna. Koszt miesięczny oceniono na 120 tys. zł. Aktywiści z MJN nie są zwolennikami takiego rozwiązania i wątpią w jego powodzenie.

ZDM potwierdza, że taka propozycja rzeczywiście padła. – To nie jest żadne pionierskie rozwiązanie. Funkcjonuje w wielu miejscach na świecie, w tym m.in. w tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ZDM. Zaznacza zarazem, że był to jeden z wielu pomysłów. – Usiedliśmy, żeby porozmawiać o alternatywnych rozwiązaniach, które poprawiłyby bezpieczeństwo i spowodowały, że rowerzyści mogliby czuć się bezpieczniej na moście. Oczywiście, po raz drugi wystartowaliśmy z postępowaniem na odcinkowy pomiar prędkości na moście, jest to dla nas rozwiązanie priorytetowe. Niemniej jednak chcemy podejmować działania doraźne dzięki którym będzie bezpieczniej. Kompleksowe zmiany na moście nie są możliwe z uwagi na jego historyczną konstrukcję, a głębokie zmiany w organizacji ruchu powinny być spójne z propozycjami dla całego odcinka Al. Jerozolimskich. Mówiliśmy między innymi o stworzeniu dróg rowerowych dojazdowych do mostu Poniatowskiego od strony centrum i Pragi Południe. Miał to być dialog na zasadzie burzy mózgów, bez podejmowania konkretnych decyzji – przekonuje Gałecka.

Karolina Gałecka skrytykowała wypuszczenie przez MJN informacji, która nie obrazuje całości spotkania i w pewien sposób szydzi z propozycji. To świadczy – jej zdaniem – że dialog i formuła konsultacji jest czymś obcym dla tej organizacji. – Ważniejsza okazała się aktywność w mediach społecznościowych i chęć wywołania zamieszania, które w żaden sposób nie poprawi bezpieczeństwa na obiekcie. Jest to dla nas o tyle dziwne, że na samym spotkaniu Miasto Jest Nasze nie sprzeciwiało się temu rozwiązaniu – dodaje Gałecka.

Zaznacza, że na spotkaniu MJN wyraźnie nie sprzeciwiało się propozycjom. – Jest to zadziwiająca sytuacja, z jednej strony oczekuje się od urzędników dialogu i otwartości w imię bezpieczeństwa nas wszystkich. Z drugiej strony okazuje się jednak, że dialog i konsultacje są przez niektórych wykorzystywane do tworzenia podziałów i konfliktów. Trudno takie zachowanie łączyć z chęcią poprawy bezpieczeństwa – wskazuje Karolina Gałecka.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5