Spółka Tramwaje Śląskie, obsługująca rozległą śląsko-zagłębiowską sieć tramwajową, ma ambitny plan inwestycyjny na ten rok. W sumie lista obejmuje 31 zadań, finansowych w ramach dużego projektu unijnego. Spółka zakłada, że w tym roku prace rozpoczną się przy blisko 20 projektach.
Tramwaje Śląskie kontynuują realizację wielkiego projektu unijnego, zakładającego odnowienie sieci tramwajowej wraz z dobudową nowych odcinków linii. – Biorąc pod uwagę ilość przewidzianych do realizacji zadań inwestycyjnych należy się spodziewać wielu zmian w organizacji ruchu tramwajowego – informuje Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Zakończenie zadańKończy się właśnie realizacja zadania związanego z modernizacją infrastruktury torowo-sieciowej w
Sosnowcu w ciągu
ul. Piłsudskiego od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86. Tramwaje Śląskie zakładają, że prace zostaną odebrane w lutym.
W tym roku zakończa się też przebudowa infrastruktury tramwajowej w
Świętochłowicach w ciągu
ul. Bytomskiej od skrzyżowania z Chorzowską do Krasickiego, torowiska w
Bytomiu od przystanku
Arki Bożka do Siemianowickiej, a także w
ul. Katowickiej od pl. Sikorskiego do Siemianowickiej (dobudowa drugiego toru).
Rozpoczęcie prac, gdzie wykonawcy są już wybraniRozpoczną się prace przy projektach, dla których rozstrzygnęły się postępowania przetargowe i podpisano umowy z wykonawcami. Jeden z projektów związany jest z
przebudową infrastruktury tramwajowej w
Będzinie w ciągu Małobądzkiej na odcinku od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem, a także w
Sosnowcu w ciągu Będzińskiej od granicy z Będzinem do Staropogońskiej. Drugie zadanie dotyczy
Dąbrowy Górniczej i przebudowy wydzielonego torowiska
w ciągu ul. Kasprzaka między ul. Piłsudskiego i Zaplecze.
Zakończenie przetargów i rozpoczęcie pracDla szeregu projektów Tramwaje Śląskie przewidują w tym roku zakończenie procedury przetargowej wraz z rozpoczęciem prac. W
Chorzowie rozpocznie się modernizacja torowiska w
Hajduckiej, w
ul. Powstańców Śląskich od Rynku do Chrobrego. W
Zabrzu – wzdłuż
Powstańców Śląskich i Religi od Wolności do Stalmacha, w ciągu Bytomskiej od Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z pętlą Biskupice, a także na odcinku pętli Mikulczyce do skrzyżowania Mikulczyckiej i Dygasińskiego (łącznie z pętlą). W
Bytomiu – w ciągu
Piekarskiej i Sądowej, w centrum miasta
od skrzyżowania Powstańców Śląskich i Sądowej do zajezdni Stroszek. W
Świętochłowicach – w ciągu Katowickiej od granicy z Chorzowem do Żołnierskiej, w ciągu
Łagiewnickiej. Prace rozpoczną się też na linii w ciągu
Chorzowskiej do Karola Goduli w Rudzie Śląskiej (dobudowa drugiego toru).
TŚ planują zakończenie procedury przetargowej i rozpoczęcie prac także w
Mysłowicach –
w ciągu Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców. W
Sosnowcu – w ciągu Wojska Polskiego od Andersa do Orląt Lwowskich (dobudowa drugiego toru), w ciągu Andersa od Wojska Polskiego do ronda Ludwik, w ciągu 1 Maja od ronda Ludwik do ronda Gierka, w ciągu Małachowskiego od Mościckiego do 3 Maja.
Spółka przeprowadzi też przetargi dla nowych tras wraz z rozpoczęciem ich budowy w tym roku. Chodzi o
linię w Sosnowcu od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II oraz w
Katowicach w ciągu
ul. Grundmanna.
Nowe przetargi dla kolejnych zadań
W tym roku rozpoczną się też przetargi dla szeregu kolejnych zadań (plan inwestycyjny nie zakłada jednak przejścia do fazy realizacji jeszcze w tym roku). W
Zabrzu postępowania obejmą przebudowę infrastruktury w ciągu
Wolności od Piłsudskiego do Miarki, oraz przebudowa
przejazdu drogowo-tramwajowego ul. Knurowskiej z ul. Wolności. W
Chorzowie –
na odcinku od wiaduktu przy Hucie Kościuszko do Metalowców oraz w ciągu 3 Maja (
powtórzone postępowanie). W
Dąbrowie Górniczej –
w ciągu Sobieskiego i Królowej Jadwigi od pętli KWK Paryż do al. Róż oraz w ciągu Królowej Jadwigi i Piłsudskiego od al. Róż do Kasprzaka.
Własne zadaniaW planie inwestycyjnym – poza wspomnianym projektem unijnym – przewidziano też szereg pomniejszych zadań. W dalszym ciągu prowadzone będą działania związane z uwolnieniem budynków od mocowań sieci trakcyjnej, a także przejazdów drogowo-tramwajowych. Zaplanowano drugi etap modernizacji węzła rozjazdowego Katowice Rondo, modernizację wiaduktu w Sosnowcu w ciągu Narutowicza, torowiska w Zabrzu wzdłuż Bytomskiej od Młyńskiej do Hagera, infrastruktury tramwajowej w katowickich węzłach Brynów i Zawodzie (w ramach katowickiego projektu unijnego). Przewidziano również modernizację układów zasilania w podstacji Bracka w Katowicach, kanałów przeglądowych w Rejonie nr 3 w Bytomiu, a także zakup maszyn i urządzeń zabezpieczających ciągłą realizację zadań spółki.
O planach taborowych na ten rok pisaliśmy
tutaj.