Tramwaje Warszawskie otworzyły oferty na system zarządzania projektowaną zajezdnią Annopol. Jego zadaniem będzie zarządzanie przebiegiem wszystkich procesów technologicznych, w tym sterowanie ruchem i optymalizacja drogi przebiegu tramwajów.
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wdrożenie systemu zarządzania zajezdnią. Zadaniem systemu jest zarządzanie wszystkimi procesami technologicznymi zajezdni oraz procesów identyfikacji i lokalizacji tramwajów, automatycznego sterowania ruchem i zwrotnicami, w tym zarządzanie wjazdami i zjazdami tramwajów. System powinien optymalizować przejazd tramwaju, aby nie doprowadzać do zatorów. Przewidziano tryb automatyczny, półautomatyczny i ręczny.
Zakłada się, że pojemność zajezdni umożliwi obsługę około 152 tramwajów o długości do 33 m. Jak wynika za specyfikacji zamówienia, tramwaj zjeżdżający z trasy od bramy zjazdowej (gdzie zostaje sprawdzony przez pracownika) kierowany jest, zgodnie z planem lub dyspozycją, na jedno ze stanowisk obsługowych zlokalizowanych na terenie zajezdni (w halach). Przed wjazdem na to stanowisko tramwaj musi przejechać przez stanowisko pomiarowe do badania płaskich miejsc i w zależności od bieżącego natężenia ruchu i harmonogramu mycia, przez myjnię tramwajową (przejazdową). W hali obsług technicznych znajduje się pięć torów (dwustanowiskowych) przeznaczonych do wykonania OC (obsługa codzienna), jednak założono, że podstawowo będzie wykonywane OC na czterech torach (tor 5 będzie rezerwowym). OC będzie łącznie wykonywane na ośmiu stanowiskach z tym, że tylko czterech z nich są wyposażone w system dystrybucji piasku i płynu do spryskiwaczy (od strony północnej). Zamawiający szacuje, że łączny czas postoju na stanowisku OC nie przekroczy 12 minut. Każdy skład zjeżdżający z miasta będzie przy dojeździe do bramy odpowiednio zakwalifikowany, według statusu: sprawny, niesprawny. Obsługa na stanowisku przyjęcia na bramie będzie ok. 2 minut. Na podstawie tych informacji oraz zaplanowanych wcześniej czynności skład jest wysyłany na odpowiednie stanowisko (obsługowe lub naprawcze). Mycie tramwajów w myjni przejazdowej będzie zależeć od wcześniej przyjętego cyklu. Zamawiający szacuje, że przejazd tramwaju od bramy wjazdowej do hali obsługowej (OC) z uwzględnieniem przejazdu przez stanowisko pomiarowe oraz mycia nie powinien być dłuższy niż 3 minuty.
Dziś (8 czerwca) minął termin składania ofert. Wystartowały dwie firmy. PSI Polska z Poznania proponuje 12,239 mln zł brutto, natomiast Wasko z Gliwic – 18,298 mln zł brutto. Obie propozycje przekraczają budżet określony na kwotę 9,225 mln zł brutto.
O wyborze decydują cena (70%), okres gwarancji i serwisu technicznego (20%) oraz funkcjonalności systemu (10%). Tramwaje Warszawskie zakładają, że umowa zostanie zrealizowana do listopada 2026 r., przy czym pozwolenie na użytkowanie zajezdni zostanie uzyskane do 19 grudnia 2023 r.
Trwa przetarg na
wybór inżyniera kontraktu. Tramwaje Warszawskie dysponują już pozwoleniem na budowę nowej zajezdni. Jest ona kluczowa dla dalszego rozwoju sieci tramwajowej. Plany do 2023 r. obejmują budowę ok. 20 km tras – m.in.
do Dworca Zachodniego, a także
do Wilanowa i
na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do
budowy trasy na ul. Kasprzaka, trwa też
budowa torowiska między Nowodworami a Winnicą. Do ich obsługi niezbędny jest dodatkowy tabor, którego istniejące zajezdnie nie pomieszczą. Nowe pojazdy
dostarczy Hyundai Rotem.