Tramwaje Warszawskie kończą prace projektowe dla budowy ok. 2 km nowej trasy tramwajowej w ul. Kasprzaka i przebudowy ok. 1,2 km torów w ciągu Wolskiej. Zatwierdzony jest już projekt organizacji ruchem. Nagle, głównym zmartwieniem dzielnicy, jest kwestia liczby miejsc parkingowych w rejonie cmentarzy.
W grudniu zeszłego roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska na opracowanie dokumentacji budowy i przebudowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka i ul. Wolskiej. – W tym momencie kończymy prace projektowe. W pierwszej połowie przyszłego roku zaplanowaliśmy ogłoszenie przetargu na prace budowlane – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Efektem inwestycji będzie powstanie ok. 2 km nowej trasy tramwajowej w ciągu Kasprzaka od Skierniewickiej do Wolskiej, a także przebudowę ok. 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka. Tory zostaną przełożone na środek jezdni. Tramwaje z Wolskiej i Kasprzaka pokonają skrzyżowanie z Redutową w sposób bezkolizyjny, korzystając z obecnego wykopu jezdni północnej ul. Kasprzaka. Pasażerowie skorzystają z trzech nowych zespołów przystankowych: przy Płockiej, przy przystanku kolejowym Warszawa Wola oraz przy ul. Ordona.
Prace projektowe nie przebiegają bez kontrowersji. Głównym zmartwieniem dzielnicy jest liczba miejsc parkingowych w rejonie nekropolii między Elekcyjną i Redutową. Burmistrz Woli, Krzysztof Strzałkowski, zwrócił się w tej sprawie do Roberta Soszyńskiego, wiceprezydenta Warszawy. „W chwili obecnej inwestor zaplanował, aby teren po zlikwidowanym torowisku [które zostanie przesunięte na pas dzielący między jezdniami – red.] przeznaczyć na ścieżkę rowerową, chodnik i zieleń. Biorąc powyższe pod uwagę, w imieniu mieszkańców Dzielnicy Wola proponuję, aby na przedmiotowym terenie zlokalizować chodnik przy granicy pasa drogowego, parking z manewrową drogą asfaltową która mogłaby być jednocześnie drogą dla rowerów oraz uzupełnieniem zieleni na pozostałym obszarze” – przekonuje burmistrz Strzałkowski, który narzeka, że w projekcie znalazło się „tylko kilkanaście miejsc postojowych”. Według koncepcji dzielnicy tych miejsc mogłoby być 170.
Tramwaje Warszawskie wskazują, że projekt organizacji ruchu został już zatwierdzony. Miejsc postojowych ma być natomiast więcej niż obecnie i więcej, niż twierdzi burmistrz. – Obecnie w okolicy skrzyżowania Wolskiej i Kasprzaka jest tylko kilkanaście legalnych miejsc parkingowych. Znając postulaty dzielnicy Wola, a przede wszystkim uwzględniając przepisy dotyczące projektowania dróg i dokumenty miejskie dotyczące np. dróg dla rowerów, wygospodarowaliśmy aż 44 miejsca parkingowe. Nowe miejsca parkingowe są już w dokumentacji zatwierdzonej przez drogowców. Nasi projektanci uwzględnili też inne postulaty, które sprawią, że dojazd do wolskiej cerkwi i kościoła będzie wygodniejszy – wskazuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Wylicza też inne zmiany: dwa nowe przystanki autobusowe, a także możliwość zawracania przy na Wolskiej przy Elekcyjnej dla kierowców jadący w kierunku centrum.
Nowa trasa tramwajowa ma poprawić obsługę rozbudowujących się osiedli na Odolanach. – Tramwaj zapewni kilku tysiącom nowych mieszkańców szybki i wygodny dojazd do stacji metra przy rondzie Daszyńskiego, a także do centrum Warszawy. Mieszkańcy nowych osiedli na Odolanach będą mogli dojechać do centrum w kilkanaście minut, a do najbliższej stacji metra w około 10 minut – wskazuje Dutkiewicz.
![]()