Tramwaje Warszawskie nie wybrały jeszcze ostatecznego wariantu przebudowy torowiska na Waszyngtona. Nie wiemy więc, czy tory zmienią swoje położenie, czy też zostaną w obecnym miejscu. TW zapowiadają, że decyzje o tym zapadną jesienią tego roku.
W lutym tego roku Tramwaje Warszawskie podpisały
umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i przebudowy torowiska tramwajowego na al. Waszyngtona. Pierwszym z elementów realizowanego przedsięwzięcia jest wybór docelowego wariantu ukształtowania torowiska po jego modernizacji, który mieliśmy poznać po tegorocznych wakacjach.
Sześć wariantów przebudowy torowiska i ulicy
Przypomnijmy, że Tramwaje zleciły
analizę aż sześciu wariantów tego, jak ma wyglądać Waszyngtona po przebudowie. Wariant 0 zakłada zachowanie istniejącego układu drogowo-torowego – dwa torowiska jednotorowe po zewnętrznej stronie jezdni o przekroju 1x4, z dopuszczeniem lokalnych przewężeń dla poprawy bezpieczeństwa. Słupy trakcyjne przewidziano po zewnętrznych stronach torowiska. Założono zielone torowisko.
Wariant nr 1 zakłada ulokowanie dwutorowej trasy tramwajowej po północnej stronie jezdni na odcinku od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej i po południowej stronie od Międzynarodowej do ronda Wiatraczna. Założono jezdnię o przekroju 1x2, z dopuszczeniem dodatkowych pasów w rejonie skrzyżowań. Założono zielone torowisko, preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie torowiska.
Wariant nr 2 przewiduje dwutorowe torowisko w pasie dzielącym jezdnie al. Waszyngtona od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej. Ulica otrzymałaby na tym odcinku układ po dwie jezdnie jednopasmowe (2x1). Na dalszym odcinku – w stronę ronda Wiatraczna – torowisko przechodziłoby na południową stronę jezdni o przekroju 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie na kierunek). Dopuszczone są dodatkowe pasy w rejonie skrzyżowań. Przewidziano zielone torowisko oraz słupy po zewnętrznej stronie torowiska.
Wariant nr 3 przewiduje układ drogowo-torowy o przekroju dwujezdniowym (2x2). Zewnętrze pasy przeznaczone byłyby na torowisko. Dopuszczono dodatkowe pasy w obrębie skrzyżowań. Projektant ma dążyć do zapewnienia możliwości nasadzeń zieleni wysokiej w pasie dzielącym jezdnie. Preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie.
Wariant nr 4 zakłada z kolei dwutorową trasę tramwajową po środku w pasie dzielącym na całej długości al. Waszyngtona. Przewidziano układ jezdni 2x1 (dwie jezdnie po jednym pasie) – z dopuszczeniem dodatkowych pasów na skrzyżowaniach. Założono zielone torowisko i słupy po zewnętrznych stronach. Wariant nr 5 to propozycja autorska projektantów.
Decyzja o kształcie ulicy jesienią
Preferowany wariant miał zostać ogłoszony po wakacjach, na jakim etapie więc jesteśmy?
– W tej chwili trwa analiza projektów wstępnych złożonych przez wykonawcę. Projekty te zawierają koncepcję przebudowy w sześciu wariantach wraz z analizą wielokryterialną. Jesteśmy na etapie wymiany uwag i weryfikacji projektów, a przed etapem odbioru dokumentacji i wskazania preferowanego wariantu – zakładamy, że nastąpi to jesienią. Natomiast wybór docelowego wariantu nastąpi w kolejnym kroku, w ramach uzgodnień z jednostkami miejskimi odpowiadającymi za zarządzanie ruchem drogowym, planowanie przestrzenne, ochronę zabytków, zarządzanie zielenią oraz organizację transportu publicznego – mówi nam Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Oznacza to, że na docelowy kształt Waszyngtona przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Prace w latach 2028-2030
Prace nad dokumentację
mają się zakończyć w 2028 roku i zgodnie z założeniami TW, także w tym roku powinna się rozpocząć kompleksowa modernizacja całej arterii, mająca potrwać do 2030 roku. Jak na razie Tramwaje skupiają się na pozyskaniu środków zewnętrznych na realizację tego zadania, o czym poinformował nas Witold Urbanowicz.