Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Jaka będzie trasa tramwajowa na Waszyngtona po przebudowie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Warszawa. Jaka będzie trasa tramwajowa na Waszyngtona po przebudowie?
fot. fot. Konrad Wąsik, lic. CC BY-SA 3.0 panoramio
Tramwaje Warszawskie nie wybrały jeszcze ostatecznego wariantu przebudowy torowiska na Waszyngtona. Nie wiemy więc, czy tory zmienią swoje położenie, czy też zostaną w obecnym miejscu. TW zapowiadają, że decyzje o tym zapadną jesienią tego roku.

W lutym tego roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i przebudowy torowiska tramwajowego na al. Waszyngtona. Pierwszym z elementów realizowanego przedsięwzięcia jest wybór docelowego wariantu ukształtowania torowiska po jego modernizacji, który mieliśmy poznać po tegorocznych wakacjach.

Sześć wariantów przebudowy torowiska i ulicy 

Przypomnijmy, że Tramwaje zleciły analizę aż sześciu wariantów tego, jak ma wyglądać Waszyngtona po przebudowie. Wariant 0 zakłada zachowanie istniejącego układu drogowo-torowego – dwa torowiska jednotorowe po zewnętrznej stronie jezdni o przekroju 1x4, z dopuszczeniem lokalnych przewężeń dla poprawy bezpieczeństwa. Słupy trakcyjne przewidziano po zewnętrznych stronach torowiska. Założono zielone torowisko.

Wariant nr 1 zakłada ulokowanie dwutorowej trasy tramwajowej po północnej stronie jezdni na odcinku od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej i po południowej stronie od Międzynarodowej do ronda Wiatraczna. Założono jezdnię o przekroju 1x2, z dopuszczeniem dodatkowych pasów w rejonie skrzyżowań. Założono zielone torowisko, preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie torowiska.

Wariant nr 2 przewiduje dwutorowe torowisko w pasie dzielącym jezdnie al. Waszyngtona od ronda Waszyngtona do Międzynarodowej. Ulica otrzymałaby na tym odcinku układ po dwie jezdnie jednopasmowe (2x1). Na dalszym odcinku – w stronę ronda Wiatraczna – torowisko przechodziłoby na południową stronę jezdni o przekroju 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie na kierunek). Dopuszczone są dodatkowe pasy w rejonie skrzyżowań. Przewidziano zielone torowisko oraz słupy po zewnętrznej stronie torowiska.

Wariant nr 3 przewiduje układ drogowo-torowy o przekroju dwujezdniowym (2x2). Zewnętrze pasy przeznaczone byłyby na torowisko. Dopuszczono dodatkowe pasy w obrębie skrzyżowań. Projektant ma dążyć do zapewnienia możliwości nasadzeń zieleni wysokiej w pasie dzielącym jezdnie. Preferowane są słupy trakcyjne po zewnętrznej stronie.

Wariant nr 4 zakłada z kolei dwutorową trasę tramwajową po środku w pasie dzielącym na całej długości al. Waszyngtona. Przewidziano układ jezdni 2x1 (dwie jezdnie po jednym pasie) – z dopuszczeniem dodatkowych pasów na skrzyżowaniach. Założono zielone torowisko i słupy po zewnętrznych stronach. Wariant nr 5 to propozycja autorska projektantów.

Decyzja o kształcie ulicy jesienią

Preferowany wariant miał zostać ogłoszony po wakacjach, na jakim etapie więc jesteśmy?

– W tej chwili trwa analiza projektów wstępnych złożonych przez wykonawcę. Projekty te zawierają koncepcję przebudowy w sześciu wariantach wraz z analizą wielokryterialną. Jesteśmy na etapie wymiany uwag i weryfikacji projektów, a przed etapem odbioru dokumentacji i wskazania preferowanego wariantu – zakładamy, że nastąpi to jesienią. Natomiast wybór docelowego wariantu nastąpi w kolejnym kroku, w ramach uzgodnień z jednostkami miejskimi odpowiadającymi za zarządzanie ruchem drogowym, planowanie przestrzenne, ochronę zabytków, zarządzanie zielenią oraz organizację transportu publicznego – mówi nam Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Oznacza to, że na docelowy kształt Waszyngtona przyjdzie nam jeszcze poczekać.

Prace w latach 2028-2030

Prace nad dokumentację mają się zakończyć w 2028 roku i zgodnie z założeniami TW, także w tym roku powinna się rozpocząć kompleksowa modernizacja całej arterii, mająca potrwać do 2030 roku. Jak na razie Tramwaje skupiają się na pozyskaniu środków zewnętrznych na realizację tego zadania, o czym poinformował nas Witold Urbanowicz.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Budowa metra na Bemowie. Zmiany w kursowaniu tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie zapraszają na dzień otwarty Zajezdni Annopol

Komunikacja

Budowa metra na Bemowie. Zmiany w kursowaniu tramwajów

Komunikacja

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij