Starosta częstochowski powiadomił gminy powiatu o rezygnacji z komunalizacji PKS Częstochowa. Jednocześnie zapowiedział prace nad inną formą zabezpieczenia transportu zbiorowego: powierzenie zewnętrzne lub koncesjonowanie usług.
Dwadzieścia cztery gminy z powiatów częstochowskiego i kłobuckiego wraz ze starostami tych powiatów zadeklarowało
chęć powołania związku komunalnego, który od Ministerstwa Skarbu Państwa przejąłby akcje PKS Częstochowa S.A., obecnie jednoosobowej spółki skarbu państwa.
Zapewne wynikało to z chęci zapewnienia mieszkańcom regionu dostępu do pewnej sieci publicznego transportu zbiorowego. Z posiadanych przez nas informacji wynika też, że duża część jednostek brała w tym udział kierując się ideą „ratowania państwowego przedsiębiorstwa przed prywatyzacją”. I to raczej idea „posiadania własnego przewoźnika” przyświecała większości, o czym świadczy brak odpowiedzi na nasze podstawowe pytania skierowane do wszystkich.
Odpowiedziało starostwo częstochowskie i pięć gmin,
z których tylko jedna rozważnie opracowała postawione zagadnienia.
Podejście poważne i odpowiedzialneRedakcja serwisu transport-publiczny.pl dotarła do pisma skierowanego przez zarząd powiatu częstochowskiego do wójtów i burmistrzów podległych terytorialnie gmin. Czytamy w nim m.in.: „Do projektu komunalizacji PKS rozpoczętego z inicjatywy powiatu kłobuckiego tutejszy zarząd podszedł niesłychanie poważnie i odpowiedzialnie”.
Zarząd przed podjęciem ostatecznej decyzji zasięgnął informacji we wszelkich dostępnych źródłach. Przedstawiciele powiatu i gmin spotkani się z Ministerstwem Skarbu Państwa, zarządem Polskiej Izby Transportu Samochodowego, Wydziałem Prawnym śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz przedstawicielami powiatów, które przejęły już lokalne PKS: powiatu bielskiego, krośnieńskiego, kutnowskiego i gostynińskiego.
Tu należy zauważyć, że gostyniński zdecydował się na to mimo zainteresowania inwestora (Mobilis) po naciskach związków zawodowych. Okazało się, że sama komunalizacja nie wystarczyła i dwa ostatnie powiaty wystawiły firmy na sprzedaż.
Dodatkowe analizy prawno-ekonomiczneOprócz tych spotkań, zarząd powiatu częstochowskiego zatrudnił firmę doradczą Blue Ocean, której zlecił sporządzenie „Analizy diagnostyczno-prognostycznej powołania podmiotu wewnętrznego na bazie PKS Częstochowa oraz analizy prawnej trybów wyboru operatora w oparciu o ustawę PTZ ze szczególnym uwzględnieniem trybu koncesji”.
Analiza jednoznacznie stwierdziła, że PKS Częstochowa nie spełnia kryteriów i nie może być podmiotem wewnętrznym zgodnie z rozporządzeniem WE nr 1370/2007. Z kolei ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji stanowi, że Minister Skarbu może zbyć akcje spółki nieodpłatnie na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze którego znajduje się siedziba spółki. Z kolei PKS ma siedzibę na terenie Częstochowy (odrębnej od powiatu częstochowskiego), a żadna z gmin nie zaproponowała przeniesienia bazy przedsiębiorstwa na własny teren.
Dalej czytamy, że prezydent miasta Częstochowy w piśmie do powiatu częstochowskiego poinformował, że sprawa była omawiana na posiedzeniu Klubu Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Regionu Częstochowskiego już pod koniec 2012 r., kiedy rozważano powołanie w celu przejęcia PKS związku komunalnego, jednak żaden z przedstawicieli nie wyraził zainteresowania tym projektem z uwagi na konieczność zabezpieczenia środków finansowych w budżetach samorządów w celu finansowania przejętego przedsiębiorstwa.
Powiat częstochowski odstępujeWydawało się, że na PKS Częstochowa jest inny chętny. Z korespondencji kierowanej do gmin powiatu częstochowskiego wynika także, że w dniu 19 maja br. obecny starosta kłobucki Henryk Kiepura jednoznacznie zadeklarował, że powiat ten ponownie zdecydował się na komunalizację PKS Częstochowa. Ale póki co, na nasze pytania o dalsze zamiary starosty kłobuckiego wobec transportu publicznego nie uzyskaliśmy odpowiedzi.
Starostwo częstochowskie odstępuje od komunalizacji. W piśmie do gmin czytamy, że zarząd powiatu nie zamierza już dalej działać na rzecz przejęcia PKS z uwagi na straty generowane w podstawowej działalności operacyjnej i osiągany od kilku lat ujemny wynik finansowy, konieczność sukcesywnej wymiany taboru i podniesienia nakładów na remont oraz utrzymanie budynków. Przytoczono też kwestię niespełnienia kryterium podmiotu wewnętrznego.
Powiat wybierze operatora transportu poprzez przetarg lub przez koncesjonowanie usług. W pierwszym przypadku powiat będzie organizatorem, wyłoni tylko wykonawcę (przewoźnika). Koncesjonowanie oznacza zaś powierzenie zadań organizowania i wykonania transportu zewnętrznemu podmiotowi, któremu stawia się wytyczne dotyczące parametrów komunikacji. Taki system działa np. w Holandii – samorząd wyłania usługodawcę na podstawie opracowanego projektu sieci (trasy, rozkłady, tabor) komunikacji miejskiej i podpisuje z nim kontrakt na określony czas.
Starostwo opracuje także tzw. plan transportowy, który konsultowany będzie ze wszystkimi podległymi terytorialnie gminami.
Aktualizacja:W ostatniej chwili otrzymaliśmy stanowisko powiatu kłobuckiego: - Powiat kłobucki nie jest w stanie samemu komunalizować PKS Częstochowa. Rozważana jest realizacja zadań wynikających z ustawy PTZ w oparciu o koncesję – wyjaśnił członek zarządu powiatu Krzysztof Nowak.