Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Powiat częstochowski rezygnuje z komunalizacji PKS

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Powiat częstochowski rezygnuje z komunalizacji PKS
fot. Dominik WójcikPKS Częstochowa
Starosta częstochowski powiadomił gminy powiatu o rezygnacji z komunalizacji PKS Częstochowa. Jednocześnie zapowiedział prace nad inną formą zabezpieczenia transportu zbiorowego: powierzenie zewnętrzne lub koncesjonowanie usług.

Dwadzieścia cztery gminy z powiatów częstochowskiego i kłobuckiego wraz ze starostami tych powiatów zadeklarowało chęć powołania związku komunalnego, który od Ministerstwa Skarbu Państwa przejąłby akcje PKS Częstochowa S.A., obecnie jednoosobowej spółki skarbu państwa.

Zapewne wynikało to z chęci zapewnienia mieszkańcom regionu dostępu do pewnej sieci publicznego transportu zbiorowego. Z posiadanych przez nas informacji wynika też, że duża część jednostek brała w tym udział kierując się ideą „ratowania państwowego przedsiębiorstwa przed prywatyzacją”. I to raczej idea „posiadania własnego przewoźnika” przyświecała większości, o czym świadczy brak odpowiedzi na nasze podstawowe pytania skierowane do wszystkich. Odpowiedziało starostwo częstochowskie i pięć gmin, z których tylko jedna rozważnie opracowała postawione zagadnienia.

Podejście poważne i odpowiedzialne

Redakcja serwisu transport-publiczny.pl dotarła do pisma skierowanego przez zarząd powiatu częstochowskiego do wójtów i burmistrzów podległych terytorialnie gmin. Czytamy w nim m.in.: „Do projektu komunalizacji PKS rozpoczętego z inicjatywy powiatu kłobuckiego tutejszy zarząd podszedł niesłychanie poważnie i odpowiedzialnie”.

Zarząd przed podjęciem ostatecznej decyzji zasięgnął informacji we wszelkich dostępnych źródłach. Przedstawiciele powiatu i gmin spotkani się z Ministerstwem Skarbu Państwa, zarządem Polskiej Izby Transportu Samochodowego, Wydziałem Prawnym śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz przedstawicielami powiatów, które przejęły już lokalne PKS: powiatu bielskiego, krośnieńskiego, kutnowskiego i gostynińskiego.

Tu należy zauważyć, że gostyniński zdecydował się na to mimo zainteresowania inwestora (Mobilis) po naciskach związków zawodowych. Okazało się, że sama komunalizacja nie wystarczyła i dwa ostatnie powiaty wystawiły firmy na sprzedaż.

Dodatkowe analizy prawno-ekonomiczne

Oprócz tych spotkań, zarząd powiatu częstochowskiego zatrudnił firmę doradczą Blue Ocean, której zlecił sporządzenie „Analizy diagnostyczno-prognostycznej powołania podmiotu wewnętrznego na bazie PKS Częstochowa oraz analizy prawnej trybów wyboru operatora w oparciu o ustawę PTZ ze szczególnym uwzględnieniem trybu koncesji”.

Analiza jednoznacznie stwierdziła, że PKS Częstochowa nie spełnia kryteriów i nie może być podmiotem wewnętrznym zgodnie z rozporządzeniem WE nr 1370/2007. Z kolei ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji stanowi, że Minister Skarbu może zbyć akcje spółki nieodpłatnie na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze którego znajduje się siedziba spółki. Z kolei PKS ma siedzibę na terenie Częstochowy (odrębnej od powiatu częstochowskiego), a żadna z gmin nie zaproponowała przeniesienia bazy przedsiębiorstwa na własny teren.

Dalej czytamy, że prezydent miasta Częstochowy w piśmie do powiatu częstochowskiego poinformował, że sprawa była omawiana na posiedzeniu Klubu Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Regionu Częstochowskiego już pod koniec 2012 r., kiedy rozważano powołanie w celu przejęcia PKS związku komunalnego, jednak żaden z przedstawicieli nie wyraził zainteresowania tym projektem z uwagi na konieczność zabezpieczenia środków finansowych w budżetach samorządów w celu finansowania przejętego przedsiębiorstwa.

Powiat częstochowski odstępuje

Wydawało się, że na PKS Częstochowa jest inny chętny. Z korespondencji kierowanej do gmin powiatu częstochowskiego wynika także, że w dniu 19 maja br. obecny starosta kłobucki Henryk Kiepura jednoznacznie zadeklarował, że powiat ten ponownie zdecydował się na komunalizację PKS Częstochowa. Ale póki co, na nasze pytania o dalsze zamiary starosty kłobuckiego wobec transportu publicznego nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Starostwo częstochowskie odstępuje od komunalizacji. W piśmie do gmin czytamy, że zarząd powiatu nie zamierza już dalej działać na rzecz przejęcia PKS z uwagi na straty generowane w podstawowej działalności operacyjnej i osiągany od kilku lat ujemny wynik finansowy, konieczność sukcesywnej wymiany taboru i podniesienia nakładów na remont oraz utrzymanie budynków. Przytoczono też kwestię niespełnienia kryterium podmiotu wewnętrznego.

Powiat wybierze operatora transportu poprzez przetarg lub przez koncesjonowanie usług. W pierwszym przypadku powiat będzie organizatorem, wyłoni tylko wykonawcę (przewoźnika). Koncesjonowanie oznacza zaś powierzenie zadań organizowania i wykonania transportu zewnętrznemu podmiotowi, któremu stawia się wytyczne dotyczące parametrów komunikacji. Taki system działa np. w Holandii – samorząd wyłania usługodawcę na podstawie opracowanego projektu sieci (trasy, rozkłady, tabor) komunikacji miejskiej i podpisuje z nim kontrakt na określony czas.
Starostwo opracuje także tzw. plan transportowy, który konsultowany będzie ze wszystkimi podległymi terytorialnie gminami.

Aktualizacja:
W ostatniej chwili otrzymaliśmy stanowisko powiatu kłobuckiego: - Powiat kłobucki nie jest w stanie samemu komunalizować PKS Częstochowa. Rozważana jest realizacja zadań wynikających z ustawy PTZ w oparciu o koncesję – wyjaśnił członek zarządu powiatu Krzysztof Nowak.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5