Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Powiat częstochowski rezygnuje z komunalizacji PKS

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2015-07-09 10:56
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powiat częstochowski rezygnuje z komunalizacji PKS
fot. Dominik WójcikPKS Częstochowa
Starosta częstochowski powiadomił gminy powiatu o rezygnacji z komunalizacji PKS Częstochowa. Jednocześnie zapowiedział prace nad inną formą zabezpieczenia transportu zbiorowego: powierzenie zewnętrzne lub koncesjonowanie usług.

Dwadzieścia cztery gminy z powiatów częstochowskiego i kłobuckiego wraz ze starostami tych powiatów zadeklarowało chęć powołania związku komunalnego, który od Ministerstwa Skarbu Państwa przejąłby akcje PKS Częstochowa S.A., obecnie jednoosobowej spółki skarbu państwa.

Zapewne wynikało to z chęci zapewnienia mieszkańcom regionu dostępu do pewnej sieci publicznego transportu zbiorowego. Z posiadanych przez nas informacji wynika też, że duża część jednostek brała w tym udział kierując się ideą „ratowania państwowego przedsiębiorstwa przed prywatyzacją”. I to raczej idea „posiadania własnego przewoźnika” przyświecała większości, o czym świadczy brak odpowiedzi na nasze podstawowe pytania skierowane do wszystkich. Odpowiedziało starostwo częstochowskie i pięć gmin, z których tylko jedna rozważnie opracowała postawione zagadnienia.

Podejście poważne i odpowiedzialne

Redakcja serwisu transport-publiczny.pl dotarła do pisma skierowanego przez zarząd powiatu częstochowskiego do wójtów i burmistrzów podległych terytorialnie gmin. Czytamy w nim m.in.: „Do projektu komunalizacji PKS rozpoczętego z inicjatywy powiatu kłobuckiego tutejszy zarząd podszedł niesłychanie poważnie i odpowiedzialnie”.

Zarząd przed podjęciem ostatecznej decyzji zasięgnął informacji we wszelkich dostępnych źródłach. Przedstawiciele powiatu i gmin spotkani się z Ministerstwem Skarbu Państwa, zarządem Polskiej Izby Transportu Samochodowego, Wydziałem Prawnym śląskiego Urzędu Wojewódzkiego oraz przedstawicielami powiatów, które przejęły już lokalne PKS: powiatu bielskiego, krośnieńskiego, kutnowskiego i gostynińskiego.

Tu należy zauważyć, że gostyniński zdecydował się na to mimo zainteresowania inwestora (Mobilis) po naciskach związków zawodowych. Okazało się, że sama komunalizacja nie wystarczyła i dwa ostatnie powiaty wystawiły firmy na sprzedaż.

Dodatkowe analizy prawno-ekonomiczne

Oprócz tych spotkań, zarząd powiatu częstochowskiego zatrudnił firmę doradczą Blue Ocean, której zlecił sporządzenie „Analizy diagnostyczno-prognostycznej powołania podmiotu wewnętrznego na bazie PKS Częstochowa oraz analizy prawnej trybów wyboru operatora w oparciu o ustawę PTZ ze szczególnym uwzględnieniem trybu koncesji”.

Analiza jednoznacznie stwierdziła, że PKS Częstochowa nie spełnia kryteriów i nie może być podmiotem wewnętrznym zgodnie z rozporządzeniem WE nr 1370/2007. Z kolei ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji stanowi, że Minister Skarbu może zbyć akcje spółki nieodpłatnie na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze którego znajduje się siedziba spółki. Z kolei PKS ma siedzibę na terenie Częstochowy (odrębnej od powiatu częstochowskiego), a żadna z gmin nie zaproponowała przeniesienia bazy przedsiębiorstwa na własny teren.

Dalej czytamy, że prezydent miasta Częstochowy w piśmie do powiatu częstochowskiego poinformował, że sprawa była omawiana na posiedzeniu Klubu Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Regionu Częstochowskiego już pod koniec 2012 r., kiedy rozważano powołanie w celu przejęcia PKS związku komunalnego, jednak żaden z przedstawicieli nie wyraził zainteresowania tym projektem z uwagi na konieczność zabezpieczenia środków finansowych w budżetach samorządów w celu finansowania przejętego przedsiębiorstwa.

Powiat częstochowski odstępuje

Wydawało się, że na PKS Częstochowa jest inny chętny. Z korespondencji kierowanej do gmin powiatu częstochowskiego wynika także, że w dniu 19 maja br. obecny starosta kłobucki Henryk Kiepura jednoznacznie zadeklarował, że powiat ten ponownie zdecydował się na komunalizację PKS Częstochowa. Ale póki co, na nasze pytania o dalsze zamiary starosty kłobuckiego wobec transportu publicznego nie uzyskaliśmy odpowiedzi.

Starostwo częstochowskie odstępuje od komunalizacji. W piśmie do gmin czytamy, że zarząd powiatu nie zamierza już dalej działać na rzecz przejęcia PKS z uwagi na straty generowane w podstawowej działalności operacyjnej i osiągany od kilku lat ujemny wynik finansowy, konieczność sukcesywnej wymiany taboru i podniesienia nakładów na remont oraz utrzymanie budynków. Przytoczono też kwestię niespełnienia kryterium podmiotu wewnętrznego.

Powiat wybierze operatora transportu poprzez przetarg lub przez koncesjonowanie usług. W pierwszym przypadku powiat będzie organizatorem, wyłoni tylko wykonawcę (przewoźnika). Koncesjonowanie oznacza zaś powierzenie zadań organizowania i wykonania transportu zewnętrznemu podmiotowi, któremu stawia się wytyczne dotyczące parametrów komunikacji. Taki system działa np. w Holandii – samorząd wyłania usługodawcę na podstawie opracowanego projektu sieci (trasy, rozkłady, tabor) komunikacji miejskiej i podpisuje z nim kontrakt na określony czas.
Starostwo opracuje także tzw. plan transportowy, który konsultowany będzie ze wszystkimi podległymi terytorialnie gminami.

Aktualizacja:
W ostatniej chwili otrzymaliśmy stanowisko powiatu kłobuckiego: - Powiat kłobucki nie jest w stanie samemu komunalizować PKS Częstochowa. Rozważana jest realizacja zadań wynikających z ustawy PTZ w oparciu o koncesję – wyjaśnił członek zarządu powiatu Krzysztof Nowak.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Od grudnia wspólny bilet znów na linii wołomińskiej

Prawo & Finanse

Warszawa: Od grudnia wspólny bilet znów na linii wołomińskiej

Witold Urbanowicz 24 listopada 2015

Samorządy nie doceniają znaczenia integracji dla rozwoju transportu?

Komunikacja

Samorządy nie doceniają znaczenia integracji dla rozwoju transportu?

Roman Czubiński 12 listopada 2015

Obawy gmin przed komunalizacją PKS Częstochowa

Komunikacja

Obawy gmin przed komunalizacją PKS Częstochowa

Dominik Wójcik 30 czerwca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5