Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Własność torowisk tramwajowych: inaczej wokół Łodzi, inaczej w Tramwajach Śląskich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Własność torowisk tramwajowych: inaczej wokół Łodzi, inaczej w Tramwajach Śląskich
fot. Rafał Wójcik
Jedną z przyczyn upadku – jeśli nie główną – tramwajów podmiejskich wokół Łodzi jest kwestia sposobu organizacji komunikacji oraz własności torowisk. Podmiejskie trasy mają kilku właścicieli o różnych budżetach i sprzecznych interesach. Inaczej sytuacja wygląda na śląsko-zagłębiowskiej sieci tramwajowej, gdzie wszystkie torowiska należą do Tramwajów Śląskich, w której gestii leży utrzymanie infrastruktury. To również nie chroni jednak przed likwidacjami niektórych tras.

W ostatnich kilkunastu miesiącach obserwujemy mieliśmy okazję obserwować upadek tramwajów podmiejskich w Łodzi. Trasy do Zgierza i Ozorkowa oraz Konstantynowa i Lutomierska są zawieszone i na razie nie wiadomo, kiedy, w jakiej postaci i czy w ogóle wrócą. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest kwestia własności torowisk, które należą do lokalnych, często niewielkich samorządów, dysponujących ograniczonymi budżetami. W tej sytuacji wyzwaniem są koszty utrzymania i remontów infrastruktury oraz uzgodnienie wspólnych interesów.

Przykładowo jeden z dłuższych odcinków trasy do Ozorkowa należy do gminy wiejskiej Zgierz, co przekłada się na ponoszone koszty. Samorząd musiałby przeznaczyć spore środki, choć tramwaj ten dla ogółu mieszkańców tej gminy ma relatywnie najmniejsze znaczenie. Problem dobrze widać też na linii lutomierskiej – Konstantynów Łódzki jest zainteresowany utrzymaniem linii do Łodzi, ale nie widzi już interesu w finansowaniu remontu torowiska w drugą stronę, do Lutomierska. Jednocześnie MPK-Łódź nie ma interesu w tym, by się „poświęcać” i za wszelką cenę jeździć po zużytych torowiskach podmiejskich dla utrzymania ruchu.

Tramwaje Śląskie problemu nie mają

Takich problemów nie ma natomiast na rozległej śląsko-zagłębioweskiej sieci tramwajowej, która obsługuje wiele miast. – Wszystkie torowiska w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, bez względu czy są wydzielone, czy poprowadzone w jezdni, należą do spółki Tramwaje Śląski. Obejmuje to torowisko oraz obszar 0,5 metra z lewej i prawej strony, licząc od główki szyny po zewnętrznej stronie – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.

Prace utrzymaniowo-remontowe na całej sieci realizują jednostki spółki, przede wszystkim Zakład Torów i Sieci. Przy większych remontach prace są zlecane na zewnątrz. – Staramy się ponadto współpracować w tym zakresie z lokalnymi zarządcami dróg (w różnych miastach różnie się nazywają), by wzajemnie koordynować prace i – gdy jest możliwość – prowadzić je na danym odcinku wspólnie – mówi Zowada. Wymienia tutaj przykład ul. Armii Krajowej w Chorzowie, ul. Sobieskiego w Sosnowcu, ul. Kościuszki w Katowicach z poprzedniej perspektywy, a także ul. Katowicką w Bytomiu (w realizacji), ul. Piekarską w Bytomiu (inwestycja planowana do realizacji), ul. 3 Maja w Chorzowie (przetarg ogłoszony), ul. Hajducka i ul. Powstańców w Chorzowie (obie planowane do realizacji) w tej perspektywue.

Remonty wedle potrzeb, nie wedle wkładu

Jednocześnie to właśnie Tramwaje Śląskie ponoszą koszty utrzymania i bieżących remontów. – Są one ujęte w planie rzeczowo-finansowym spółki na dany rok i pokrywane są z własnego budżetu. Budżet spółki w zdecydowanej większości opiera się o przychody z tytułu realizacji pracy przewozowej, uzyskiwane od organizatora komunikacji (do końca ubiegłego roku KZK GOP, od tego roku Zarząd Transportu Metropolitalnego – ZTM) zgodnie z obowiązującą umową. Z kolei budżet organizatora opiera się o składki poszczególnych miast, na rzecz których organizowany jest transport zbiorowy – wyjaśnia Andrzej Zowada.

Przy remontach nie ma przy tym znaczenia, jak duże jest miasto, ani jak dużo łoży na komunikację. – Prace utrzymaniowo-remontowe realizowane są na całym obszarze działalności spółki Tramwaje Śląskie wg potrzeb, bez względu na przynależność administracyjną danego miejsca czy też wysokość budżetu danego miasta – zapewnia rzecznik Tramwajów Śląskich

Likwidacji nie da się uniknąć

Takie zasady własności, jak i organizacji prac utrzymaniowo-remontowych, choć ułatwiają zarządzanie rozległą siecią, obsługującą wiele organizmów miejskich, to nie stanowią zabezpieczenia przed likwidacją tras tramwajowych. – Decyzja o likwidacji bądź budowie tras tramwajowych na terenie danego miasta leżą w gestii władz tegoż miasta. To władze miasta mają ustawowy obowiązek organizowania komunikacji zbiorowej na swoim terenie. Nie zawsze stanowisko władz miasta jest zbieżne ze stanowiskiem spółki, nierzadko spóła broni tras przed likwidacją, a także zabiega o rozbudowę infrastruktury nowych przebiegach. Zawsze jednak ostateczna decyzja należy do władz miasta – zaznacza Zowada. Przed laty komunikację tramwajową wycofały Gliwice, a Ruda Śląska zdecydowała o likwidacji linii nr 18. Teraz miasto, zniecierpliwione dosyć odległą perspektywą remontów, odgraża się podobną decyzją w sprawie linii nr 9.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Przestrzeń

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wracają tramwaje z Katowic do Sosnowca przez Szopienice

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie. Jest umowa na przebudowę pętli Chebzie

Przestrzeń

Zobacz również:

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Komunikacja

Bytom. Tramwaje znów nie dojadą na Stroszek

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Przestrzeń

Wielki powrót tramwajów do Zabrza

Redakcja/inf. pras. 15 września 2023

Wracają tramwaje z Katowic do Sosnowca przez Szopienice

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie. Jest umowa na przebudowę pętli Chebzie

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5