Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

WKD: Dekada po komunalizacji. Co zrealizowano z wielkich planów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
WKD: Dekada po komunalizacji. Co zrealizowano z wielkich planów?
fot. Martyn Janduła
Prawie dekadę temu zakończył się proces komunalizacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej, w wyniku której jej właścicielami stały się samorządy. Snuto wtedy wielkie wizje, jak nowe linie w Pruszkowie czy do Janek. Choć sporo udało się zrobić, ze śmiałych planów zostało niewiele. – Z uwagi na znaczące obciążenia finansowe nie ma obecnie możliwości realizacji tych inwestycji. Istotne jest podkreślenie faktu, że samorząd województwa mazowieckiego podjął zobowiązania wobec spółki daleko przekraczające określone w umowie prywatyzacyjnej – wyjaśnia Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Niewykluczone, że spółka zrealizuje za to inny projekt – trasy szybkiego autobusu.

Jeszcze kilkanaście lat temu Warszawska Kolej Dojazdowa była częścią struktury PKP. W celu umożliwienia i przyspieszenia inwestycji podjęto decyzję o komunalizacji tej specyficznej linii kolejowej. Umowę o przejęciu udziałów zawarto, po negocjacjach, we wrześniu 2005 r. Zgodnie z nią podział udziałów w spółce miał wyglądać następująco: 34% dla samorządu województwa mazowieckiego, 33% dla Warszawy i 33% dla sześciu pozostałych gmin, przez teren których przebiega linia WKD. Ostatecznie jednak Warszawa nie wsparła procesu komunalizacyjnego i większość udziałów przejął samorząd województwa mazowieckiego (73%). Za wszystkie udziały Konsorcjum Samorządowe zapłaciło 3 mln zł netto.

Proces komunalizacji zakończył się dwa lata później, we wrześniu 2007 r., po dopełnieniu wszystkich warunków określonych w umowie zbycia udziałów. Miało to zwiastować nową erę w dziejach wiekowej wukadki. Oprócz niezbędnych remontów infrastruktury przewidziano zakup 13 nowych pociągów. Plany sięgały jednak dalej – zapowiadano uruchomienie pociągów na nowej linii wewnątrz Pruszkowa (z wykorzystaniem istniejącej łącznicy pomiędzy Komorowem a dworcem kolejowym w Pruszkowie). Kolejną planowaną inwestycją jest budowa nowej linii do Janek (z Komorowa bądź z Michałowic).

Rozpoczęto modernizację infrastruktury, z podwyższeniem napięcia w sieci trakcyjnej, co w przyszłości ma umożliwić wprowadzenie wyższej częstotliwości. Udało się też zwiększyć liczbę zakupionego taboru – 14 jednostek Pesy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz sześć jednostek Newagu w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. – Spółka WKD w nadchodzących latach będzie koncentrować się na działaniach związanych z kosztownymi remontami i modernizacją tej części zarządzanej infrastruktury kolejowej, na której jest aktualnie prowadzony regularny ruch pasażerski. Zadaniem o najwyższym priorytecie jest remont obu torów na szlaku pomiędzy Warszawa i Komorowem, a w dalszej kolejności modernizacja przejazdów kolejowych – informuje Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Dzisiaj już nikt nie mówi o nowych liniach – czy to w Pruszkowie, czy do Janek. – Z uwagi na znaczące obciążenia finansowe związane z realizacją wymienionych przedsięwzięć, nie ma obecnie możliwości realizacji inwestycji ujętych w prowadzonym w latach 2003-2005 procesie usamorządowienia spółki WKD – mówi Marta Milewska.

Przedstawiciele województwa wspominają zarazem o szeregu innych przedsięwzięć. – Istotne jest podkreślenie faktu, że samorząd województwa mazowieckiego podjął zobowiązania wobec spółki daleko przekraczające określone w umowie prywatyzacyjnej z 2005 r. perspektywy inwestycyjne, zabezpieczając finansowanie i faktyczną możliwość zrealizowania przez spółkę WKD takich inwestycji, jak zakup łącznie 20 sztuk nowych EZT, modernizacja infrastruktury torowej, trakcyjnej i urządzeń zasilania w ramach pakietu inwestycji kredytowanego przez Europejski Bank Inwestycyjny – dla których zabezpieczeniem jest podpisana w 2009 r. 15-letnia umowa ramowa – wskazuje Milewska.

Niewykluczone też, że WKD zrealizuje zupełnie inny projekt, znacznie wykraczający poza dotychczasową działalność. – 5 maja 2016 r. w urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie w sprawie alternatywnej komunikacji w ramach aglomeracji tzw. pasma zachodniego. Na spotkaniu przedstawiono dotychczasowe ustalenia dotyczące nowej formy obsługi komunikacyjnej tzw. pasma zachodniego, czyli gmin leżących na południe od Puszczy Kampinoskiej między Warszawą a Sochaczewem. Z wykonanego na zlecenie samorządów lokalnych studium wykonalności wynika, że optymalnym rozwiązaniem problemów komunikacji publicznej w tym pasie jest wprowadzenie ekspresowych linii autobusowych kursujących po wydzielonych jezdniach (bus rapid transit, BRT) – informuje Milewska.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Przestrzeń

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Zobacz również:

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Witold Urbanowicz 01 września 2023

Ponad połowa pasażerów WKD w Warszawie korzysta ze wspólnego biletu

Komunikacja

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Przestrzeń

WKD zmieni rozkład jazdy. Przez ogromne opóźnienia

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5