Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

WKD: Dekada po komunalizacji. Co zrealizowano z wielkich planów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
WKD: Dekada po komunalizacji. Co zrealizowano z wielkich planów?
fot. Martyn Janduła
Prawie dekadę temu zakończył się proces komunalizacji Warszawskiej Kolei Dojazdowej, w wyniku której jej właścicielami stały się samorządy. Snuto wtedy wielkie wizje, jak nowe linie w Pruszkowie czy do Janek. Choć sporo udało się zrobić, ze śmiałych planów zostało niewiele. – Z uwagi na znaczące obciążenia finansowe nie ma obecnie możliwości realizacji tych inwestycji. Istotne jest podkreślenie faktu, że samorząd województwa mazowieckiego podjął zobowiązania wobec spółki daleko przekraczające określone w umowie prywatyzacyjnej – wyjaśnia Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Niewykluczone, że spółka zrealizuje za to inny projekt – trasy szybkiego autobusu.

Jeszcze kilkanaście lat temu Warszawska Kolej Dojazdowa była częścią struktury PKP. W celu umożliwienia i przyspieszenia inwestycji podjęto decyzję o komunalizacji tej specyficznej linii kolejowej. Umowę o przejęciu udziałów zawarto, po negocjacjach, we wrześniu 2005 r. Zgodnie z nią podział udziałów w spółce miał wyglądać następująco: 34% dla samorządu województwa mazowieckiego, 33% dla Warszawy i 33% dla sześciu pozostałych gmin, przez teren których przebiega linia WKD. Ostatecznie jednak Warszawa nie wsparła procesu komunalizacyjnego i większość udziałów przejął samorząd województwa mazowieckiego (73%). Za wszystkie udziały Konsorcjum Samorządowe zapłaciło 3 mln zł netto.

Proces komunalizacji zakończył się dwa lata później, we wrześniu 2007 r., po dopełnieniu wszystkich warunków określonych w umowie zbycia udziałów. Miało to zwiastować nową erę w dziejach wiekowej wukadki. Oprócz niezbędnych remontów infrastruktury przewidziano zakup 13 nowych pociągów. Plany sięgały jednak dalej – zapowiadano uruchomienie pociągów na nowej linii wewnątrz Pruszkowa (z wykorzystaniem istniejącej łącznicy pomiędzy Komorowem a dworcem kolejowym w Pruszkowie). Kolejną planowaną inwestycją jest budowa nowej linii do Janek (z Komorowa bądź z Michałowic).

Rozpoczęto modernizację infrastruktury, z podwyższeniem napięcia w sieci trakcyjnej, co w przyszłości ma umożliwić wprowadzenie wyższej częstotliwości. Udało się też zwiększyć liczbę zakupionego taboru – 14 jednostek Pesy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz sześć jednostek Newagu w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. – Spółka WKD w nadchodzących latach będzie koncentrować się na działaniach związanych z kosztownymi remontami i modernizacją tej części zarządzanej infrastruktury kolejowej, na której jest aktualnie prowadzony regularny ruch pasażerski. Zadaniem o najwyższym priorytecie jest remont obu torów na szlaku pomiędzy Warszawa i Komorowem, a w dalszej kolejności modernizacja przejazdów kolejowych – informuje Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Dzisiaj już nikt nie mówi o nowych liniach – czy to w Pruszkowie, czy do Janek. – Z uwagi na znaczące obciążenia finansowe związane z realizacją wymienionych przedsięwzięć, nie ma obecnie możliwości realizacji inwestycji ujętych w prowadzonym w latach 2003-2005 procesie usamorządowienia spółki WKD – mówi Marta Milewska.

Przedstawiciele województwa wspominają zarazem o szeregu innych przedsięwzięć. – Istotne jest podkreślenie faktu, że samorząd województwa mazowieckiego podjął zobowiązania wobec spółki daleko przekraczające określone w umowie prywatyzacyjnej z 2005 r. perspektywy inwestycyjne, zabezpieczając finansowanie i faktyczną możliwość zrealizowania przez spółkę WKD takich inwestycji, jak zakup łącznie 20 sztuk nowych EZT, modernizacja infrastruktury torowej, trakcyjnej i urządzeń zasilania w ramach pakietu inwestycji kredytowanego przez Europejski Bank Inwestycyjny – dla których zabezpieczeniem jest podpisana w 2009 r. 15-letnia umowa ramowa – wskazuje Milewska.

Niewykluczone też, że WKD zrealizuje zupełnie inny projekt, znacznie wykraczający poza dotychczasową działalność. – 5 maja 2016 r. w urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie w sprawie alternatywnej komunikacji w ramach aglomeracji tzw. pasma zachodniego. Na spotkaniu przedstawiono dotychczasowe ustalenia dotyczące nowej formy obsługi komunikacyjnej tzw. pasma zachodniego, czyli gmin leżących na południe od Puszczy Kampinoskiej między Warszawą a Sochaczewem. Z wykonanego na zlecenie samorządów lokalnych studium wykonalności wynika, że optymalnym rozwiązaniem problemów komunikacji publicznej w tym pasie jest wprowadzenie ekspresowych linii autobusowych kursujących po wydzielonych jezdniach (bus rapid transit, BRT) – informuje Milewska.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Witold Urbanowicz 02 maja 2023

WKD: Przed nami dni pełne utrudnień

Komunikacja

WKD: Przed nami dni pełne utrudnień

Roman Czubiński 26 listopada 2022

WKD: Trzy dni utrudnień

Komunikacja

WKD: Trzy dni utrudnień

Roman Czubiński 10 lipca 2022

WKD sprzedaje bilety przez internet

Komunikacja

WKD sprzedaje bilety przez internet

Witold Urbanowicz 22 czerwca 2022

Zobacz również:

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Komunikacja

Pasażerowie nie wrócili jeszcze do WKD po pandemii

Witold Urbanowicz 02 maja 2023

WKD: Przed nami dni pełne utrudnień

Komunikacja

WKD: Przed nami dni pełne utrudnień

Roman Czubiński 26 listopada 2022

WKD: Trzy dni utrudnień

Komunikacja

WKD: Trzy dni utrudnień

Roman Czubiński 10 lipca 2022

WKD sprzedaje bilety przez internet

Komunikacja

WKD sprzedaje bilety przez internet

Witold Urbanowicz 22 czerwca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5