Partnerzy serwisu:
Komunikacja

WKD: EN95 nie przejdzie już naprawy głównej. Jaki będzie los wagonu?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Warszawska Kolej Dojazdowa nie będzie już naprawiała EN95, swojej pierwszej, nowoczesnej jednostki elektrycznej, zakupionej ponad 20 lat temu. Na wagon czeka jednak nowa, równie ważna rola. Jaka?

Warszawska Kolej Dojazdowa poinformowała właśnie, że pierwszy niskopodłogowy skład należący do spółki - EN95-001 zasilił kolekcję pociągów Izby Tradycji EKD/WKD. Tym samym jedyny, prototypowy wagon tej serii na pewno nie przejdzie już niezbędnej naprawy głównej i nie zabierze pasażerów w kolejny kurs.

“EN95-01 zasiliła kolekcję pociągów Izby Tradycji EKD/WKD 😍 Ten wyprodukowany przez PESĘ Bydgoszcz w 2004 r. elektryczny zespół trakcyjny już od kilku lat oczekiwał na przeprowadzenie naprawy P5. Wyjątkowość, unikatowość tego składu, a także brak części zamiennych i duża awaryjność, sprawiła iż koszty naprawy przewyższały wartość składu co czyniło tą naprawę nieopłacalną. Jednak z uwagi na dużą wartość składu jako pierwszego, nowoczesnego EZT w Polsce w XXI w., a także pierwszego EZT wyprodukowanego przez PESĘ Bydgoszcz i pierwszego nowoczesnego EZT w WKD jak i liczne pozytywne reakcje odwiedzających Izbę Tradycji EKD/WKD (gdzie EN95 była już od pewnego czasu udostępniana dla zwiedzających) oraz naszych pasażerów, skłoniły nas do zachowania składu dla potomnych” – podała Warszawska Kolej Dojazdowa w swoim wpisie na Facebooku.

Warto zaznaczyć, że EN95 ostatni raz zabrała pasażerów na swój pokład w 2019 roku, dokładniej 8 czerwca. Po tej dacie pojazd odstawiono z powodu występowania usterek, a w marcu 2020 roku jednostce skończyło się dopuszczenie do eksploatacji. Od tego momentu wagon oczekiwał na przeprowadzenie naprawy P5, jednocześnie będąc okresowo udostępniany zwiedzającym Izby Tradycji EKD/WKD. Teraz wiemy już, że wspomnianej naprawy głównej nie będzie.

EN95 był pierwszym elektrycznym zespołem trakcyjnym w historii wyprodukowanym przez bydgoską PESĘ oraz pierwszą nowoczesną jednostką zakupioną przez WKD. Opisywana jednostka jest czteroczłonowa, ma ośmioro podwójnych drzwi na stronę pojazdu a jej długość to 60 metrów. Wagon mieści 500 pasażerów z czego 150 na miejscach siedzących, a jednostka otrzymała handlową nazwę Mazovia. Oficjalną służbę z pasażerami rozpoczęła ona 1 września 2004 roku.

EN95 ma podłogę na trzech wysokościach: 600mm w przestrzeni drzwi wejściowych, 920 mm w przestrzeni nad wózkami wspólnymi dla sąsiednich członów (tocznymi) oraz 1290mm nad wózkami skrajnymi (napędowymi). W przestrzeni pasażerskiej w zależności od sekcji zastosowano układ foteli 2+2 lub rzędowy wzdłuż okien. EZT jest przystosowany do bezpiecznego przewozu 2 rowerów oraz 1 wózka inwalidzkiego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

WKD. Pojazdy PES-y potrzebują P5

Komunikacja

WKD. Pojazdy PES-y potrzebują P5

Jakub Rösler 12 czerwca 2025

Pociąg WKD zderzył się z autobusem miejskim pod Pruszkowem

Mobilność

WKD ogłasza konsultacje rynkowe przed zakupem… 21 pociągów

Przestrzeń

Powstanie nowy przystanek WKD w Warszawie?

Przestrzeń

Powstanie nowy przystanek WKD w Warszawie?

Witold Urbanowicz 18 kwietnia 2024

WKD ogranicza przewóz rowerów

Komunikacja

WKD ogranicza przewóz rowerów

Witold Urbanowicz 23 lutego 2024

Zobacz również:

WKD. Pojazdy PES-y potrzebują P5

Komunikacja

WKD. Pojazdy PES-y potrzebują P5

Jakub Rösler 12 czerwca 2025

Pociąg WKD zderzył się z autobusem miejskim pod Pruszkowem

Mobilność

WKD ogłasza konsultacje rynkowe przed zakupem… 21 pociągów

Przestrzeń

Powstanie nowy przystanek WKD w Warszawie?

Przestrzeń

Powstanie nowy przystanek WKD w Warszawie?

Witold Urbanowicz 18 kwietnia 2024

WKD ogranicza przewóz rowerów

Komunikacja

WKD ogranicza przewóz rowerów

Witold Urbanowicz 23 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij