Warszawska Kolej Dojazdowa nie będzie już naprawiała EN95, swojej pierwszej, nowoczesnej jednostki elektrycznej, zakupionej ponad 20 lat temu. Na wagon czeka jednak nowa, równie ważna rola. Jaka?
Warszawska Kolej Dojazdowa poinformowała właśnie, że pierwszy niskopodłogowy skład należący do spółki -
EN95-001 zasilił kolekcję pociągów Izby Tradycji EKD/WKD. Tym samym jedyny, prototypowy wagon tej serii na pewno nie przejdzie już niezbędnej naprawy głównej i nie zabierze pasażerów w kolejny kurs.
“EN95-01 zasiliła kolekcję pociągów Izby Tradycji EKD/WKD 😍 Ten wyprodukowany przez PESĘ Bydgoszcz w 2004 r. elektryczny zespół trakcyjny już od kilku lat oczekiwał na przeprowadzenie naprawy P5. Wyjątkowość, unikatowość tego składu, a także brak części zamiennych i duża awaryjność, sprawiła iż koszty naprawy przewyższały wartość składu co czyniło tą naprawę nieopłacalną. Jednak z uwagi na dużą wartość składu jako pierwszego, nowoczesnego EZT w Polsce w XXI w., a także pierwszego EZT wyprodukowanego przez PESĘ Bydgoszcz i pierwszego nowoczesnego EZT w WKD jak i liczne pozytywne reakcje odwiedzających Izbę Tradycji EKD/WKD (gdzie EN95 była już od pewnego czasu udostępniana dla zwiedzających) oraz naszych pasażerów, skłoniły nas do zachowania składu dla potomnych” – podała Warszawska Kolej Dojazdowa w swoim wpisie na Facebooku.
Warto zaznaczyć, że EN95 ostatni raz zabrała pasażerów na swój pokład w 2019 roku, dokładniej 8 czerwca. Po tej dacie pojazd odstawiono z powodu występowania usterek, a w marcu 2020 roku jednostce skończyło się dopuszczenie do eksploatacji. Od tego momentu wagon oczekiwał na przeprowadzenie naprawy P5, jednocześnie będąc okresowo udostępniany zwiedzającym Izby Tradycji EKD/WKD. Teraz wiemy już, że wspomnianej naprawy głównej nie będzie.
EN95 był pierwszym elektrycznym zespołem trakcyjnym w historii wyprodukowanym przez bydgoską PESĘ oraz pierwszą nowoczesną jednostką zakupioną przez WKD. Opisywana jednostka jest czteroczłonowa, ma ośmioro podwójnych drzwi na stronę pojazdu a jej długość to 60 metrów. Wagon mieści 500 pasażerów z czego 150 na miejscach siedzących, a jednostka otrzymała handlową nazwę Mazovia. Oficjalną służbę z pasażerami rozpoczęła ona 1 września 2004 roku.
EN95 ma podłogę na trzech wysokościach: 600mm w przestrzeni drzwi wejściowych, 920 mm w przestrzeni nad wózkami wspólnymi dla sąsiednich członów (tocznymi) oraz 1290mm nad wózkami skrajnymi (napędowymi). W przestrzeni pasażerskiej w zależności od sekcji zastosowano układ foteli 2+2 lub rzędowy wzdłuż okien. EZT jest przystosowany do bezpiecznego przewozu 2 rowerów oraz 1 wózka inwalidzkiego.