Partner serwisu
Przestrzeń

Pociągi nie pojadą po łącznicy WKD w Pruszkowie. Po co więc składy wodorowe?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Pociągi nie pojadą po łącznicy WKD w Pruszkowie. Po co więc składy wodorowe?
fot. Mateusz Pieróg
Kilka lat temu żywy był pomysł wykorzystania łącznicy WKD w Pruszkowie do uruchomienia przewozów pasażerskich. Obecnie takich planów nie ma ani samorząd Pruszkowa, ani województwa, zaś sama spółka WKD widzi sporo przeszkód. W tym kontekście pojawiają się pytania o cel planowanego zakupu pojazdów hybrydowych, choć obecna cała trasa jest zelektryfikowana.

Temat wykorzystania łącznicy technicznej WKD (linia nr 512), przebiegającej przez teren Pruszkowa, jest obecny w debacie od lat. Szerzej była o tym mowa przy okazji komunalizacji spółki w okolicach 2005 r. Po raz ostatni temat zaistniał, z inicjatywy władz Pruszkowa, w 2019 r. Wówczas była mowa o zakupie i wykorzystaniu szynobusów gazowych, co rozwiązałoby problem drogiej elektryfikacji.

Obecnie nie ma śladu po tamtym entuzjazmie. – Decyzje dotyczące wykorzystania łącznicy oraz planowania inwestycji, takich jak zakup taboru, leżą w gestii spółki WKD. Łącznica wykorzystywana jest do transportu materiałów budowlanych oraz taboru, a jej wykorzystanie w obsłudze pasażerskiej wymagałoby znacznych nakładów finansowych. W chwili obecnie nie toczą się rozmowy między miastem a WKD w sprawie wykorzystania łącznicy do ruchu pasażerskiego – mówi Paweł Makuch, prezydent Pruszkowa. Również samorząd województwa mazowieckiego nie przewiduje żadnych działań w tym kierunku. – Samorząd jako organizator publicznego transportu zbiorowego na obecną chwile nie planuję wykorzystania łącznicy do prowadzenia ruchu pasażerskiego – wskazuje Marta Milewska, rzeczniczka prasowa samorządu.

Liczne przeszkody w uruchomieniu przewozów pasażerskich widzi WKD. Plany inwestycyjne obejmujące najbliższą kilkuletnią perspektywę nie zakładają zmiany statusu tej linii. – Musimy mieć na uwadze, że istotnym czynnikiem wykluczającym praktycznie możliwość uruchomienia regularnych przewozów jest aktualnie istniejący wyjazd z jednostki straży pożarnej w Pruszkowie. Dodatkowo wśród najistotniejszych wyzwań znajdują się m.in. organizacja i sposób finansowania realizacji przedsięwzięcia i jego przyszła eksploatacja, a także wpływ inwestycji na rejon gęstej zabudowy jednorodzinnej północno-zachodniej części Komorowa (zabezpieczenie wszystkich punktów kolizyjnych na styku infrastruktury kolejowej i drogowej, w tym ciągów pieszych, przejazdów kategorii F oraz wjazdów do prywatnych posesji przez tor linii kolejowej) – wyjaśnia Michał Panfil, prezes WKD. Jak dodaje, jakiekolwiek działania związane z linią 512 wymagałyby znaczącego wsparcia finansowego i organizacyjnego ze strony jednostek samorządu terytorialnego (zarówno szczebla gminnego, jak i wojewódzkiego).

W tej sytuacji zasadne jest pytanie o celowość planów taborowych spółki WKD. Jak pisaliśmy, przewoźnik zakłada zakup trzech pojazdów hybrydowych (elektrycznych 3 kV z ogniwem wodorowym bądź elektrycznych 3 kV z zasilaniem bateryjnym) – choć obecnie eskploatowane trasy są w pełni zelektryfikowane. – Sieć trakcyjna jest i pozostanie na 100% obsługiwanych obecnie linii, jednakże za wartą uwagi uznajemy możliwość wprowadzenia jazdy bezprądowej na dłuższych odcinkach niż wynika to z obecnego sekcjonowania sieci trakcyjnej. Pobocznymi korzyściami płynącymi z zastosowania pojazdów o alternatywnych źródłach napędu byłyby m.in. elastyczność w sytuacjach awaryjnych układu zasilania sieci trakcyjnej poprzez możliwość samodzielnego zjazdu celem odblokowania szlaku czy optymalizacja organizacji pracy manewrowej w obrębie torów odstawczych zakładu eksploatacji i na stacjach – wyjaśnia Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD.

WKD zamierza w najbliższym czasie przeprowadzić aktualizację studium dla zakupu nowego taboru. – Jako przewoźnik, a zarazem zarządca infrastruktury kolejowej za istotny obszar do przeanalizowania uznajemy zagadnienie optymalizacji kosztów bieżącego utrzymania i konserwacji elementów pracujących na styku obydwu podsystemów. W ramach aktualizacji studium zamierzamy poddać analizie trendy rozwojowe w obszarze alternatywnych źródeł zasilania bądź magazynowania energii, a także jakie koszty i korzyści generowałyby określone rozwiązania tak po stronie taboru, jak i niezbędnej do wdrożenia infrastruktury – wskazuje Kulesza. Jak dodaje, w tej chwili ogłoszenie przetargu na zakup trzech nowych pojazdów planowane jest na przełomie 2024 i 25 r. Dodatkowe jednostki umożliwią zwiększenie liczby obiegów. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

WKD ogranicza przewóz rowerów

Komunikacja

WKD ogranicza przewóz rowerów

Witold Urbanowicz 23 lutego 2024

WKD bierze się za Reguły. Potem kolejne przystanki

Przestrzeń

WKD bierze się za Reguły. Potem kolejne przystanki

Witold Urbanowicz 06 lutego 2024

Koniec strajku na WKD

Prawo & Finanse

Koniec strajku na WKD

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2024

Bez porozumienia w WKD. Strajk już pewny

Prawo & Finanse

Bez porozumienia w WKD. Strajk już pewny

Witold Urbanowicz 17 stycznia 2024

Będzie strajk generalny maszynistów WKD

Prawo & Finanse

Będzie strajk generalny maszynistów WKD

Witold Urbanowicz 11 stycznia 2024

Zobacz również:

WKD ogranicza przewóz rowerów

Komunikacja

WKD ogranicza przewóz rowerów

Witold Urbanowicz 23 lutego 2024

WKD bierze się za Reguły. Potem kolejne przystanki

Przestrzeń

WKD bierze się za Reguły. Potem kolejne przystanki

Witold Urbanowicz 06 lutego 2024

Koniec strajku na WKD

Prawo & Finanse

Koniec strajku na WKD

Witold Urbanowicz 24 stycznia 2024

Bez porozumienia w WKD. Strajk już pewny

Prawo & Finanse

Bez porozumienia w WKD. Strajk już pewny

Witold Urbanowicz 17 stycznia 2024

Będzie strajk generalny maszynistów WKD

Prawo & Finanse

Będzie strajk generalny maszynistów WKD

Witold Urbanowicz 11 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5