Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Olsztyn nie dołoży do drogiej rozbudowy tramwaju. Są trzy scenariusze

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-07-14 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn nie dołoży do drogiej rozbudowy tramwaju. Są trzy scenariusze
fot. MJ
Kiedy doszło do długo wyczekiwanego otwarcia ofert na rozbudowę sieci tramwajowej w Olsztynie, zaskoczeń pewnie nie było. Powielił się znany od pewnego czasu problem znacząco przekroczonych kosztorysów inwestorskich. Najtańsza oferta wyceniona została na 60% więcej środków niż przygotowano w budżecie. Miasto rozważa trzy scenariusze – wśród nich nie ma jednak dołożenia do najtańszej oferty i rozstrzygnięcia przetargu, gdyż takich pieniędzy Olsztyn nie ma.

Zakończyło się składanie ofert w przetargu na rozbudowę obecnych 11 kilometrów sieci tramwajowej o kolejne 6 km. Wpłynęły trzy oferty, które w dodatku mocno przekroczyły budżet. Do najtańszej oferty brakuje miastu prawie 150 mln zł. Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna, przyznaje, że zaskoczenia nie było. – Spodziewaliśmy się tego, zwłaszcza po obserwacjach rynku i tego co się aktualnie dzieje w przetargach. W niektórych projektach ceny przekraczają budżet dwukrotnie. Na pewno wpływ na to ma bardzo duża liczba projektów, które są finansowane środkami unijnymi – wyjaśnia.

Duża liczba inwestycji nie jest jednak jedynym czynnikiem, narastającego w ostatnim czasie w Polsce problemu. Grzymowicz wskazuje tutaj na drożejące ceny robocizny, a także ceny usług robót budowlanych i materiałów. – Branża budowlana boryka się z brakiem pracowników i firm, które mogłyby prace realizować. Ci, którzy startują, to najczęściej duże firmy, które mają pełen portfel zamówień i które nie muszą walczyć o otrzymanie zlecenia – mówi prezydent. Są oczywiście wyjątki – z Warmii i Mazur wycofała się Skanska, która skupia się teraz tylko na kubaturowych inwestycjach w dużych ośrodkach. Jak podkreśla prezydent, obecnie jest rynek wykonawcy, a nie inwestora.

Już wiadomo, że miasto unieważni postępowanie. – Na pewno nie będziemy rozstrzygać przetargu, bo takich pieniędzy nie mamy – mówi Grzymowicz i zapowiada dalsze analizy. Miasto zamierza ocenić oferty pod względem zaproponowanych przez oferentów cen robocizny, materiałów, pracy i sprzętu. – Sprawdzimy je z naszym kosztorysem inwestorskim, który był robiony w oparciu o ceny rynkowe. Zmienimy także studium wykonalności. Przeanalizujemy, co możemy zmodyfikować w projekcie, żeby dotrzymując wszelkich wskaźników, które muszą w ramach projektu być uwzględnione, obniżyć przyszłe koszty związane z realizacją tej inwestycji – zapowiada prezydent.

Koncepcji jest jednak więcej. Miasto chce wykorzystać pomysł wykorzystywany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a mianowicie realizację w formule „przeprojektuj i wybuduj”. – Dajemy pewną możliwość efektywnego i racjonalnego wykorzystania potencjału wykonawców. Mają oni ogromne doświadczenie, co mogłoby wpłynąć na obniżenie ceny – mówi prezydent Grzymowicz.

Niewątpliwie pomocny w realizacji projektu może się okazać czas. – Mam nadzieję, że będzie działał na naszą korzyść, a inwestycje, które się niedługo będą kończyć, zwolnią siły i moce wykonawców – mówi Grzymowicz. Jak zaznacza, może to mieć miejsce jeszcze w tym roku oraz w przyszłym. – Wtedy może rynek zacznie wracać do normalności. To pozwoliłoby nam uzyskać lepsze ceny – podkreśla.

Przykłady Wrocławia, Bydgoszczy, Gorzowa Wielkopolskiego, Krakowa, Gdańska czy Łodzi w kwestii rozbudowy oraz remontu infrastruktury tramwajowej pokazują, że trudno obecnie zamknąć się w budżecie. W sporej części przetargów dochodzi bowiem do znacznego przekroczenia kosztorysu. Rynek tramwajowy nie jest tutaj wyjątkiem. Coraz częściej oferty na modernizację infrastruktury kolejowej i drogowej również wykraczają poza budżety zamówienia. Także Metro Warszawskie musi borykać się z drogimi ofertami. Na opracowanie projektu i budowę ostatniego odcinka zachodniego na Chrzanowie Warszawa musiała dopłacić ponad 400 mln zł przy planowanym budżecie 1,2 mld zł. W analizach wyszło, że w przypadku powtórzenia przetargu, zaktualizowany kosztorys inwestorski powinien zostać podniesiony o jeszcze większą kwotę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W tym tygodniu Olsztyn podpisze umowę z Durmazlarem

Komunikacja

W tym tygodniu Olsztyn podpisze umowę z Durmazlarem

Przemysław Farsewicz 16 lipca 2018

Kto rozbuduje Olsztynowi tramwaj? Bardzo drogo

Przestrzeń

Kto rozbuduje Olsztynowi tramwaj? Bardzo drogo

Przemysław Farsewicz 13 lipca 2018

Olsztyn. Oferty na budowę tramwaju później. Zmieszczą się w budżecie?

Prawo & Finanse

Olsztyn. Oferty na budowę tramwaju później. Zmieszczą się w budżecie?

Przemysław Farsewicz 27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5