Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MI: Za upadek PKS-ów odpowiada m.in. rozwój handlu

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-02-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MI: Za upadek PKS-ów odpowiada m.in. rozwój handlu
fot. Martyn Janduła
Jakie są przyczyny upadku szeregu przedsiębiorstw PKS, w tym spółek państwowych? Resort infrastruktury zwraca uwagę na powszechną motoryzację, rosnące koszty oraz... zmianę przyzwyczajeń Polaków w zakresie robienia zakupów. W związku z rozwojem sieci handlowych rzadziej niż wcześniej wybieramy się do miasta, by coś kupić – tłumaczy rzecznik MI.

Rząd zapowiedział niedawno odtwarzanie komunikacji autobusowej na obszarach pozamiejskich, która w ostatnich latach przeżywa szeroko opisywany na naszych łamach regres. W tym kontekście interesujące wydają się diagnozy Ministerstwa Infrastruktury dotyczące przyczyn upadku szeregu przedsiębiorstw i kurczenia się siatki połączeń. Przypomnijmy, że od kilku lat to właśnie pod MI, a nie jak wcześniej pod resort skarbu, podlegają te spółki PKS, które wciąż pozostają przynajmniej częściowo w rękach skarbu państwa.

Dużym problemem są rosnące koszty, w tym podatkowe

– Od wielu lat obserwuje się systematyczny spadek liczby przewożonych pasażerów. Zjawisko to w dużej mierze wynika z ogólnej sytuacji gospodarczej kraju – ocenia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI. – Postępujący rozwój motoryzacji indywidualnej, a także systematyczny rozwój sieci handlowych powodujący zwiększenie dostępności oferty handlowej nawet w najmniejszych miejscowościach przyczyniają się do spadku frekwencji pasażerów w publicznych przewozach autobusowych – wskazuje na przyczyny kondycji tego segmentu rynku nasz rozmówca.

Wymienia on także szereg pozycji kosztowych, które mogą okazać się dla przewoźników nie do udźwignięcia. – Na wpływ podmiotów działających na rynku przewozowym wpływ mają m.in. wysokie obciążenia finansowe związane z uzyskiwaniem koniecznych do wykonywania działalności licencji i zezwoleń, analiz rynku, opłaty z tytułu zatrzymywania się na przystankach wnoszone na rzecz właścicieli bądź zarządzających, obowiązek instalowania w pojazdach urządzeń rejestrujących oraz kas fiskalnych, a także wysokie ceny paliwa, ogumienia i części zamiennych, ubezpieczenia oraz rosnący podatek od środków transportowych – wylicza. – Jednocześnie możliwości wprowadzenia podwyżek cen biletów są ograniczone – zauważa.

Państwo ma udziały w 12 ze 179 byłych PKS-ów

MI wskazuje również swoją obecną pozycję w tym segmencie rynku. – Spośród 179 przedsiębiorstw komunikacji samochodowej, które pod koniec XX w. zostały przekształcone z przedsiębiorstw państwowych w spółki Skarbu Państwa, obecnie Minister Infrastruktury nadzoruje pięć spółek ze stuprocentowym udziałem Skarbu Państwa, jedną z większościowym udziałem, dwie z udziałem ok. 49% i cztery spółki z udziałem mniejszościowym. Spółki te wykonują regularne przewozy na terenach przez nie obsługiwanych – mówi Szymon Huptyś (stan nie zmienił się więc znacząco od 2017 r.).

Wśród nadzorowanych przez resort przedsiębiorstw są również takie, które przeżywają obecnie duży kryzys, np. PKS Gniezno, którego zarząd złożył już wniosek o ogłoszenie upadłości. – Ministerstwo Infrastruktury podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji całej branży transportu publicznego – zapewnia nas przy tym rzecznik MI. Nie odniósł się natomiast wprost do naszych pytań dotyczących aktualnej sytuacji w PKS Ostrowiec Świętokrzyski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PKS Łęczyca: Groźba likwidacji kursów lokalnych

Komunikacja

PKS Łęczyca: Groźba likwidacji kursów lokalnych

Kasper Fiszer 25 lutego 2019

Arriva likwiduje kursy dalekobieżne PKS Bielsk Podlaski

Komunikacja

Arriva likwiduje kursy dalekobieżne PKS Bielsk Podlaski

Kasper Fiszer 18 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5