Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-09-22 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metrobus do Ząbek zamiast tramwaju?
fot. Budimex
Co jakiś czas, zazwyczaj w okolicach wyborów, pojawiają się pomysły i koncepcje rozbudowy sieci warszawskich tramwajów poza granice Warszawy. Zazwyczaj barierą nie do przejścia okazują się koszty. Kilkanaście lat temu zaistniała też wizja przedłużenia sieci tramwajowej do Ząbek. Jedno z lokalnych stowarzyszeń zniecierpliwione brakiem efektów proponuje budowę korytarza BRT, który wymagałby znacznie mniejszych nakładów finansowych i inwestycyjnych.

Pomysł budowy trasy tramwajowej do Ząbek zrodził się w latach 2006-2007 z inicjatywy władz Ząbek. Zgodnie z założeniami trasa miałaby prowadzić od Dworca Wschodniego przedłużeniem Kijowskiej i dalej w ciągu Nowo-Ziemowita. Dlatego też podczas budowy Trasy Świętokrzyskiej do Zabranieckiej na niemal całej długości ulicy pozostawiono pas terenu pomiędzy jezdniami – łącznie z przejazdem pod wiaduktem linii kolejowej do Gdańska.

Problemem pieniądze

Pomysły i analizy – poza pozostawieniem rezerwy terenu – nie przełożyły się na żadne konkretne działania, które przybliżyłyby do realizacji trasy. Jak jednak podkreślają lokalne stowarzyszenia, dodatkowy korytarz transportowy jest konieczny z uwagi na to, że dotychczasowy ciąg komunikacyjny przez Łodygową, Chełmżyńską i Janowiecką jest niedrożny, a południowa część Ząbek cały czas rozwija się. Również na terenie Targówka Fabrycznego i Elsnerowa w Warszawie pojawia się zabudowa wielorodzinna.

Realistycznie rzecz biorąc, budowa trasy tramwajowej poza granice Warszawy może być trudna. W 2006 r, koszty budowy trasy szacowane były na 146,7 mln zł netto, a zakupu taboru – na 144,5 mln zł netto. Od tego czasu koszty znacząco poszybowały. Ząbek – jak zauważa stowarzyszenie „Moje Ząbki” – wtedy, jak i teraz nie stać na partycypowanie w koszach inwestycji.

Którędy autobusem

Stowarzyszenie przekonuje, że w tej sytuacji zasadne byłoby stworzenie „bardziej efektywnego ekonomicznie” szybkiego korytarza dla autobusów. Zgodnie z koncepcją prezentowaną przez społeczników istniejąca jezdnia Kijowskiej pozostawałaby bez ingerencji. 2,5-kilometrowy ciąg ulic Zabranieckiej, Księcia Ziemowita i Swojskiej, który generuje największe opóźnienia, miałby zostać rozbudowany – z wprowadzeniem dwóch dodatkowych pasów ruchu dla autobusów. Miałby zostać też zrealizowany „skrót” dla autobusów przez Rybieńską i Chemiczną bądź Chemiczną i Siarczaną w celu połączenia Księcia Ziemowita i Zabranieckiej z pominięciem newralgicznego skrzyżowania Księcia Ziemowita i Naczelnikowskiej.

Właściwa trasa „metrobusu” – czyli wydzielona jezdnia dla autobusów – miałaby prowadzić od skrzyżowania Swojskiej i Bardowskiego w Warszawie do skrzyżowania Sosnowej i Gajowej w Ząbkach. Korytarz ten miałby prowadzić w śladzie planowanej ulicy Nowoziemowita. W sumie należałoby wybudować ok. 3,1 km jezdni. Stowarzyszenie zaznacza, że ta jezdnia poza godzinami szczytu mogłaby być wykorzystywana także przez ruch ogólny.

Wyliczono, że do obsługi 7-kilometrowej trasy potrzeba 11 przegubowych autobusów elektrycznych. Koszty inwestycji, jak i zakupu taboru są znacznie niższe, przez co inwestycja może być bardziej realna.

Nie tylko Ząbki myślały o szynie

Ząbki nie są jedynym ośrodkiem pod Warszawą, które wcześniej zgłaszało chęć przedłużenia komunikacji tramwajowej. Takie pomysły zgłaszały też Łomianki, Raszyn, Stare Babice, Konstancin-Jeziorna czy Piaseczno. Barierą nie do przejścia okazują się koszty oraz ich podział między samorządami. Jednak nawet pomysły poprowadzenia buspasów napotykają na problemy. Tak jest z Łomiankami czy Puławską. Nic jak dotąd nie wyszło też z pomysłu budowy korytarza autobusowego w paśmie zachodnim do Sochaczewa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ząbki pomostowo z PKS Grodzisk. Obniżka PIT problemem

Prawo & Finanse

Ząbki pomostowo z PKS Grodzisk. Obniżka PIT problemem

Jakub Dybalski 11 września 2019

Ząbki znów szukają przewoźnika

Prawo & Finanse

Ząbki znów szukają przewoźnika

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2019

Dwóch chętnych na operatora komunikacji w Ząbkach pod Warszawą

Komunikacja

Dwóch chętnych na operatora komunikacji w Ząbkach pod Warszawą

Przemysław Farsewicz 31 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5