Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Najpierw parking, potem tory

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-06-23 07:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łódź: Najpierw parking, potem tory
Tramwaj na Wróblewskiego (2006).fot. Kasper Fiszer.
Zanim na ulicę Wróblewskiego wróci tramwaj, pas torowiska może służyć jako parking – wskazuje Urząd Miasta Łodzi. Samorząd przygotowuje przebudowę układu drogowego w tej części miasta i rozważa możliwość odbudowy zlikwidowanej dekadę temu trasy tramwajowej. Na razie przeprowadzenie prac nie jest jednak pewne.

W zeszłym tygodniu informowaliśmy o wstępnych koncepcjach przywrócenia ruchu tramwajowego na ulicach Wróblewskiego i Czerwonej. Torowisko zostało tam odcięte od sieci w 2008 r., obecnie pozostały pas ziemi jest częściowo wykorzystywany jako parking. Miasto rozważa odbudowę trasy, bo przewiduje, że zapotrzebowanie na transport w okolicy kampusu Politechniki Łódzkiej znacznie się zwiększy.

Miasto chce przygotować infrastrukturę na zwiększenie ruchu

Prawdopodobną, ale wciąż niepewną odbudowę zamkniętego niespełna dekadę temu ciągu łącznikowego pomiędzy tzw. trasą ŁTR a al. Politechniki, najważniejszymi arteriami w układzie północ – południe, poprzedzi zmiana układu drogowego. Urząd Miasta Łodzi planuje bowiem istotnie zwiększyć rangę Wróblewskiego na odcinku Wólczańska – Politechniki także w ruchu kołowym. Jednojezdniowa na swoim większym odcinku ulica ma zostać znacznie poszerzona.

– W wytycznych Biura Architekta Miasta pada propozycja realizacji tej ulicy w przekroju dwóch pasów ruchu w obu kierunkach z miejscem na torowisko. Ma to zapewnić możliwość obsługi większej liczby pojazdów, którą generowałaby zabudowa mieszkaniowa i kampus Politechniki – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu UMŁ. – Obecny przekrój jest dziś wystarczający – przyznaje – jednakże na tych terenach pojawią się zupełnie nowe obiekty, które w przyszłości mogą wytworzyć większe zapotrzebowanie na dojazdy – tłumaczy.

Wróblewskiego jako nowy, wygodny dojazd do centrum

Docelowo wyremontowany ma zostać także dalszy odcinek Wróblewskiego: od al. Politechniki do al. Włókniarzy. Infrastruktura jest tam obecnie bardzo zdegradowana, a obsługa komunikacyjna utrzymana jest na stosunkowo niewielkim poziomie. Poprawa stanu techncznego jezdni ma skutkować zwiększeniem ruchu samodowego na całym ciągu do Wólczańskiej. – Przebudowa może wpłynąć na większe wykorzystanie przez kierowców tego odcinka jako połączenie Retkini [jednego z największych blokowisk Łodzi] z centrum – przewiduje przedstawiciel ZDiT.

Według aktualnych zamierzeń torowisko mogłoby wrócić na odcinek Wróblewskiego tylko do al. Politechniki oraz na ul. Czerwoną, która zgodnie z wytycznymi ma zachować przekrój po jednym pasie ruchu w obu kierunkach jazdy (dwupasmowa Wróblewskiego nie dochodziłaby więc do żadnej innej ulicy o takim charakterze). Inwestycja tramwajowa ma nastąpić dopiero po zakończeniu przebudowy układu drogowego. – Przed ewentualną jej realizacją pozostawiony pas ziemi miałby służyć jako utwardzony parking – zaznacza Tomasz Andrzejewski.

Rezygnacja z wyburzeń czy z wyprostowania ciągu ulic?

We wcześniejszych informacjach ZDiT wskazywano na możliwość zmiany geometrii skrzyżowania Czerwona – Wólczańska – Wróblewskiego. Obecnie bowiem dochodzące do Wólczańskiej ulice są oddalone od siebie o kilkadziesiąt metrów, co wymusza dwukrotny skręt. Tak samo poprowadzone były dawniej tory tramwajowe. Korekta tego układu najprawdopodobniej wiązałaby się z koniecznością wyburzenia kilku budynków, w tym mieszkalnych.

– O kwestii wyburzeń trudno na obecną chwilę mówić konkretnie, ale jeśli miałoby to nastąpić, to w jak najmniejszym stopniu – zapewnia tymczasem Tomasz Andrzejewski. – Planujemy raczej usytuowanie ulic w obecnym układzie – dodaje. Zaznacza także, że realizacja inwestycji jest możliwa w ciągu dwóch lat od zakończenia etapu projektowego, ale na razie nie jest możliwe podanie żadnych konkretnych terminów, bo losy przedsięwzięcia są uzależnione m.in. od możliwości finansowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Wyprostowanie DDR przy Drewnowskiej

Przestrzeń

Łódź: Wyprostowanie DDR przy Drewnowskiej

Roman Czubiński 18 czerwca 2017

Łódź: Bliżej do odbudowy torów na Czerwonej

Komunikacja

Łódź: Bliżej do odbudowy torów na Czerwonej

Kasper Fiszer 19 czerwca 2017

Łódź: Tramwaje i piesi w symbiozie

Przestrzeń

Łódź: Tramwaje i piesi w symbiozie

Kasper Fiszer 13 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5