Nowe tramwaje bydgoskiej Pesy produkowane dla MPK SA w Krakowie, trafią do obsługi linii nr 4 ze Wzgórz Krzesławickich do Bronowic Małych. Krakowski przewoźnik nie wyklucza skierowania tramwajów również na linię 50. Do końca maja pierwszy egzemplarz ma trafić do Krakowa.
Umowa na dostawę 36 nowoczesnych tramwajów opiewa na kwotę ponad 291 mln zł netto, z czego przewidywane dofinansowanie z Funduszu Spójności to ponad 171 mln zł. Pierwsze egzemplarze mają trafić do MPK SA w Krakowie w maju br. Krakowski przewoźnik zapewnia, że realizacja kontraktu przebiega zgodnie z harmonogramem a obecnie trwa produkcja pierwszego wagonu.
Szczegóły związane z aspektami technicznymi nowych tramwajów Pesy, producent, władze miasta oraz przewoźnik długo obejmowali tajemnicą. Jedynie pieszczotliwa nazwa „Krakowiak” miała sugerować wyjątkowość rozwiązań w Twistach krakowskiej edycji. Dzisiaj wiadomo już nieco więcej. – „Krakowiaki” zostały zaprojektowane specjalnie dla Krakowa. Nikt w Polsce nie zamawiał i nie eksploatuje tak długich, ponad 42-metrowych tramwajów jednoprzestrzennych. Nowe pojazdy mają pomieścić do 315 osób a ich masa wyniesie około 59 ton – powiedział Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie.
Dostawy „Krakowiaków” mają pozwolić na wycofanie z eksploatacji niektórych pociągów tramwajowych, ale nie wszystkich konkretnych typów wagonów. Obecnie nie ma terminu wycofania z eksploatacji np. wagonów Konstal 105Na czy tramwajów SG/Lohner E1. Termin jest uzależniony od przewidywanych do realizacji zadań przewozowych i nie jest bezpośrednio zależny od dostaw z Pesy. – Nie przewiduje się, przy przyjęciu do eksploatacji nowych wagonów, całkowitego wyłączenia określonego typu tramwaju. Zostaną wyłączone z eksploatacji pociągi tramwajowe składające się z trzech tramwajów 105Na – mówi Marek Gancarczyk.
„Krakowiaki” zostaną wyposażone w automaty biletowe z możliwością płatności monetami oraz kartą płatniczą, platformę ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym, klimatyzację oraz informację pasażerską. Całkowita pojemność tramwaju ma wynieść 313 osób. Warto przypomnieć, iż część linii nr 4 biegnie trasą przechodzącą obecnie modernizację na odcinku od Ronda Mogilskiego do Placu Centralnego. Wartość tej inwestycji wynosi około 143 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.