Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-01-31 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta
fot. MJ
Prawomocnie zakończył się spór między MPK Kraków a Pesą związany z karami za opóźnienia w dostawach Krakowiaków. Ostatecznie ich wysokość została ustalona na poziomie 14,5 mln zł i została w całości pokryta z gwarancji. Bydgoski producent zapłacił więc mniej niż oczekiwał tego krakowski przewoźnik.

Jak pisaliśmy, MPK w Krakowie naliczyło Pesie ponad 26 mln zł kary z tytułu opóźnień w dostawie 36 tramwajów Krakowiak, które zakończyły się w 2015 r. Producent zmagał się ze spiętrzeniem zamówień w końcówce minionej perspektywy unijnej, przez co sporo realizowanych przez niego kontraktów złapało opóźnienia. Umowa na dostawy Krakowiaków miała być zrealizowana w połowie września – w tym terminie w Krakowie były tylko dwa pojazdy, a ostatnie tramwaje zostały dostarczone pod koniec grudnia.

MPK zabezpieczyło środki w ramach gwarancji należytej realizacji tego kontraktu. Pesa czuła się decyzją Krakowa rozgoryczona i przypominała, że w związku z przedłużaniem się procesu decyzyjnego o przyznaniu dofinansowania opóźniał się termin podpisania umowy, a harmonogram dostaw pozostawał cały czas ten sam. Producent odwołał się od tej decyzji do sądu.

Ostatecznie sprawa trafiła do sądu i jest już ostatecznie zamknięta. – 15 stycznia 2019 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne otrzymało zawiadomienie, iż wyrok Sądu Arbitrażowego przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie z dnia 23 lutego 2018 roku w zakresie powództwa Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA przeciwko MPK SA, w sprawie ustalenia wysokości kar umownych, został uznany przez Sąd Apelacyjny w Krakowie. Orzeczenie sądu jest prawomocne. Oznacza to, że łączna wysokość kar umownych dla Pesy za opóźnienie w dostawie tramwajów typu Krakowiak wyniosła 14 mln 562 tys. zł. Kara ta w całości została pokryta z gwarancji ubezpieczeniowej, która była zabezpieczeniem realizacji tego kontraktu – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy przewoźnika.

W sumie więc Pesa musiała zapłacić mniej, niż oczekiwało tego MPK. – Cieszymy się, że sąd arbitrażowy w wielu kwestiach i kary zostały zmniejszone. O ich wysokości nie będziemy publicznie dyskutować, bo są objęte klauzulą poufności – zaznacza Maciej Grześkowiak, szef PR Pesy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Kraków podaje Pesie rękę w sprawie dostaw nowych tramwajów

Prawo & Finanse

MPK Kraków podaje Pesie rękę w sprawie dostaw nowych tramwajów

Jakub Madrjas 06 listopada 2017

Pesa: Nasza oferta aktualna. Solaris: Jesteśmy gotowi dostarczyć tramwaje

Prawo & Finanse

Pesa: Nasza oferta aktualna. Solaris: Jesteśmy gotowi dostarczyć tramwaje

Witold Urbanowicz 29 września 2017

Pesa nie przedłuża ważności wadium na tramwaje dla Krakowa. Co dalej?

Prawo & Finanse

Pesa nie przedłuża ważności wadium na tramwaje dla Krakowa. Co dalej?

Witold Urbanowicz 28 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5