Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?
fot. MPK Kraków
MPK Kraków dochodzi swoich praw w związku z opóźnieniami w dostawach 36 Krakowiaków. Przewoźnik wystawił Pesie rachunek na ponad 26 mln zł, z czego na koncie MPK znajduje się już nieco ponad 20 mln zł. – MPK SA podejmie kroki prawne w celu wyegzekwowania pozostałej kwoty – informuje przewoźnik. Jak podkreśla, niewłaściwe działania w sprawie egzekucji kar mogą narazić spółkę na korektę dofinansowania unijnego.

W zeszłym roku flotę MPK Kraków wzbogaciło 36 tramwajów Krakowiak. Pesa, ich producent, zmagał się ze spiętrzeniem zamówień w końcówce poprzedniej perspektywy finansowej, która musiała być rozliczona do końca 2015 r. i w efekcie dostawy odbywały się z opóźnieniem.

Pierwszy Krakowiak zaczął wozić pasażerów 31 sierpnia 2015 r., a realizacja całego kontraktu na dostawy tramwajów powinna była zakończyć się w połowie września. W tym terminie dotarły jedynie dwa wozy, natomiast ostatni tramwaj przyjechał 29 grudnia.

W związku z nieterminową dostawą pojazdów MPK naliczyło Pesie kary w wysokości ponad 26 mln zł. „Terminy dostaw tramwajów były ściśle określone w harmonogramie, który był integralną częścią umowy z MPK SA w Krakowie podpisanej przez firmę Pesa Bydgoszcz SA w dniu 3 lipca 2014 roku” – przypomina MPK.

Przewoźnik wyegzekwował już z gwarancji ubezpieczeniowej, stanowiącej zabezpieczenie realizacji kontraktu, kwotę w wysokości ok. 20,4 mln zł. „MPK SA podejmie kroki prawne w celu wyegzekwowania pozostałej kwoty. Taka decyzja krakowskiego przewoźnika to także efekt braku porozumienia z przedstawicielami firmy Pesa Bydgoszcz SA mimo prowadzonych negocjacji” – zapowiada spółka.

W Pesie słychać rozgoryczenie decyzją Krakowa. Przedstawiciele spółki podkreślają nieoficjalnie, że tylko Pesa przedłużyła ważność swojej oferty, a rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy przeciągało się. Tego jednak przewoźnik, zdaniem Pesy, nie wziął pod uwagę. Producent zapowiada dochodzenie swoich praw przed sądem.

MPK przekonuje jednak, ze zrozumieniem przyjęto informację o czynnikach zewnętrznych, jakie mogły wpłynąć na terminowość dostaw, dlatego też – mimo wystawienia wezwania do zapłaty jeszcze w styczniu tego roku – do tej pory nie podejmowano działań egzekucyjnych. „Przedstawione w kwietniu 2016 roku przez dostawcę argumenty usprawiedliwiające opóźnienie dostaw tramwajów zostały na zlecenie MPK SA w Krakowie zweryfikowane przez ekspertów zewnętrznych oraz kancelarie prawne. Jednak w ich opinii nie mogły one zostać uznane za podstawę do zmniejszenia wysokości naliczonych kar” – informuje MPK.

Przewoźnik podkreśla, że nie może dłużej zwlekać z egzekwowaniem należności, gdyż nie ma żadnych przesłane prawnych, które by to umożliwiały. „Co więcej, zwracamy uwagę, iż niewłaściwe działanie w egzekucji kar może narazić MPK SA na korektę dofinansowania ze środków Unii Europejskiej. Poziom tej korekty może wynieść nawet blisko trzykrotność naliczonych producentowi kar” – podkreśla MPK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Komunikacja

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2016

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Komunikacja

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5