Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-01-20 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?
fot. Martyn Janduła
MPK w Krakowie egzekwuje od Pesy karę w wysokości ponad 26 mln zł z tytułu opóźnionej realizacji kontraktu na dostawy 36 Krakowiaków. Przewoźnik zapewnia, że nie ma ryzyka, iż środki zmniejszą wysokość dofinansowania i tym samym wrócą do Unii Europejskiej. Takie rozważania pojawiają się natomiast w kontekście kar zasądzonych od Alstomu za nieprawidłowości w realizacji kontraktu na Pednolino.

Przypomnijmy: MPK w Krakowie naliczyło Pesie ponad 26 mln zł kary z tytułu opóźnień w dostawie 36 tramwajów Krakowiak. Producent zmagał się ze spiętrzeniem zamówień w końcówce minionej perspektywy unijnej, przez co sporo realizowanych przez niego kontraktów złapało opóźnienia. Umowa na dostawy Krakowiaków miała być zrealizowana w połowie września (w tym terminie były tylko dwa pojazdy), a ostatnie tramwaje zostały dostarczone pod koniec grudnia. Pesa czuje się decyzją Krakowa rozgoryczona i przypomina, że w związku z przedłużaniem się procesu decyzyjnego o przyznaniu dofinansowania opóźniał się termin podpisania umowy, a harmonogram dostaw pozostawał cały czas ten sam.

14 września na konto MPK wpłynęła kwota blisko 20,39 mln zł. – Kwota pochodziła z gwarancji ubezpieczeniowej, która była zabezpieczeniem realizacji tego kontraktu. Ponieważ naliczone producentowi kary wyniosły ponad 26 mln zł, MPK SA skierowało już pozew do Sądu Okręgowego, Wydziału Gospodarczego w Krakowie w celu wyegzekwowania pozostałej kwoty – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie. Ponadto nieprawidłowości związane z realizacją kontraktu stały się podstawą do wykluczenia Pesy z kolejnego, tegorocznego przetargu na dostawę 35 tramwajów z opcją na kolejne 15 wozów.

W przypadku kar naliczonych za nieprawidłowości w realizacji kontraktu na dostawy Pendolino pojawiły się dyskusje, czy suma ta nie wpłynie na zmniejszenie dofinansowania unijnego, co wiązałoby się ze zwrotem równoważnej kwoty do Unii Europejskiej. W sumie sąd zasądził ok. 42,3 mln euro kary przy kontrakcie o wartości 665 milionach euro. Przedstawiciele MPK Kraków przekonują, że takiego zagrożenia w przypadku kar za Krakowiaki nie ma. – Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, które obowiązywały w poprzedniej perspektywie finansowej, kary traktowane były jako tzw. dochód incydentalny. W przypadku gdyby łączna wartość dochodów incydentalnych w projekcie przekroczyła próg 10% wartości całkowitej wydatków kwalifikowalnych projektu, wówczas zachodziłaby postawa dla ich wykorzystania do sfinansowania części kosztów inwestycyjnych projektu – informuje Gancarczyk. W listopadzie zeszłego roku przewoźnik przekazał do Centrum Unijnych Projektów Transportowych informacje dotyczące kwestii egzekwowania kar umownych za Krakowiaki.

W przypadku krakowskiego kontraktu wysokość kar nie przekracza progu 10% kosztów kwalifikowalnych. Oznacza to, że pieniądze zostaną w stolicy Małopolski. – Uzyskane środki zostaną wykorzystane do realizacji kolejnych projektów, których celem będzie poprawa jakości komunikacji miejskiej w Krakowie – mówi Marek Gancarczyk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Pesy niezawodne w ponad 96%

Komunikacja

Tramwaje Pesy niezawodne w ponad 96%

Witold Urbanowicz 01 grudnia 2016

Polskie miasta zamówią 500-600 tramwajów. Ile będzie z Pesy?

Komunikacja

Polskie miasta zamówią 500-600 tramwajów. Ile będzie z Pesy?

Witold Urbanowicz 17 października 2016

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Witold Urbanowicz 14 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5