Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?
fot. Martyn Janduła
MPK w Krakowie egzekwuje od Pesy karę w wysokości ponad 26 mln zł z tytułu opóźnionej realizacji kontraktu na dostawy 36 Krakowiaków. Przewoźnik zapewnia, że nie ma ryzyka, iż środki zmniejszą wysokość dofinansowania i tym samym wrócą do Unii Europejskiej. Takie rozważania pojawiają się natomiast w kontekście kar zasądzonych od Alstomu za nieprawidłowości w realizacji kontraktu na Pednolino.

Przypomnijmy: MPK w Krakowie naliczyło Pesie ponad 26 mln zł kary z tytułu opóźnień w dostawie 36 tramwajów Krakowiak. Producent zmagał się ze spiętrzeniem zamówień w końcówce minionej perspektywy unijnej, przez co sporo realizowanych przez niego kontraktów złapało opóźnienia. Umowa na dostawy Krakowiaków miała być zrealizowana w połowie września (w tym terminie były tylko dwa pojazdy), a ostatnie tramwaje zostały dostarczone pod koniec grudnia. Pesa czuje się decyzją Krakowa rozgoryczona i przypomina, że w związku z przedłużaniem się procesu decyzyjnego o przyznaniu dofinansowania opóźniał się termin podpisania umowy, a harmonogram dostaw pozostawał cały czas ten sam.

14 września na konto MPK wpłynęła kwota blisko 20,39 mln zł. – Kwota pochodziła z gwarancji ubezpieczeniowej, która była zabezpieczeniem realizacji tego kontraktu. Ponieważ naliczone producentowi kary wyniosły ponad 26 mln zł, MPK SA skierowało już pozew do Sądu Okręgowego, Wydziału Gospodarczego w Krakowie w celu wyegzekwowania pozostałej kwoty – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK w Krakowie. Ponadto nieprawidłowości związane z realizacją kontraktu stały się podstawą do wykluczenia Pesy z kolejnego, tegorocznego przetargu na dostawę 35 tramwajów z opcją na kolejne 15 wozów.

W przypadku kar naliczonych za nieprawidłowości w realizacji kontraktu na dostawy Pendolino pojawiły się dyskusje, czy suma ta nie wpłynie na zmniejszenie dofinansowania unijnego, co wiązałoby się ze zwrotem równoważnej kwoty do Unii Europejskiej. W sumie sąd zasądził ok. 42,3 mln euro kary przy kontrakcie o wartości 665 milionach euro. Przedstawiciele MPK Kraków przekonują, że takiego zagrożenia w przypadku kar za Krakowiaki nie ma. – Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, które obowiązywały w poprzedniej perspektywie finansowej, kary traktowane były jako tzw. dochód incydentalny. W przypadku gdyby łączna wartość dochodów incydentalnych w projekcie przekroczyła próg 10% wartości całkowitej wydatków kwalifikowalnych projektu, wówczas zachodziłaby postawa dla ich wykorzystania do sfinansowania części kosztów inwestycyjnych projektu – informuje Gancarczyk. W listopadzie zeszłego roku przewoźnik przekazał do Centrum Unijnych Projektów Transportowych informacje dotyczące kwestii egzekwowania kar umownych za Krakowiaki.

W przypadku krakowskiego kontraktu wysokość kar nie przekracza progu 10% kosztów kwalifikowalnych. Oznacza to, że pieniądze zostaną w stolicy Małopolski. – Uzyskane środki zostaną wykorzystane do realizacji kolejnych projektów, których celem będzie poprawa jakości komunikacji miejskiej w Krakowie – mówi Marek Gancarczyk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Komunikacja

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2016

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Komunikacja

Wykolejone Krakowiaki. Przez zły stan torów?

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5