Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kaliskie plany na elektromobilność

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
22-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kaliskie plany na elektromobilność
fot. KLA
Kaliskie Linie Autobusowe kilka tygodni temu rozpisały przetarg na dostawę pięciu elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania. Miasto już wcześniej próbowało zakupić autobusy napędzane silnikiem elektrycznym, lecz samorząd nie otrzymał rządowej dotacji, która miała w tym pomóc. Zakup pięciu “elektryków” także jest zależny od uzyskania zewnętrznego dofinansowania, tym razem jednak w ramach funduszy unijnych.

Kalisz jest jednym z miast średniej wielkości, gdzie do tej pory nie kursują autobusy napędzane silnikiem elektrycznym. Teraz jest szansa na to, że ten stan rzeczy się zmieni, bowiem Kaliskie Linie Autobusowe (KLA), będące miejskim przewoźnikiem, rozpisały niedawno przetarg na zakup pięciu autobusów elektrycznych. Nie jest to jednak pierwsza próba zakupu elektrobusów przez kaliski samorząd, bowiem miasto chciało nabyć takie pojazdy dzięki dotacji z Funduszu Inwestycji Strategicznych. Ostatecznie samorząd nie uzyskał rządowej dotacji, tak więc zakupu nie udało się przeprowadzić.

Elektrobusy w ramach nowego konkursu CUPT

O nowym przetargu pisaliśmy zaraz po jego ogłoszeniu. Zapytaliśmy jednak Kaliskie Linie Autobusowe o powód zakupu oraz środki, z jakich spółka chce sfinansować zakup pojazdów.

– Spółka jako nasz Operator, za zgodą Prezydenta Miasta, złożyła wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Programie Operacyjnym Infrastruktury i Środowiska – działanie 11.4. Zakres naszego wniosku obejmuje projekt inwestycyjny w obszarze infrastruktury do ładowania, budowę dwóch wiat, instalację fotowoltaiczną i zakup 5 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Program zakłada dofinansowanie na poziomie 85% kosztów kwalifikowanych, 15% to środki własne potencjalnego beneficjenta – przekazała nam Elżbieta Binder, prezeska Zarządu Kaliskich Linii Autobusowych.

Bez dofinansowania nie będzie zakupu

Wspomniany przez prezeskę konkurs dotyczy zakupów taboru autobusowego oraz tramwajowego realizowanych w latach 2020-2023. Pula konkursu to 150 milionów złotych. Więcej o konkursie można przeczytać tutaj. Czy jeśli KLA nie dostaną środków w ramach wspomnianego konkursu, to czy zakup elektrobusów jest zagrożony?

– Ogłoszone postępowanie przetargowe zakłada w swych zapisach warunek realizacji projektu przy otrzymaniu dofinansowania. W sytuacji gdy nasz wniosek nie uzyska akceptacji CUPT, KLA zrezygnuje z realizacji projektu. Plany wdrożenia autobusów zeroemisyjnych będą nadal aktualne i będziemy przystępować do pojawiających się na rynku programów zewnętrznego finansowania kosztów inwestycyjnych – wyjaśniła Binder.

W planach zakup łącznie 22 autobusów elektrycznych

Kaliska komunikacja miejska ma przejść małą rewolucję, bowiem od 1 stycznia 2023 roku będzie obowiązywała nowa siatka połączeń, a miasto wprowadzi także bezpłatną komunikację miejską dla mieszkańców, choć nie wszystkich, o czym szeroko pisaliśmy tutaj. Zakup autobusów elektrycznych byłby kolejnym przełomowym momentem dla Kalisza, choć miasto jest zobligowane do inwestycji w tabor zeroemisyjny, co szerzej tłumaczy prezeska KLA.

– Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada obowiązek posiadania określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie operatora. Oczywistym jest, że jesteśmy zobligowani realizować zapisy ustawy, ale również uwzględniamy korzyści, które osiągniemy w obszarze ochrony środowiska – obniżenie stopnia zanieczyszczenia powietrza, mniej hałasu jak również naszym celem jest zmniejszenie zagęszczenia ruchu pojazdów osobowych w mieście. Miasto zmierza w kierunku zwiększenia atrakcyjności komunikacji publicznej, a zeroemisyjny tabor jest podstawowym warunkiem realizacji tego celu – przekazała nam Elżbieta Binder.

Przedstawicielka KLA dodała również, iż przewoźnik spełni wymogi wspomnianej ustawy o 30% udziale bezemisyjnych autobusów we flocie, jeśli zakupi 22 takie pojazdy. Dlatego też, w ramach obecnego zamówienia, mają powstać dwie wiaty z panelami fotowoltaicznymi na dachu, które będą spełniały zarówno funkcje garażowe jak i wolnego ładowania i pomieszczą łącznie 22 autobusy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

Prawo & Finanse

Szczecinek z umową na elektryczne Ikarusy

Komunikacja

Szczecinek z umową na elektryczne Ikarusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Kalisz na razie bez autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kalisz ponownie chce kupić elektrobusy

Komunikacja

Kalisz ponownie chce kupić elektrobusy

Jakub Rösler 21 marca 2023

Kalisz na razie nie decyduje się na elektrobusy

Komunikacja

Kalisz na razie nie decyduje się na elektrobusy

Witold Urbanowicz 27 lutego 2023

Zobacz również:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Setki milionów złotych na autobusy i... tramwaje w Polsce Wschodniej

Prawo & Finanse

Szczecinek z umową na elektryczne Ikarusy

Komunikacja

Szczecinek z umową na elektryczne Ikarusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Kalisz na razie bez autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kalisz ponownie chce kupić elektrobusy

Komunikacja

Kalisz ponownie chce kupić elektrobusy

Jakub Rösler 21 marca 2023

Kalisz na razie nie decyduje się na elektrobusy

Komunikacja

Kalisz na razie nie decyduje się na elektrobusy

Witold Urbanowicz 27 lutego 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5