Średnie miasta z Polski Wschodniej mogą już aplikować o środki na nowe autobusy, trolejbusy i ... tramwaje. Ruszył bowiem jeden z konkursów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, a jego budżet to 440 milionów złotych. Czy Zamość, Ostrołęka lub Łomża zdecydują się na budowę tramwaju?
– Fundusze Europejskie od lat wspierają rozwój ekologicznej mobilności w miastach Polski Wschodniej. Widzimy jak wiele już udało się zrobić i jak duży jest potencjał do dalszych zmian. Co ważne - w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej o środki na inwestycje mogą starać się teraz nie tylko stolice województw Polski Wschodniej, ale również miasta średnie, m.in. takie jak Chełm, Zamość czy Łomża – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej, Małgorzata Jarosińska – Jedynak.
Można kupować tramwaje i autobusy
Wsparciem zostaną objęte projekty kompleksowo rozwiązujące kwestie przemieszczania się w danej części aglomeracji, polegające m.in. na: zakupie bezemisyjnego taboru (tramwajów, trolejbusów oraz autobusów elektrycznych i wodorowych). Ponadto samorządy będą mogły pozyskać dofinansowanie na budowę lub modernizację infrastruktury związanej z transportem publicznym, w tym na budowę linii tramwajowych, przystanków autobusowych, zajezdni dla autobusów i tramwajów oraz stacji tankowania wodorem i stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Z programu będzie można starać się także o środki na budowę węzłów przesiadkowych, dróg rowerowych czy ciągów pieszo-rowerowych. Ostatnim punktem na jakim można pozyskać dofinansowanie jest digitalizacja systemu mobilności (np. ITS, e-bilety, informacja i planowanie podróży powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej – wspólny bilet).
Nabór ma charakter konkurencyjny (konkursowy) i jest skierowany do miast średnich poniżej 100 tys. mieszkańców, borykających się z problemami społeczno-gospodarczymi z makroregionu Polski Wschodniej: Chełm, Zamość, Biała Podlaska, Łomża, Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec, Ostrowiec Świętokrzyski, Ełk, Ostrołęka, a także do Suwałk i Siedlec – jako miast z subregionów o dużej koncentracji gmin zmarginalizowanych.
440 milionów złotych raczej nie pozwoli na budowę tramwaju
Warto przypomnieć, że w żadnym z wymienionych miast nie funkcjonuje obecnie komunikacja tramwajowa lub trolejbusowa i trudno zakładać, że ten stan rzeczy się zmieni, bowiem budżet całego naboru, trwającego do 12 grudnia, to 440 mln złotych. O ile wystarczy to na zakup wielu nowych autobusów zeroemisyjnych, o tyle budowa zupełnie nowego systemu tramwajowego od podstaw będzie raczej zbyt kosztowna, choć takie plany
przejawiał kilka tygodni temu Zamość. Miasto jednak unieważniło przetarg na dokument mający być analizą potencjalnych korzyści płynących z budowy nowej trasy, o czym więcej
tutaj.
Jak już wspomniano powyżej, budżet naboru to 440 mln zł. Maksymalny poziom dofinansowania projektu wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych. Nabór przeprowadzi Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Instytucja Pośrednicząca w programie FEPW. Wnioski można składać od 12 września do 12 grudnia 2023 roku.
Kontynuacja programu z poprzedniej perspektywy
Właśnie ogłoszony nabór to element szerszego elementu, jakim są Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Program to kontynuacja wsparcia dla wschodnich województw, aby przyspieszyć ich rozwój. Program jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program będzie służył utrwaleniu warunków sprzyjających konkurencyjności gospodarki oraz wyższej jakości życia w sześciu województwach Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim, podkarpackim oraz mazowieckim (bez Warszawy i 9 otaczających ją powiatów).
Z programu dofinansowywane będą projekty nastawione na biznes, adaptację miast do zmian klimatu, rozwój niskoemisyjnej mobilności miejskiej, ochronę bioróżnorodności, rozwój inteligentnych sieci dystrybucji energii, zwiększenie dostępności kolejowej i drogowej oraz rozwój zrównoważonej turystyki. Budżet programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej na lata 2021-2027 wyniesie 2,65 mld euro.