Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Jaki węzeł Warszawa Wschód? Pierwsze propozycje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-05-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Jaki węzeł Warszawa Wschód? Pierwsze propozycje
mat. Consultants United
Kijowska w tunelu, dworzec autobusowy po południowo-wschodniej stronie Warszawy Wschodniej, kładka rowerowa wzdłuż nasypu kolejowego i pieszy bulwar łączący Warszawę Wschodnią ze stacją metra Stadion – to niektóre z propozycji dla tzw. węzła Warszawa Wschód. Dla obszaru stacji Warszawa Wschodnia przedstawiono dwa warianty zagospodarowaniu przestrzeni, z czego jeden wydaje się w tym momencie mało realny. Projektanci przedstawili właśnie końcowe pomysły na ucywilizowanie tego obszaru.

W styczniu 2022 r. ZTM podpisał umowę z firmą IDOM na realizację planu – studium technicznego – dla węzła Warszawa Wschód, obejmującego obszar stacji Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia. Dziś przedstawiciele firmy, wraz z Consultants United i Głębowski Studio, prezentowali opracowane założenia. – Ideą jest koncentracja usług transportowych z łatwiejszymi przesiadkami. Ten obszar spina wiele projektów miejskich: III linię metra, budowę Trasy Tysiąclecia czy przebudowę Trasy Świętokrzyskiej. To taki kierunkowy masterplan – mówi Wojciech Gawęda z firmy Consultants United. Jak zaznaczają przedstawiciele wykonawcy, na tym etapie to tylko propozycje, a nie lista przesądzonych inwestycji.

Przeprowadzono już etapy rozpoznania i programowe. Teraz, na etapie końcowym, znajduje się etap uszczegóławiający z symulacjami ruchu, koncepcją drogowo-transportową, podstawową analizą ekonomiczno-finansową oraz koncepcja kierunkowa – z analizą prawną, końcową analizą ekonomiczno-finansową, analizą porównawczą.

Prosta Grochowska, Kijowska w tunelu

Założenia zawierają brakujący odcinek Trasy Świętokrzyskiej od Kijowskiej – w nowym przebiegu. Zaproponowano budowę tunelu od ul. Brzeskiej do Trasy Tysiąclecia. Jego funkcją miałoby odciążenie strefy przed Dw. Wschodnim i zdjęcie ruchu tranzytowego.

Kolejny pomysł to przebudowa skrzyżowania al. Zielenieckiej, Targowej, Zamoyskiego i Grochowskiej. Ruch tranzytowy miałby zostać przejęty przez ciąg Grochowska – Zamoyskiego. Natomiast Targowa – na odcinku od tego skrzyżowania do Trasy Świętokrzyskiej – miałaby tworzyć przyjazny plac miejski. Zaproponowano nową pętlę tramwajową z przystankami tuż przy dworcu Stadion.

Place miejskie i bulwar pieszy do metra

Po południowej stronie stacji Warszawa Wschodnia – między dworcem a Trasą Tysiąclecia – zaproponowano terminal dla autobusów dalekobieżnych. Tę lokalizację zaproponowano z uwagi na wygodną przesiadkę na pociągi podmiejskie w kierunku Centrum (III linia metra, zlokalizowana po północnej stronie stacji, będzie wszak kończyć się na Stadionie). Przysunięto perony autobusowe pod budynek podmiejski dworca (obecnie pierwszeństwo ma transport kołowy indywidualny). W korytarzu Trasy Tysiąclecia zaproponowano tramwaj z przystankami po południowej stronie stacji, przy peronach podmiejskich. Wiadomo na pewno, że powstanie droga od ul. Żupniczej do Kijowskiej.

Zagospodarowany ma zostać plac przydworcowy po stronie Kijowskiej. Przybliżono do dworca przystanki autobusowe i tramwajowe – torowisko miałoby zostać odgięte w celu skrócenia przesiadek. Obecnie tramwaj jest najbardziej odsunięty od dworca. Po wschodniej stronie zaproponowano sporą pętlę tramwajową z torami odstawczymi. Wzdłuż nasypu kolejowego w stronę Stadionu, po stronie torów dalekobieżnych, zaproponowano kładkę rowerową – pomogłaby ona z pokonaniem skrzyżowań z Targową i Zamoyskiego.

Zaproponowano pasaż pieszy w ul. Skaryszewskiej, łączących Warszawę Wschodnią z rejonem Stadionu – to najszybsza i najkrótsza trasa do stacji II linii metra. To zdaniem projektantów znacznie usprawniłoby przesiadki. Założono też poprawę dojść do samej stacji metra – z przebiciem przez nasyp i wyjściem po stronie al. Zielenieckiej i planowanego tu placu miejskiego. Przed samą stacją Stadion zaproponowano plac miejski, zapewniający wygodną komunikację między metrem, koleją, tramwajem a parkiem Skaryszewskim (z przejściem podziemnym pod al. Zieleniecką).



mat. Consultants United

Wariant fantastyczny – czyli przykrycie torów

Przedstawiono też kolejny wariant – ze znaczną modyfikacją tkanki urbanistycznej w rejonie stacji Warszawa Wschodnia. Zaproponowano przykrycie stacji kolejową płytą, na której zlokalizowana będzie zieleń. Do nasypu i płyty tej przylegają budynki. Na zielonej płycie, zszywającej miasto, architekci wyobrażają sobie boiska miejskie, kawiarnie itp. Ten wariant wydaje się jednak mało realny w momencie, gdy PKP PLK kończą swoją dokumentację na przebudowę stacji Warszawa Wschodnia i dysponują ważną decyzją środowiskową. – To ideowe rozwiązanie, które ma szansę w perspektywie plus 50 lat. Jest jednak warte pokazania – nie kryje Tomasz Głębowski z firmy Głębowski Studio.

Nagranie z prezentacji dostępne tutaj. Strona projektu tutaj, a ankieta tutaj.




mat. Consultants United
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

Przestrzeń

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

inf. pras. UM Warszawa 12 października 2023

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Przestrzeń

ZTM Warszawa wybiera wykonawcę studium węzła Warszawa-Wschód

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

Przestrzeń

Warszawa: Podziemne odkrycie na budowie metra na Karolin

inf. pras. UM Warszawa 12 października 2023

Metro na Karolin: Wykonawca wzmacnia grunt przed drążeniem tuneli

Przestrzeń

ZTM Warszawa wybiera wykonawcę studium węzła Warszawa-Wschód

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5