Pierwsze autobusy elektryczne Solaris Urbino electric, które MPK Poznań zamówiło w grudniu minionego roku, zostały dziś uroczyście włączone do regularnego ruchu liniowego. Spotkać je można na linii 174. W najbliższych latach poznański tabor wzbogaci się o kolejne 37 elektrycznych pojazdów. MPK otrzymało dofinansowanie na ich zakup.
Na mocy umowy podpisanej między przewoźnikiem MPK Poznań a firmą Solaris Bus & Coach, do Poznania dostarczonych zostanie łącznie 21 autobusów elektrycznych marki Solaris. 15 nich to przegubowe pojazdy Solaris Urbino 18 electric, pozostałe sześć to autobusy o długości 12 metrów Solaris Urbino 12 electric. W pierwszej kolejności do stolicy Wielkopolski trafią autobusy dwuczłonowe, natomiast zakończenie realizacji całego kontraktu planowane jest na luty 2020 r.
– Pierwsze w Poznaniu autobusy elektryczne uruchamiane są dziś na liniach pasażerskich. To bardzo ważny dzień w historii poznańskiej komunikacji – powiedział w trakcie uroczystości Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Miasto stawia na wysoką jakość życia mieszkańców, a istotnym elementem tych działań jest dbałość o stan powietrza. Cieszę się, że miejski przewoźnik, spółka MPK Poznań, od lat konsekwentnie wymienia tabor na taki, który spełnia najwyższe wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń. Zakup autobusów elektrycznych to kolejny krok w realizacji przyjętej strategii – dodawał.
Obecnie na stanie MPK Poznań znajduje się już 8 przegubowych autobusów elektrycznych 18-metrowych, gotowych do realizacji obsługi pasażerskiej. Kolejny jest w trakcie odbiorów. – To zupełnie nowy rodzaj taboru w MPK Poznań i całkowicie nowe doświadczenia – mówił Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań. – Dostawy wiązały się nie tylko z odbiorami technicznymi pojazdów i urządzeń do ich ładowania, ale także ze szkoleniami kierowców oraz pracowników zaplecza technicznego. Zależało nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji nowego rodzaju taboru, zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo podróżnych –wskazywał.
Super szybkie ładowanie
Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power. W przypadku 12-metrowych Urbino magazyny energii będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Baterie będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o mocy nawet do 560 kW. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii z tej samej ładowarki w kilku pojazdach jednocześnie.
Poznańskie autobusy elektryczne to pojazdy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz dla podróżujących z wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej, składający się z m.in. czytelnych tablic kierunkowych, wewnętrznych wyświetlaczy LED oraz głosowej zapowiedzi przystanków. Z myślą o osobach niedowidzących, przyciski dodatkowo oznaczono inskrypcją w alfabecie Braille’a. Dla podniesienia komfortu podróżnych podpoznański producent wyposażył autobusy w klimatyzację, energooszczędne oświetlenie w technologii LED oraz ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej.
– Tak jak w 1996 roku dostarczaliśmy nasze pierwsze niskopodłogowe autobusy do Poznania, tak dzisiaj dostarczamy pierwsze całkowicie bezemisyjne, elektryczne autobusy dla stolicy Wielkopolski. Jestem dumny z faktu, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Poznania – powiedział Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach SA.
Pojazdy bezemisyjne rozpoczęły inauguracyjne kursy na linii 174. Ich pierwszymi pasażerami zostali pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 34, którzy po lekcji na temat ekologii i korzyści dla środowiska płynących z korzystania z transportu publicznego, mogli się przekonać, jak podróżuje się autobusami elektrycznymi.
Elektryków będzie więcej
W przeddzień uruchomienia "elektryków" do obsługi pasażerskiej, nadeszła bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. MPK Poznań uzyskało dofinansowanie na projekt "Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu" w wysokości ponad 90 mln zł. – W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych: 6 przegubowych i 31 standardowych, 12-metrowych oraz przygotowanie infrastruktury towarzyszącej. Dodatkowe ładowarki pojawią się na dworcach Garbary i Os. Sobieskiego, powstaną również na Górczynie i w zajezdni przy ul. Kaczej – mówi Wojciech Tulibacki.
Prezes zarządu MPK Poznań dodaje, że elektryki kupione dzięki temu dofinansowaniu zostaną skierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193 – ich wybór został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności do 2028 roku przewoźnik musi posiadać 30 procent autobusów elektrycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.