Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sprawdzamy, jakie mają być nowe tramwaje MPK Poznań

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Sprawdzamy, jakie mają być nowe tramwaje MPK Poznań
fot. JRJednokierunkowa Gamma należąca do MPK Poznań
MPK Poznań szuka tramwajów o długości do 32,5 metra, które zabiorą na pokład minimum 225 osób, choć producent preferuje większą liczbę, i które rozpędzą się do co najmniej 70 km/h. Wozy, tym razem, będą jednokierunkowe i trafią do zajezdni Głogowska.

Jak już informowaliśmy, MPK Poznań ogłosiło przetarg na zakup następnych fabrycznie nowych tramwajów o długości około 32 metrów. To długo zapowiadane postępowanie ma zostać sfinansowane z funduszy europejskich z programu FEnIKS. Miasto jest praktycznie pewne ich pozyskania w ramach puli pozakonkursowej, z której Poznań dofinansuje też budowę Tramwaju na Ratajczaka oraz węzłów przesiadkowych przy nowych przystankach na kolejowej obwodnicy miasta.

Podstawę nowego przetargu stanowi zakup 10 fabrycznie nowych, wieloczłonowych, jednokierunkowych tramwajów o długości w przedziale 30,5-32,5 metra. Opcja to kolejnych, maksymalnie 20 takich samych tramwajów. Warto zaznaczyć, że są to pierwsze od dawna fabrycznie nowe tramwaje jednokierunkowe, jakie kupuje MPK. Ostatni taki zakup miał miejsce na początku 2017 roku, kiedy spółka kupiła 30 wagonów z rodziny Gamma (oraz 20 dwukierunkowych Gamm).

225 pasażerów i 100% niskiej podłogi

Tramwaje mają mieć w 100% niską podłogę oraz modułową konstrukcję. MPK nie zakłada łączenia tramwajów w pociągi złożone np. z dwóch pojazdów. Podłoga ma mieć wysokość od 29 do 48 cm od główki szyny z możliwością podwyższenia do 52 cm nad wózkami (o ile koła zestawów kołowych połączone są osią). Przejścia między poszczególnymi poziomami muszą być bezstopniowe i wykonane za pomocą pochylni o maksymalnym nachyleniu 14%. W strefach wejścia podłoga nie może być umiejscowiona wyżej niż 36 cm od główki szyny. Szerokość pojazdów to 2,4 metra.

Minimalna pojemność tramwajów to 225 osób, z czego 25 na stałych, nierozkładanych miejscach siedzących. MPK radzi unikać stosowania miejsc składanych. Jednocześnie liczba miejsc jest brana pod uwagę przy ocenie ofert, dlatego też maksymalną liczbę punktów w tej kategorii otrzymają tramwaje mieszczące więcej niż 240 osób. Przewoźnik nie dopuszcza zabudowy siedzeń skośnie lub prostopadle do kierunku ruchu.

Co najmniej 70 km/h

Przewidziano po jednym miejscu dla rowerów oraz dla wózków inwalidzkich. Miejsce dla nich ma znaleźć się jak najbliżej kabiny motorniczego. Tramwaje będą także klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pasażerowie skorzystają także z gniazd USB do ładowania urządzeń mobilnych. MPK chce, aby tramwaje posiadały co najmniej dwoje drzwi jednoskrzydłowych (umiejscowione jako pierwsze i ostatnie) oraz pięcioro drzwi dwuskrzydłowych. Oświetlenie - zewnętrzne oraz wewnętrzne, wykonane w technologii LED.

Tramwaje mają rozpędzać się do co najmniej 70 km/h a wykonawca ma zastosować w swoich pojazdach rozwiązania minimalizujące “wężykowanie” przy różnych prędkościach. Z czym MPK musiało sobie radzić w przypadku Moderusów Gamma.

Nowe wagony będą stacjonowały na zajezdni Głogowska, a razem z nimi MPK zakupi również pakiet naprawczy wliczony w cenę.

24 miesiące na dostawę wozów z podstawy zamówienia. Kto może startować?

Termin wykonania zamówienia to 31 grudnia 2028 roku, choć tramwaje z podstawowego zamówienia mają zostać dostarczone w ciągu 24 miesięcy od zawarcia umowy. Wozy z opcji mają zostać dostarczone do MPK w okresie od 18 do 24 miesięcy od momentu złożenia oświadczenia lub oświadczeń (gdyby MPK chciało realizować opcję stopniowo) o skorzystaniu z prawa opcji. Poznański przewoźnik będzie mógł skorzystać z opcji do momentu, w którym producent będzie w stanie dostarczyć wszystkie tramwaje do końca 2028 roku. Termin na złożenie oświadczenia może zostać wydłużony aż do 31 grudnia 2028 roku, lecz z założeniem, że wydłużenie terminu na skorzystanie z prawa opcji może skutkować odmową jej realizacji przez producenta tramwajów.

W postępowaniu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu ostatnich 3 lat wykonali należycie co najmniej 1 dostawę wraz z serwisem gwarancyjnym
fabrycznie nowych wieloczłonowych wagonów tramwajowych, częściowo lub całkowicie niskopodłogowych, wyposażonych w system sterowania napędem i urządzeniami pomocniczymi (TCMS), napędzanych silnikami prądu przemiennego, o łącznej liczbie nie mniejszej niż 7 sztuk. Wykonawcy muszą wykazać, że na wyprodukowane tramwaje, o których mowa w zdaniu poprzednim, uzyskali homologację, w co najmniej jednym państwie członkowskim Unii Europejskiej.


Dużo kryteriów wyboru

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje szereg wielu kryteriów, takich jak cena oferty - 82%, pojemność tramwaju - 3%, maksymalny nacisk na oś - 3%, rozwiązania techniczne układu hamulców mechanicznych - 3%, szerokość przejścia wewnątrz tramwaju - 2%, ilość napędzanych osi - 3%, rozmieszczenie silników trakcyjnych - 2%, zastosowanie kół biegowych preferowanych przez Zamawiającego - 1% oraz zastosowanie falowników trakcyjnych z kluczami mocy na bazie SiC - 1%.

W zakresie pojemności maksymalną liczbę punktów uzyska pojazd, który zaoferuje więcej niż zabieranie na pokład 240 pasażerów. Minimalna wartość w tej kategorii to 210 osób na pokładzie. W zakresie nacisku na oś maksymalną liczbę punktów otrzymają tramwaje, które będą miały mniejszy nacisk niż 80 kN, natomiast maksymalną dopuszczalną wartością jest 100 kN.

Minimalna szerokość przejść wewnątrz tramwajów ma wynosić od 550 do 650 mm, przy czym każda wartość przekraczają 650 otrzyma maksymalną liczbę punktów w tym kryterium. Ponadto MPK przyzna też maksymalną liczbę punktów za rozwiązanie, w którym wszystkie osie tramwaju mają własny napęd, natomiast w innym przypadku w tym kryterium dany pojazd otrzyma 0 pkt. Podobnie w przypadku umiejscowienia silników trakcyjnych. Jeśli będą zamontowane po wewnętrznej stronie ramy wózka to dany pojazd otrzyma maksymalną punktację w tej kategorii, natomiast gdy silniki znajdą się na zewnątrz ramy wózka to punktacja wyniesie 0 pkt.

Rewolucja taborowa w MPK trwa

Przypomnijmy, że aktualnie MPK odbiera kolejne nowe, dwukierunkowe tramwaje Gamma, które spółka zamówiła w 2023 roku oraz, w ramach prawa opcji, w ubiegłym roku. Łącznie do MPK trafi 30 nowych Gamm, co w połączeniu z używanymi tramwajami z Bonn sprawi, że z ulic miasta do końca bieżącego roku znikną tramwaje w pełni wysokopodłogowe - Helmuty, Moderusy Alfa oraz przede wszystkim 105Na.

Z kolei nowo kupowane tramwaje mają sprawić, że MPK nie wykona już napraw głównych kolejnych Moderusów Beta pierwszej generacji lub wozów Tatra. W tym przypadku MPK nie podjęło jeszcze decyzji o tym, który typ wagonów zostanie wyłączony z eksploatacji i będzie sprzedany bądź zezłomowany.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij