Jedyną ofertę na nowe, jednokierunkowe tramwaje dla Poznania złożył Modertrans. Oferta producenta dość mocno przekracza jednak budżet MPK, które na zakup 30 tramwajów przygotowało 458 mln złotych.
MPK Poznań prowadzi
przetarg na dostawę fabrycznie nowych tramwajów jednokierunkowych o długości do 32,5 metra. Przewoźnik chce kupić od 10 do nawet 30 (licząc prawo opcji) wagonów. Środki na ich zakup pochodzą w dużej mierze z
funduszy europejskich z programu FEnIKS, z których MPK pozyska 180 mln złotych.
W przetargu minął już termin otwarcia ofert. Jedyną ofertę, bez zaskoczenia, złożył Modertrans Poznań, a więc spółka córka MPK, która od wielu lat ma monopol na dostawy tramwajów dla Poznania. Modertrans wycenił dostawy 30 tramwajów na kwotę niecałych 608 mln złotych brutto (dokładnie 607,882 mln złotych), przy budżecie MPK określonym na… 457,56 mln złotych brutto za realizację całości zamówienia.
Na zakup 10 tramwajów MPK chce przeznaczyć z kolei 152,5 mln złotych brutto. Niewiadomą pozostaje natomiast wysokości oferty Modertransu za podstawę zamówienia.
Tramwaje mają mieć w 100% niską podłogę oraz modułową konstrukcję. Podłoga ma mieć wysokość od 29 do 48 cm od główki szyny z możliwością podwyższenia do 52 cm nad wózkami (o ile koła zestawów kołowych połączone są osią). Przejścia między poszczególnymi poziomami muszą być bezstopniowe i wykonane za pomocą pochylni o maksymalnym nachyleniu 14%. W strefach wejścia podłoga nie może być umiejscowiona wyżej niż 36 cm od główki szyny. Szerokość pojazdów to 2,4 metra. Minimalna pojemność tramwajów to 225 osób, z czego 25 na stałych, nierozkładanych miejscach siedzących.
Dokładna specyfikacja kupowanych tramwajów, których zakup będzie miał duży wpływ na dalsze
decyzje odnośnie modernizacji następnych serii tramwajów spółki została umieszczona
tutaj.