MPK Poznań odbiera nowe, dwukierunkowe Gammy i szykuje do debiutu tramwaje R1.1 z Bonn, przez co może sobie pozwolić na przyspieszenie kasowania tramwajów 105Na oraz Moderusów Alfa. Od początku roku z użytku wycofano już ponad 20 “stopiątek” i dwa składy Alf.
MPK Poznań odbiera kolejne fabrycznie nowe
Moderusy Gamma zakupione ze środków z KPO (spółka nabyła 30 takich wozów), a przewoźnik szykuje się też do debiutu i wyjazdu na regularne linie w
agonów R1.1 kupionych w Bonn. Zgodnie z ostatnimi słowami prezesa MPK, Krzysztofa Dostatniego, ma to nastąpić pod koniec września bieżącego roku. Do tego spółka ogłosiła kolejny przetarg na nowe tramwaje, o którym piszemy tutaj.
Wszystkie te elementy mają wpływ na to, ż
e maksymalnie do początku przyszłorocznych wakacji MPK przestanie użytkować tramwaje w pełni wysokopodłogowe, na rzecz tramwajów z chociażby częścią niskiej podłogi. Z torów zjadą
więc 105Na, Moderusy Alfa oraz trzy ostatnie Helmuty, jakich przewoźnik używa z racji ich dwukierunkowości. Szybciej, bo do końca tego roku, z użytku mają zniknąć wspomniane “stopiątki”.
Ponad 20 wagonów 105Na kasowanych lub już skasowanych
Dostawy nowych i używanych tramwajów sprawiły, że MPK mogło zacząć przyspieszone kasacje tramwajów 105Na oraz Moderusów Alfa.
– Od początku 2025 roku zostało wycofanych z ruchu 19 wagonów typu 105Na, trwa procedura dotycząca kolejnych dwóch pociągów 105Na. Dodatkowo w roku 2025 (do chwili obecnej) wycofano z ruchu dwa pociągi (4 wagony) Moderus Alfa – mówi Agnieszka Smogulecka, rzeczniczka prasowa MPK Poznań.
Smogulecka przypomniała, że tempo kasacji starych tramwajów jest uzależnione od tempa dostarczania i odbierania nowych tramwajów z Modertransu - aktualnie
odebrano już 13 nowych Gamm, gotowości technicznej pozostałej części floty oraz zapotrzebowania na pracę przewozową zamawianą przez miasto.
Coraz mniej wysokiej podłogi
Od września do dyspozycji MPK gotowych do jazdy będzie 15 pociągów złożonych ze 105Na oraz 17 składów Moderusów Alfa. Spośród 17 pociągów, sześć przeszło gruntowną modernizację i MPK nie planuje ich kasować, ale pozostawić w głębokiej rezerwie operacyjnej.
– Liczba wagonów, które faktycznie wyjadą od września na trasy, będzie zależna od wielkości zamówionej pracy przewozowej i powiązanego z nią zadanego uruchomienia – wskazuje rzecznika MPK.
Część zostanie na zabytki
Kasacje “stopiątek” i Alf oczywiście nie oznaczają, że wagony tego typu znikną z Poznania zupełnie, bowiem MPK pozostawi kilka tramwajów 105Na w swojej flocie historycznej. Na razie jest jednak zbyt wcześnie, żeby wskazywać, które dokładnie wagony pozostaną w nowej roli. Podobnie jest w przypadku Moderusów Alfa.