Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Wreszcie wyłoniono wykonawcę węzłów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-10-09 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. Wreszcie wyłoniono wykonawcę węzłów przesiadkowych
fot. Dominik Wójcik
Po trzech próbach i licznych przesunięciach w budżecie miasta Częstochowa, udało się wyłonić wykonawcę trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. To Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego. Trzeba było jednak dołożyć ponad 22 mln złotych.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie po trzech tygodniach od otwarcia ofert w trzecim już przetargu na wybudowanie trzech węzłów przesiadkowych zdecydował się wyłonić wykonawcę inwestycji, pomimo ogromnej różnicy w kwotach środków zarezerwowanych i tych oczekiwanych przez oferentów. Tym samym wykonawcą zostało Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Mińska Mazowieckiego.

Przypomnijmy, że na realizację inwestycji przygotowano kwotę 46 778 499,60 zł brutto rozplanowaną na trzy kolejne lata, z kolei oferent z Mińska Mazowieckiego zażądał najmniej spośród pięciu chętnych do budowy, tj. kwotę 68 865 093,95 zł. Oznacza to konieczność dołożenia 22 086 594,35 zł. Pieniądze znaleziono, dokonując licznych przesunięć w budżecie miasta na zwoływanych doraźnie nadzwyczajnych sesjach Rady Miasta.

Flagowe węzły

Budowa trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych w Częstochowie miała być flagową inwestycją pod egidą obecnego prezydenta miasta Krzysztofa Matyjaszczyka. Do wybudowania ich miasto przygotowało się już w 2015 r. Pierwszy przetarg ogłoszono pod koniec sierpnia 2017 r. Ten i wszystkie kolejne skutkowały pozyskaniem ofert przekraczających kwotowo budżet przygotowany przez MZDiT – pierwotnie było to niecałych 40 mln zł. Warto dodać, że przy zakończonym właśnie postępowaniu, dla obniżenia potencjalnych oczekiwań cenowych, wyodrębniono system dynamicznej informacji pasażerskiej do odrębnego przetargu – w tym przypadku termin otwarcia ofert jest ciągle przekładany.

Inwestycja przewiduje aranżację otoczenia trzech dworców kolejowych: Częstochowa [osobowa], Częstochowa-Raków i Częstochowa-Stradom. Wszędzie wybudowane zostaną perony autobusowe, postoje TAXI, stanowiska podwozowe (kiss&ride), parkingi dla samochodów oraz zadaszone parkingi dla rowerów. Wszystkim trzem lokalizacjom towarzyszyć mają wybudowane w ramach tej samej inwestycji drogi rowerowe, zaprojektowane według typowego dla Częstochowy standardu wykrajania części szerokości chodników. Parkingi mają zostać objęte specjalnie utworzonym monitoringiem wizyjnym (niezależnym od miejskiego) oraz systemem zliczania pojazdów.

Zakres duży. Za duży

Zakres inwestycji jest krytykowany przez działaczy miejskich za ich zdaniem przesadzony rozmiar. Niepotrzebna ma być np. przebudowa całej ulicy Piłsudskiego, na której zlikwidowane zostaną miejsca postojowe wzdłuż chodników, by w ich miejsce wyznaczyć pasy rowerowe, pomimo że środowiska rowerowe wcale o nie nie zabiegają z uwagi na bardzo spokojny ruch.

Innym przykładem megalomanii jest oprotestowane przez mieszkańców odtworzenie wlotu ulicy Leśmiana na skrzyżowaniu z aleją Pokoju. Zlikwidowano go w latach 50. ub. wieku w czasie budowy trasy tramwajowej, która rozgałęzia się w tamtym miejscu tworząc cztery tory. Ówcześni projektanci uznali pozostawienie takiego przejazdu za skrajnie niebezpieczne.

Zakres i zasadność inwestycji w przygotowanym zakresie były przedmiotem analizy krytycznej przeprowadzonej w Białej Księdze Mobilności TOR z 2015 r.

Węzły zgodnie z deklaracją wykonawcy mają zostać oddane do końca sierpnia 2020 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa: Dużo ofert na budowę węzłów. Nadal drogie

Przestrzeń

Częstochowa: Dużo ofert na budowę węzłów. Nadal drogie

Dominik Wójcik 12 września 2018

Częstochowa. Niejasna przyszłość węzłów przesiadkowych

Komunikacja

Częstochowa. Niejasna przyszłość węzłów przesiadkowych

Dominik Wójcik 02 sierpnia 2018

Częstochowa kupuje 12 autobusów. Dlaczego nie dodatkowe solarisy?

Prawo & Finanse

Częstochowa kupuje 12 autobusów. Dlaczego nie dodatkowe solarisy?

Dominik Wójcik 05 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS