Spółka Rail Baltic Estonia podpisała umowę z firmą Merko Ehitus Eesti na budowę terminala pasażerskiego Ülemiste w Tallinie. Wartość prac to 85 mln euro netto (ok. 360 mln zł).
Dworzec Ülemiste będzie początkowym punktem trasy, skąd pasażerowie będą wyruszać – po nowej trasie – w kierunku Warszawy. – Terminal Ülemiste Linda to bezprecedensowa inwestycja w historii estońskiej kolei – to nie tylko budynek, ale nowa brama z Estonii do świata. Budynek terminala zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects oznacza nową erę w rozwoju infrastruktury w państwach bałtyckich – mówi Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltic Estonia.
Wcześniej, z uwagi na koszty, inwestycję podzielono na kilka kontraktów. W ramach oddzielnych umów powstaje
podziemna część i i konstrukcja nośna dworca oraz
część stacji z układem torowym o rozstawie 1520 mm (tory są przebudowywane, by zrobić miejsce dla linii o rozstawie 1435 mm).
Centralna część budynku – znajdująca się nad torami – będzie miała 180 m długości, a jego wysokość wyniesie 20 m, co odpowiada sześciopiętrowemu budynkowi. Wybudowane zostaną trzy częściowo zadaszone perony. Jego budowa nie spowoduje przerwy w kursowaniu pociągów.
Budowa ma ruszyć w listopadzie 2025 r., a obiekt zostanie przekazany w październiku 2028 r. Węzeł będzie wygodnie połączony za pomocą tramwaju z lotniskiem, centrum miasta i portem.
Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. W sumie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości do 249 km/h.