Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Nowe gminy w sieci częstochowskiej komunikacji miejskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2020-08-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowe gminy w sieci częstochowskiej komunikacji miejskiej
fot. Kamil Skubiszewski
Gminy Mstów i Mykanów włączają się w sieć komunikacji miejskiej organizowanej przez Częstochowę. W obu przypadkach odbędzie się to poprzez wydłużenie istniejących linii miejskich. Dla Mstowa jest to powrót do sieci po 29 latach.

Kroczący w regionie częstochowskim kryzys komunikacyjny zapoczątkowany przez wycofanie się PKS Częstochowa z bezumownej i deficytowej obsługi komunikacyjnej gmin otaczających Częstochowę, a następnie widmo całkowitej likwidacji przewoźnika zmusił władze gmin do pochylenia się nad zręcznie unikanym przez blisko 30 lat tematem zorganizowania transportu publicznego dla mieszkańców. Po tym, jak Konopiska i Blachownia stworzyły swoją sieć od nowa (operatorem jest GTV Bus), kolej przyszłą na gminy Mykanów oraz Mstów, które dla odmiany zdecydowały się włączyć (a nawet wrócić) do sieci komunikacyjnej organizowanej przez stolicę regionu, czyli miasto Częstochowa.

Mstów – połowa mieszkańców w zasięgu

Za epokowy można uznać powrót gminy Mstów do sieci komunikacji miejskiej organizowanej przez organy gminy Częstochowa. Od 1 września linia 30 posiadająca obecnie jedyny kraniec granicy miasta (w centrum oparta o tzw. kryterium uliczne), zostanie wydłużona o 10 km do centrum gminy Mstów. Na wydłużonej w ten sposób trasie pojawi się 12 przystanków. Władze gminy zaznaczają, że w zasięgu oddziaływania linii znajdzie się ok. 5 tysięcy mieszkańców, czyli prawie połowa.

Nowa, stabilna komunikacja publiczna zaoferuje mieszkańcom 18 par kursów realizowanych z częstotliwością godzinną w porze od 4:00 do 20:00 i ostatnim po 23:00. Zakłada się, że zdecydowana większość z nich obsługiwana będzie autobusami przegubowymi.

Na całej trasie obowiązywać będzie taryfa miejska, bo i linia poprowadzona do Mstowa jest miejska. Jest to całkowite novum, bo w powojennej historii regionu Mstów był już obsługiwany przez komunikację miejską z Częstochowy, ale za sprawą linii podmiejskiej (w latach 1958-1964 linia 16, a po reformie sieci do 1991 r. linia 57). Po upadku PRL i usamorządowieniu zadania organizowania komunikacji gminnej i miejskiej, Mstów całkowicie wycofał się z sieci. Miejsce autobusów komunikacji miejskiej zajęły autobusy prywatne Zakładu Komunikacji Samochodowej, który woził mieszkańców na linii „M” aż do „zajeżdżenia” Jelczy PR-110 oraz Ikarusów 260. Później ich miejsce zajął kursujący komercyjnie PKS Częstochowa, który zaadaptował trasę wraz z oznaczeniem.

Od 2015 r. na skraj gminy Mstów za sprawą wcześniejszego porozumienia docierają wydłużone wybrane kursy linii 26 kończące na krańcu w miejscowości Siedlec. To ze zlokalizowanej tam pętli będzie korzystać też 30. Jej wydłużenie oznacza też redukcję częstotliwości linii 26 do 11 par kursów dziennie w odstępach 1-2 godzinnych i tylko do dni roboczych.

Mykanów – po raz pierwszy

Zupełną nowością od sierpnia tego roku jest regularna komunikacja na terenie gminy Mykanów. Najbardziej potrzebująca komunikacji z Częstochową miejscowość Wierzchowisko teraz obsługiwana jest przez linię miejską 13 – również wydłużoną i oferującą w dni robocze 12 par kursów. Wprowadzenie tam komunikacji miejskiej z Częstochowy miało się odbyć wcześniej, ale na przeszkodzie stały trudności formalno-prawne związane z wadami przedmiotowych uchwał gmin.

Z okolicznych gmin w sieci częstochowskiej komunikacji miejskiej uczestniczą jeszcze gminy Olsztyn i Poczesna, które obsługiwane są liniami podmiejskimi. Od samego początku usamorządowienia w 1991 r. gmina Rędziny po odejściu z sieci samodzielnie organizuje i realizuje komunikację gminną poprzez budżetowy zakład GZK. Od niedawna Konopiska i Blachownia robią to samo, korzystając z usług operatora. Pozostałe z 26 gmin nie wyrażały – mimo starań różnych organizacji pozarządowych na przestrzeni lat – chęci zainteresowania się tematem zorganizowanego transportu publicznego. Najprawdopodobniej jednak część z nich, współpracując z nadrzędnym ziemskim powiatem częstochowskim, uruchomi własną sieć transportu publicznego, do czego jeszcze wrócimy na łamach serwisu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Komunikacja miejska w Częstochowie jednak rzadziej

Komunikacja

Komunikacja miejska w Częstochowie jednak rzadziej

Dominik Wójcik 23 marca 2020

Transport w Częstochowie kontra pandemia COVID-19

Komunikacja

Transport w Częstochowie kontra pandemia COVID-19

Dominik Wójcik 20 marca 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5