Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa szuka budowniczych węzłów przesiadkowych

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-10-02 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa szuka budowniczych węzłów przesiadkowych
fot. Dominik Wójcik
Częstochowa poszukuje wykonawcy budowy trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. Termin otwarcia ofert w trwającym przetargu niedawno przesunięto na 12 października.

Częstochowa od połowy 2014 roku przymierzała się do wybudowania trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych zlokalizowanych przy trzech dworcach kolejowych w mieście, tj. w samym centrum przy ul. Piłsudskiego koło dworca Częstochowa Osobowa, na obrzeżach centrum przy ul. Pułaskiego koło dworca Częstochowa Stradom i poza centrum wokół dworca Częstochowa Raków. Inwestycja ma być realizowana z wykorzystaniem dofinansowania unijnego w kwocie 27,5 mln zł przy całkowitym koszcie 42,2 mln zł. Od powstania koncepcji mija trzeci rok, a idea wkracza w przedostatni etap, czyli przetarg na budowę.

Trzy place budowy

Z końcem sierpnia br. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na budowę węzłów. Budowa pierwszego – przy dworcu Częstochowa Osobowa obsługujący ruch na linii kolejowej nr 1 – wiąże się z przebudową całej ul. Piłsudskiego, przy której zreorganizowane zostaną miejsca parkingowe. To, zdaniem społeczników, jest zbędne, tak samo, jak budowa pasów rowerowych, które tylko utrudnią rowerzystom uczestnictwo w i tak spokojnym ruchu kołowym.

Dodatkowo wycięta zostanie zieleń i przebudowane sieci deszczowe, wodociągowe, energetyczne i teletechniczne. Do wykonania będą perony autobusowe z dodatkowym miejscem dla obsługi taksówek oraz miejsc podwozowych, a także obszerny parking z systemem zliczania wolnych miejsc.

Pozytywnie należy odnotować zmianę w projekcie zakładającym pierwotnie całkowitą rozbiórkę muru okalającego projektowany plac parkingowy. Mur jest pamiątką po starych zabudowaniach dworcowych Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Po konserwacji, w dużej mierze, zostanie zachowany, z wyjątkiem likwidacji kilku przęseł dla potrzeb skomunikowania parkingu z ulicą.

Bez kolizji z tramwajem

Przy południowym węźle zlokalizowanym po obu stronach dworca Częstochowa Raków (linia kolejowa nr 1) przebudowane zostaną istniejące układy drogowe pętli autobusowych i placów parkingowych. Negatywnie należy jednak postrzegać planowaną wymianę kostki granitowej na asfalt. Dodatkowo nie zdecydowano się na przysunięcie pod wejście na dworzec pobliskiej pętli tramwajowej służącej do zawracania większości kursów szczytowych. Po oddaniu obiektu pasażerowie będą musieli iść na przełaj przez parking pomimo że warunki terenowe pozwalają na lokalizację pętli torowej wokół placu postojowego. Szczególnie, gdy zachowana zostanie rezerwa pod przyszłe torowisko w ul. Łukasińskiego, przewidywane do wybudowania w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Pozytywnie z kolei ocenić należy rezygnację z pierwotnych planów odtworzenia zlikwidowanego przed ponad pół wieku wlotu ul. Leśmiana w skrzyżowanie al. Pokoju z ul. Kuncewiczowej. Wiązałoby się to z przeprowadzeniem jezdni przez cztery tory tramwajowe, bowiem przechodziłaby ona przez odgałęzienie z głównego szlaku tramwajowego do pętli przy dworcu. Ponadto mieszkańcy bloków stojących obok obawiali się wzrostu ruchu na obecnej osiedlowej uliczce oraz likwidacji miejsc parkingowych.

Mniejsze parkingi i rondo

Przy dworcu Częstochowa Stradom obsługującym ruch kolejowy na linii 61 nie powstanie duży plac parkingowy. Zamiast jednego dużego placu postojowego powstaną dwa mniejsze po obu stronach budynku dworca.

Przebudowany zostanie układ drogowy dwujezdniowej ulicy Pułaskiego, na której pojawi się rondo turbinowe ze ślimakiem prowadzącym do ul. Bohaterów Monte Cassino, co powinno uspokoić niemal nieokiełznany obecnie ruch. Do tego wymiana sieci energetycznych, sanitarnych i teletechnicznych oraz roślinności.

Każdy z węzłów zostanie objęty monitoringiem wizyjnym z funkcją nadzoru nad miejscami parkingowymi. Do tego celu w siedzibie MZDiT zostanie wybudowane centrum nadzoru z czterema miejscami dla operatorów, co oznacza, że będzie on działać niezależnie od głównego systemu monitoringu wizyjnego miasta. Na przystankach pojawią się elektroniczne tablice odjazdów. W odróżnieniu od pierwotnych założeń nie pojawią się efektowne zadaszenia peronów. W każdym z przypadków wykonana zostanie sieć dróg rowerowych rozprowadzonych w okolicznych ulicach.

Wykonanie i gwarancja

Przetarg przewiduje zatrudnienie przez wykonawcę określonej ilości osób bezrobotnych wskazanych przez lokalny Powiatowy Urząd Pracy. MZDiT wymaga udzielenia minimum 60 miesięcznej, a maksymalnie 72 miesięcznej gwarancji i rękojmi na przedmiot zamówienia.

Oferty będą rozpatrywane według wag: cena 60%, termin rękojmi i gwarancji powyżej minimum – 40%. Z uwagi na dużą ilość pytań dotyczących szczegółów techniczno-budowlanych przesunięto pierwotny termin składania i otwarcia ofert na 12 października.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Bilet komunikacji miejskiej w internecie

Komunikacja

Częstochowa. Bilet komunikacji miejskiej w internecie

Dominik Wójcik 28 lutego 2017

Częstochowa. NextBike czy BikeU? Na razie chyba żaden z nich

Komunikacja

Częstochowa. NextBike czy BikeU? Na razie chyba żaden z nich

Jakub Dybalski 30 stycznia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5