Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Co z przedłużeniem linii WKD do Centrum? Szanse raczej nikłe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-03-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Co z przedłużeniem linii WKD do Centrum? Szanse raczej nikłe
fot. MJ
Marne wydają się szanse na wydłużenie linii WKD wraz z przebudową linii średnicowej, planowaną przez PKP PLK. Choć samorząd wojewódzki nadal jest zainteresowany inwestycją, to – jak wskazuje – na podstawie uzyskanych informacji i dokumentów „nie jest jeszcze możliwe zajęcie jednoznacznego stanowiska w tej sprawie”. Jednocześnie urzędnicy wskazują wiele przeszkód: własnościowych, technicznych związanych z kolizjami w czasie budowy i przepustowością ruchu, a także braku kosztorysu prac.

W I kwartale 2019 r. przedstawiciele PKP PLK przedstawili nowe pomysły na przebudowę linii średnicowej w Warszawie. Jako że konieczne jest odkopanie tunelu średnicowego, kolejowa spółka zaproponowała szereg możliwych inwestycji do realizacji na styku kolei i miasta. Jedną z nich była koncepcja wydłużenia linii WKD pod ziemią, wzdłuż Alej Jerozolimskich, z nową stacją podziemną na wysokości stacji Warszawa Śródmieście na linii średnicowej podmiejskiej. Taka lokalizacja zapewniałaby dogodne przesiadki, w tym do metra. Jednocześnie przedstawiciele PKP PLK wskazywali, że ciężar tego zadania musiałby wziąć na siebie samorząd mazowiecki, który jest właścicielem WKD.

Choć samorząd wojewódzki wyraził wstępne zainteresowanie, to żadna decyzja jak dotąd nie zapadła. – Aktualnie, na podstawie uzyskanych informacji i dokumentów, nie jest jeszcze możliwe zajęcie jednoznacznego stanowiska w tej sprawie – mówi Marta Milewska, rzeczniczka samorządu województwa mazowieckiego. Wśród przyczyn samorząd wymienia brak uregulowania własności gruntów oraz brak kosztorysu inwestycji.

Istotny jest też aspekt techniczny, związany z prowadzeniem ruchu. Wbrew nadziejom przedłużenie linii mogłoby się wiązać z ograniczeniem przepustowości. – Zgodnie z koncepcją przekazaną przez PKP PLK, ruch na nowym odcinku poprowadzony byłby tylko jedną linią, co może skutkować zmniejszeniem częstotliwości uruchamiania pociągów przez WKD – mówi Milewska. – Realizacja inwestycji uzależniona jest szeregu czynników w tym: konieczności uregulowania i ewentualnego pozyskania gruntów pod inwestycję, możliwości technicznych budowy dwóch torów oraz wysokości kosztów inwestycji – dodaje rzeczniczka.


Na przeszkody wskazuje też WKD. – Jeżeli się nie zajdą znaczącą sprzyjające okoliczności, to do 2027 r. nie będziemy w stanie samodzielnie – bez znaczącego wsparcia – podjąć się takiego działania. Dla nas to znaczące wyjście poza obecną granicę terenu kolejowego, wzdłuż północnej jezdni Alej Jerozolimskich. Tam są istotne kolizje, jeżeli chodzi o istniejącą infrastrukturę drogową oraz znaczące przeszkody z punktu widzenia własnościowych – mówił niedawno na łamach RDC Krzysztof Kulesza, rzecznik prasowy WKD. Infrastruktura WKD musiałaby prowadzić pod istniejącymi przejściami podziemnymi na wysokości Ronda Czterdziestolatka, przystanków tramwajowych oraz Emilii Plater oraz powodowałaby konieczność rozkopania Alej Jerozolimskich na dalszym odcinku.

W tej sytuacji, wobec braku realnych działań i zarazem spodziewanych wysokich kosztów, szanse na realizację takiej inwestycji należy ocenić na nikłe. Ostatnio samorząd wojewódzki wycofał się z analiz ws. innej inwestycji w ramach programu Kolej + i uruchomienia przewozów do Konstancina-Jeziorny. Wśród argumentów wskazywano, że linia leży na terenie warszawskiego obszaru metropolitalnego, a więc inwestycja powinna być w gestii Warszawy. Biorąc pod uwagę napięte budżety samorządów, w przypadku inwestycji WKD argumentacja mogłaby być podobna.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia z kolejnymi nowymi peronami, zmiany w SKM

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia z kolejnymi nowymi peronami, zmiany w SKM

Redakcja/inf. pras. 01 września 2023

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Marzenia i czyny, czyli o kolejowych obwodnicach Warszawy

Mobilność

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia z kolejnymi nowymi peronami, zmiany w SKM

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia z kolejnymi nowymi peronami, zmiany w SKM

Redakcja/inf. pras. 01 września 2023

Poprawi się komunikacja zastępcza za WKD do centrum Warszawy

Komunikacja

Marzenia i czyny, czyli o kolejowych obwodnicach Warszawy

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5