W marcu PKP PLK zaskoczyły wszystkich nowymi propozycjami ws. linii średnicowej. Przedstawiciele zarządcy infrastruktury kolejowej wskazali, że planowana inwestycja, która wymusza odkopanie tunelu średnicowego, jest świetną okazją do zrealizowania szeregu innych projektów, jak np. wydłużenie WKD w stronę stacji metra Centrum. – Samorząd województwa mazowieckiego wyraził zainteresowanie wydłużeniem układu torowego WKD – deklaruje teraz Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, która podkreśla, że dalsze decyzje są uzależnione od przedstawienia przez PKP PLK dodatkowych informacji co do kształtu planowanych inwestycji.
W marcu przedstawiciele PKP PLK
przedstawili nowe pomysły na przebudowę linii średnicowej w Warszawie. Okazało się, że konieczne będzie odkopanie tunelu średnicowego, co spowoduje duże utrudnienia w ruchu. Ogłoszono m.in. koncepcję przebudowy Warszawy Śródmieście na stację, budowę podziemnego przystanku w rejonie Ronda De Gaulle’a, przesunięcie Warszawy Powiśla oraz zmianę formy mostu średnicowego. Oprócz tego miałby powstać korytarz przesiadkowy do stacji metra Centrum. Jednocześnie remont miałby zostać przesunięty –
z końcem prac w 2027 r.Kolejarze wspomnieli wówczas o wydłużeniu WKD ze stacji Śródmieście WKD przez al. Jana Pawła II w rejon obecnych peronów Warszawy Śródmieście na linii średnicowej podmiejskiej. – Nasza propozycja to również, do wykorzystania, utworzenie zwartego węzła kolejowego w centrum Warszawy. Istnieje możliwość umieszczenia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej przy stacji Warszawa Śródmieście. Odległość od końca peronu WKD do wejścia na stację metra to 100-120 m. Dajemy szansę właścicielom WKD na taką inwestycję. To niepowtarzalna okazja – wskazywał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Jak się okazuje, przedstawiciele PKP PLK dopiero w kwietniu – czyli po wspomnianej konferencji – przesłały informację do marszałka województwa Mazowieckiego o technicznej możliwości przedłużenia linii WKD. – W celu omówienia tego zagadnienia, w maja br. w departamencie nieruchomości i infrastruktury UMWM zostało zorganizowane spotkanie z przedstawicielami PKP PLK, WKD oraz departamentu nadzoru właścicielskiego i inwestycji, na którym omówione zostały ogólne założenia dotyczące możliwości wydłużenia układu torowego Warszawskiej Kolei Dojazdowej – informuje Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.
Co ważne, propozycja spotkała się z pozytywnym odzewem ze strony zarządu województwa. – W maju do PKP PLK zostało skierowane pismo, w którym samorząd województwa mazowieckiego wyraził zainteresowanie wydłużeniem układu torowego WKD. Jednocześnie samorząd województwa mazowieckiego zwrócił się po PKP PLK o przekazanie szczegółowych informacji w sprawie – wskazuje Milewska.
Jednocześnie, jak wskazywali przedstawiciele PKP PLK, koszty realizacji przedłużenia WKD musiałby wziąć na siebie samorząd. – To nie my będziemy projektować, tylko samorząd, który jest właścicielem WKD. To nie jest nasza inwestycja, ale to jednak niepowtarzalna szansa, by wykonać prace równolegle. Jest czas – trzy lata – na opracowanie projektu i wpisanie się w nasz harmonogram realizacyjny –
mówił Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Samorząd na razie nie odnosi się do kwestii finansowania inwestycji. – Po uzyskaniu dalszych informacji od PKP PLK możliwe będzie ewentualne podejmowanie dalszych decyzji w sprawie wydłużenie układu torowego WKD – zastrzega Marta Milewska.