Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP PLK z planem na średnicę. Nie wykluczają Brackiej i dłuższej WKD

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2019-03-28 10:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKP PLK z planem na średnicę. Nie wykluczają Brackiej i dłuższej WKD
mat. PKP PLK
Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz PKP PLK, zarządcy infrastruktury kolejowej, przedstawili warianty przebudowy linii średnicowej w Warszawie. Pojawiły się też zaskakujące nowości: konieczne jest odkopanie tunelu średnicowego, co wiąże się z zamknięciem Alej Jerozolimskich. Kolej nie wyklucza budowy nowego podziemnego przystanku w rejonie ronda De Gaulle'a oraz kolejnego w rejonie Wybrzeża Kościuszkowskiego. Mowa jest też o pomyśle wydłużenia WKD do stacji metra Centrum. Zupełnie wygląd zmieni most średnicowy.

Jedną z większych i bardziej wymagających inwestycji kolejowych będzie przebudowa linii średnicowych podmiejskiej i dalekobieżnej w Warszawie. Niedawno kolejarze przesunęli inwestycję na przyszłą perspektywę unijną. Trwają prace projektowe, ale do tej pory PKP PLK niechętnie dzieliły się jakimikolwiek informacjami. Teraz kolejarze przedstawili szczegóły prac. – Modernizacja linii średnicowej jest niezwykle istotna. Trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne. Mamy pewne propozycje – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Większa przepustowość


Jak podają PLK, linia średnicowa Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia to trzy stacje kolejowe i pięć przystanków. Najbardziej obleganym jest Warszawa Śródmieście, z której korzysta blisko 20 mln pasażerów. To także ponad kilometrowy tunel, 11 wiaduktów i dwa mosty przez Wisłę. Dziennie przejeżdża tędy prawie 1000 pociągów w dobie. Przepustowość ma zostać podniesiona z 16 do 24 par na godzinę na linii podmiejskiej oraz z 14 do 20 par na linii dalekobieżnej.

– Można powiedzieć, że prace rozpoczęliśmy w 2017 r. Modernizacja będzie zakładała kompleksową przebudowę. Zaczynamy od Warszawy Zachodniej, a skończymy na Warszawie Wschodniej. Zakładamy, że modernizacja linii średnicowej powinna zostać dokończona do końca 2026 r. – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Jak przypomina, trwa odbudowa Warszawy Głównej, która ma zostać oddana do eksploatacji na początku w 2020 r. Jest przygotowywana też przebudowa Warszawy Zachodniej, gdzie ma pojawić się podziemny dworzec oraz tunel dla tramwajów. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg i wybrany wykonawca. Jak przekazuje, przebudowa Warszawy Zachodniej ma zakończyć się w 2022 r., a oddanie pełnego zakresu – w 2023 r. – W latach 2022-25 prace przewidujemy na Warszawie Wschodniej. W związku z tym w 2022 r. byłaby możliwość wejścia na linię średnicową – mówi Merchel.

Nowości na Śródmieściu. Dłuższa WKD?

Na przystanku Ochota przewidziano zachowanie jego formy. Plac między dworcem a Towarową zostanie przykryty. Wiadomo, że Warszawa Śródmieście zostanie rozbudowana na stację. Zamiast obecnego układu dwóch torów i trzech peronów pojawią się cztery tory i dwa perony. – Umożliwi to zdecydowane zwiększenie przepustowości – wskazuje Ireneusz Merchel.



mat. PKP PLK

Elementem inwestycji będzie też budowa podziemnego łącznika przesiadkowego między dworcami Śródmieście i Centralnym a „rejonem stacji metra Centrum” pod peronami kolejowymi. – Na Śródmieściu są analizowane dodatkowe rozwiązania – połączenia bezpośrednio ze stacją metra Centrum – mówi prezes PKP PLK.

Wspomniano też o wydłużeniu WKD ze stacji Śródmieście WKD przez al. Jana Pawła II w rejon obecnych peronów Warszawy Śródmieście na linii średnicowej podmiejskiej. – Nasza propozycja to również, do wykorzystania, utworzenie zwartego węzła kolejowego w centrum Warszawy. Istnieje możliwość umieszczenia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej przy stacji Warszawa Śródmieście. Odległość od końca peronu WKD do wejścia na stację metra to 100-120 m. Dajemy szansę właścicielom WKD na taką inwestycję. To niepowtarzalna okazja – wskazuje Merchel. – Wydaje się to dość oczywiste rozwiązanie. Wukadką jeździ rocznie blisko 9 mln ludzi, z których duża część kieruje się na stację metra Centrum, z której korzysta 20 mln ludzi rocznie. Wytworzenie węzła, pozwalającego na komfortową przesiadkę, jest niezwykle korzystne dla wszystkich – przekonuje wiceminister Bittel.

Odkopanie tunelu szansą na nowe przystanki?

Inwestycja będzie wymagała też kompleksowej odbudowy tunelu średnicowego. Jego konstrukcja została określona jako solidna, ale nie spełnia już współczesnych standardów i norm, związanych ze skrajnią, zapewnieniem bezpiecznych dojść przeciwpożarowych, przebudowy wymaga też strop. – Niezbędna będzie kompleksowa odbudowa tuneli średnicowych z pozostawieniem ściany środkowej. Chcemy, by okres użytkowania był na kolejne sto lat – wskazuje Merchel. Prace będą wiązały się z zamknięciem Alej Jerozolimskich.

Zupełną nowością jest jednak co innego. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom przedstawiciele PKP PLK wskazali, że jest w ramach prac projektowych rozważana budowa podziemnego przystanku w rejonie ronda De Gaulle'a. – Jeśli ten przystanek byśmy wybudowali, powstałby również nowy przystanek Solec bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego. Przystanek Powiśle zostałby zlikwidowany [bez burzenia i likwidacji zabytkowej architektury – red.] – wskazuje Merchel. Jak wylicza, odległość między Solcem a Rondem De Gaulle'a oraz między De Gaulle'a a Śródmieściem wynosi po ok. 1000 m. – Zrobiliśmy analizę, na podstawie modelu ruchu, która pokazuje, że wybudowanie dwóch nowych przystanków w tym układzie uzyskamy założenia związane z poprawą przepustowości i takt 2,5-minutowy – mówi Ireneusz Merchel. Jak dodaje, przystanek bliżej Brackiej nie pozwalałby na osiągnięcie celu związanego z poprawą przepustowości.

Również most średnicowy przez Wisłę zmieni swoją formę – wróci do przedwojennego wyglądu. Kratownicowa konstrukcja zostanie zastąpiona przęsłami z lukami. – Konstrukcja będzie wcześniej zbudowana i nasuwana. Narzucamy skrócenie czasu realizacji – przekazuje prezes PKP PLK.


mat. PKP PLK

Nowością będzie całkowite zadaszenie Warszawy Wschodniej i wybudowanie schodów ruchomych oraz wind na perony. – Analizujemy dodatkowo rozwiązania torowe poza układem torowym Warszawy Wschodniej. Docelowo wszystkie linie kolejowe wszystkie linie wychodzące z Warszawy powinny być czterotorowe. Chcemy się przygotować na to wcześniej – informuje prezes Merchel. Jak dodaje, przebudowa Warszawy Wschodniej daje szansę miastu na wybudowanie tunelu drogowo-tramwajowego w ciągu al. Tysiąclecia.

O szczegółach inwestycji opowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK [WIZUALIZACJE]

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa Gdańska: Po rezygnacji z tunelu oferty nie takie drogie

Przestrzeń

Warszawa Gdańska: Po rezygnacji z tunelu oferty nie takie drogie

Witold Urbanowicz 02 lipca 2019

Eksperci: Projekt przebudowy średnicy nabiera sensu

Przestrzeń

Eksperci: Projekt przebudowy średnicy nabiera sensu

Witold Urbanowicz 04 kwietnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5