Dobre informacje dla pasażerów Warszawskiej Kolei Dojazdowej. W ciągu najbliższych miesięcy spółka przeprowadzi prace związane z renowacją nawierzchni drogi kolejowej, stanowiące kolejny ważny krok w kierunku dalszej poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróżowania na linii WKD. Przedsięwzięcie jest dofinansowane ze środków z KPO.
Umowa z Wykonawcą – konsorcjum firm Mitor i Hydropol – na „Remont nawierzchni drogi kolejowej w ramach projektu Poprawa bezpieczeństwa ruchu w pasażerskich przewozach kolejowych na linii WKD” została zawarta w ramach przedsięwzięcia nr KPOD.09.07-IW.02-0002/24, dofinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), w ramach Inwestycji: E.2.1.1.” Linie kolejowe”.
Podstawowe informacje na temat przedsięwzięcia
Przedsięwzięcie obejmuje zakup, dostawę i montaż fabrycznie nowych szyn typu 49 E1 (S49) wraz ze zgrzaniem w celu wykonania toru bezstykowego na linii kolejowej nr 47 na szlakach dwutorowych (tor nr 1 i tor nr 2) od okolicy przystanku osobowego Warszawa Raków poprzez stację Komorów do stacji Podkowa Leśna Główna o łącznej długości blisko 19 km toru podwójnego. W ramach inwestycji odbędzie się także wymiana na nowe 15 szt. rozjazdów zabudowanych na stacjach Warszawa Śródmieście WKD (6 szt.), Komorów (5 szt.) i Podkowa Leśna Główna (4 szt.).
Wniosek o dofinansowanie dla przedsięwzięcia został złożony przez Spółkę WKD w dniu 30.04.2024. 12 listopada tego samego roku WKD otrzymała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych informację o pozytywnej opinii Ministerstwa Infrastruktury dla wniosku. Umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym CUPT i WKD podpisały 31 marca bieżącego roku.
Całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi 41,82 mln zł brutto, z czego 25 mln zł stanowią wydatki kwalifikowalne, podlegające refundacji na poziomie 100% ze środków KPO. Wartość robót budowlanych objętych zawartą właśnie umową z Wykonawcą wynosi 41,67 mln PLN brutto. Realizacja wszystkich prac w ramach planowanego przedsięwzięcia odbędzie się w podziale na kilka etapów, obejmujących roboty na określonych szlakach, odcinkach oraz stacjach linii kolejowej. Zgodnie z umową wszystkie prace powinny zostać zakończone do 31 maja 2026 r. Szczegółowy harmonogram robót zostanie uzgodniony w najbliższych tygodniach.
Podstawowe cele przedsięwzięcia
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej, które zostanie zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa modernizowanego szlaku z przeznaczeniem do prowadzenia składów pociągów w kolejowych pasażerskich przewozach aglomeracyjnych z prędkością eksploatacyjną nie większą niż 80 km/h (prędkość przyjęta dla linii kolejowej WKD). Realizacja projektu zapewni zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu podróży na szlakach kolejowych objętych modernizacją poprzez kompleksową wymianę szyn na nowe.
Dzięki poprawie stanu nawierzchni torowej i zastosowaniu elementów wysokiej niezawodności i trwałości zapewnione zostanie właściwe bezpieczeństwo użytkowania i eksploatacji linii kolejowej, nastąpi likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych i możliwe będzie utrzymanie linii zgodnie z przepisami. Nie jest planowane podnoszenie parametrów linii kolejowej, lecz jedynie prace mające na celu przywrócenie pierwotnych parametrów, likwidację istniejących ograniczeń prędkości oraz poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
Wymiana szyn na nowe obejmuje zastąpienie dotychczas eksploatowanych toków szynowych na odcinku od okolic przystanku osobowego Warszawa Raków do stacji Podkowa Leśna Główna, które zostały zabudowane w latach 1988-1989. Przedsięwzięcie stanowi kontynuację i uzupełnienie kompleksowej naprawy toru na linii WKD, wykonanej w latach 2015-2017, obejmującej naprawę torowiska na najbardziej obciążonych szlakach linii kolejowej WKD. Inwestycja ta miała na celu utrzymanie właściwych parametrów infrastruktury służącej sprawnemu prowadzeniu ruchu pasażerskiego o odpowiednim komforcie. W latach 2015-2017 przeprowadzono prace na odcinkach o łącznej długości blisko 50 km toru pojedynczego między Warszawą, Komorowem, Podkową Leśną i Milanówkiem. Modernizacja objęła wówczas m. in. wymianę podtorza, wymianę podkładów drewnianych na strunobetonowe oraz wymianę przytwierdzeń toków szynowych do podkładów. Eksploatowane dotychczas toki szynowe zostały natomiast zaplanowane do wymiany na nowe sukcesywnie w latach 2021-2026 (z perspektywą 2027-2030), co już niebawem odbędzie się z udziałem dofinansowania ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Przedsięwzięcie, w ramach którego nastąpi rewitalizacja (rehabilitacja) odcinków linii kolejowej nr 47, wpisuje się w cele komponentu E2.1.1 Linie kolejowe: celem jest poprawa stanu infrastruktury kolejowej (liniowej oraz punktowej) pozwalająca na zwiększenie jej niezawodności i usprawnienie prowadzenia ruchu kolejowego. Grupą docelową są pasażerowie, którzy korzystają z oferty przewozów pociągami Warszawskiej Kolei Dojazdowej na linii kolejowej 47 pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim. Działanie wpisuje się w założenia i cele sformułowane w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.