Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków wciąż czeka na 22 Krakowiaki. Czasu coraz mniej

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-11-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków wciąż czeka na 22 Krakowiaki. Czasu coraz mniej
fot. MPK Kraków
Pesa dostarczyła jak na razie do Krakowa czternaście nowych tramwajów. Producent musi dostarczyć jeszcze 22 Krakowiaki. – Producent zobowiązał się dostarczyć wszystkie 36 wagonów do końca 2015 roku i jest to jeszcze możliwe – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie, który zarazem wspomina o możliwości dochodzenia rekompensaty za ewentualną utratę dofinansowania unijnego.

Pesa zmaga się teraz z terminową realizacją wielu zamówień taborowych. Spowodowane jest to spiętrzeniem się kontraktów w końcówce perspektywy unijnej, które muszą zostać sfinalizowane przed końcem tego roku. Jednym z takich opóźnionych zamówień jest dostawa 36 Krakowiaków dla MPK w Krakowie.

Pierwszy Krakowiak przyjechał do stolicy Małopolski pod koniec czerwca. Realizacja kontraktu na dostawy tramwajów dla Krakowa powinna zakończyć się w połowie września. Zamówienie nie jest jednak jeszcze na półmetku. Wcześniej Pesa deklarowała, że ambicją firmy jest przekazanie tramwajów do połowy listopada. W Krakowie jednak wciąż nie ma wszystkich nowych wozów, choć – trzeba przyznać – producent przyspieszył dostawy. Od piątku 13 listopada do stolicy Małopolski dostarczono już cztery pojazdy. Ostatni, czternasty tramwaj przyjechał we wtorek 17 listopada. – W zakładach Pesy trwają odbiory kolejnych wagonów (wagon 15. jest już po technicznym odbiorze, wagon 16. powinien być po odbiorze technicznym jeszcze dzisiaj, kolejne dwa wagony są przewidziane do odbioru technicznego w tym tygodniu) – mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK w Krakowie.

Czasu na realizację zamówienia jest coraz mniej. – Producent zobowiązał się dostarczyć wszystkie 36 wagonów do końca 2015 roku i jest to jeszcze możliwe – deklaruje Gancarczyk. Wtedy też mija termin graniczny dla realizacji projektów z perspektywy unijnej 2007-2013. W dalszym ciągu, aby przyspieszyć realizację kontraktu, Pesa wspomaga się kadrami przewoźnika. – Ok. 30 pracowników MPK SA, którzy otrzymali zgodę na urlop bezpłatny zostało zatrudnionych przez firmę PESA Bydgoszcz SA i nadal pracuje przy montażu tramwajów dla Krakowa – mówi Marek Gancarczyk.

Niedotrzymanie terminu granicznego, który upływa z końcem roku, może mieć daleko idące konsekwencje dla Pesy. – Umowa, którą MPK podpisało z firmą Pesa Bydgoszcz, przewiduje kary finansowe za opóźnienia w dostawach wagonów, w tym także daje MPK możliwość dochodzenia rekompensaty za ewentualną stratę unijnego dofinansowania z powodu nieterminowej realizacji kontraktu – zwraca uwagę rzecznik MPK. Nie należy bowiem liczyć na to, że Komisja Europejska wydłuży perspektywę unijną 2007-2013.

Warto przypomnieć, że nowy niskopodłogowy tramwaj został przygotowany specjalnie dla Krakowa. To najdłuższy tramwaj w Polsce. Jest długi na prawie 43 metry i będzie mógł jednorazowo przewieźć ok. 300 pasażerów. Posiada klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej monitoring oraz dwa automaty biletowe, w których za bilet zapłacimy monetami i kartą płatniczą. Tramwaj został także wyposażony w specjalną platformę, która ułatwi wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach.

Nowe wozy stacjonują w nowohuckiej zajezdni. Obecnie obsługują czwórkę z Bronowic Małych do Wzgórz Krzesławickich. Obecnie dziewięć z 14 wagonów obsługujących tę linię posiada niską podłogę (z czego osiem to Krakowiaki). Przewoźnik zapowiada, że wkrótce z tej popularnej linii znikną w całości wysokopodłogowe wozy. MPK SA posiada 270 pociągów tramwajowych, połowa z nich jest wyposażona w niską podłogę.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony

Komunikacja

Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony

Jakub Rösler 02 sierpnia 2024

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Zobacz również:

Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony

Komunikacja

Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony

Jakub Rösler 02 sierpnia 2024

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij