Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co z Krakowiakiem? Pesa robi wszystko, żeby zdążyć z dostawami

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
25-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Co z Krakowiakiem? Pesa robi wszystko, żeby zdążyć z dostawami
fot. MPK Kraków
W najbliższych dniach drugi tramwaj Krakowiak przyjedzie do stolicy Małopolski. Producent złapał poślizg w realizacji kontraktu, ale zapewnia że wszystkie tramwaje pojawią się w Krakowie w uzgodnionym terminie. Służy temu nietypowe rozwiązanie – wynajęcie przez Pesę pracowników MPK Kraków będących na urlopach.

Kraków w lipcu zeszłego roku podpisał z Pesą umowę na dostawę 36 nowych tramwajów za 291 mln złotych netto. Bydgoski producent przygotował specjalnie dla Krakowa czteroczłonowe, 43-metrowe tramwaje pod nazwą Krakowiak. Jak dotąd nikt nie zamawiał tak długich pojazdów. Pojazd na czas transportu został podzielony na dwie części i podróżował na dwóch specjalnych naczepach samochodowych.

Według wcześniejszych zapowiedzi pierwsze wozy miały przyjechać w maju, jednak realizacja kontraktu opóźniła. W mediach wciąż pojawiają się spekulacje dotyczące możliwości dostarczenia takiej liczby tramwajów do końca roku. Stawka jest niebagatelna – 171 mln złotych unijnego dofinansowania, które trzeba rozliczyć najpóźniej w grudniu.

Pojadą na otwarcie nowej trasy

– Kontrakt nie jest zagrożony, tak samo jak finansowanie jego realizacji. Zakończenie dostaw odbędzie się w takim terminie, by miasto rozliczyło dotację – zapewnia rzecznik Pesy Michał Żurowski. – Drugi pojazd dostarczymy do Krakowa w najbliższych dniach, a trzeci na przełomie sierpnia i września – informuje. W niedzielę 30 sierpnia dwa „Krakowiaki” wjadą na nową, uroczyście otwieraną estakadę Lipska – Wielicka.

Na urlopie składają tramwaje

Co ciekawe, jak zauważyła „Gazeta Krakowska” Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wysłało 20 swoich pracowników na bezpłatny urlop, a ci natychmiast zostali zatrudnieni przez Pesę do składania krakowskich tramwajów. – Czynimy starania, by dostarczyć pojazdy do połowy listopada, stąd m.in. skorzystanie z przebywających na bezpłatnych urlopach elektryków i mechaników z MPK Kraków – przyznaje rzecznik producenta.

– Pesa jest otwarta na wysoko kwalifikowane kadry, dlatego trudno było nie skorzystać z oferty jednej z firm pośredniczących na rynku pracy i nie zatrudnić tych 20 fachowców. Korzyści są obustronne. Pesa  na godziwych warunkach wzmocniła się kadrowo, a pracownicy z Krakowa poznają od podszewki zupełnie nowe dla ich miasta pojazdy, które sami będą w bliskiej przyszłości obsługiwać. Nabywają doświadczenia w firmie produkującej „Krakowiaki” mające służyć stolicy Małopolski przez co najmniej 30 następnych lat – podkreśla Żurowski.

Były potrzebne poprawki

Lokalne media informują też o poprawkach, które trzeba było wprowadzić w pierwszym Krakowiaku. – Chodziło o szerokość poręczy, które zostały zastosowane jako stojaki do roweru, pewne elementy związane z możliwością korzystania z komputerów, tablice elektroniczne. Trzeba też było poprawić szerokość zewnętrznego spychacza – mówi “Gazecie Krakowskiej” Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji.

 – Dostarczenie wagonu do Krakowa wymagało jego podzielenia na dwie części. Stąd też podczas łączenia wynikała konieczność wykonania pewnych prac wewnątrz pojazdu. Zgodnie z zapisami umowy aranżacja wnętrza tramwajów podlega uzgodnieniom miedzy wykonawcą a zamawiającym i po przyjeździe wagonu do zajezdni MPK SA w Krakowie pewne elementy tej aranżacji zostały dopracowane – mówi rzecznik Pesy.

Jest homologacja

Tramwaj Krakowiak otrzymał już homologację. To jeden z parametrów potrzebnych do ostatecznego odbioru i dopuszczenia wagonu do przewozu pasażerów. Tramwaj przechodzi właśnie jazdy próbne. Dodatkowo trwają również szkolenia prowadzących do kierowania tego typu wagonu, a także pracowników obsługi technicznej. Do regularnej eksploatacji tramwaj wyjedzie 31 sierpnia, co jest powiązane z wejściem w życie powakacyjnych rozkładów jazdy i wspomnianym otwarciem estakady Lipska-Wielicka. 


Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5