Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Zielony Transport Publiczny: Samorządy mierzą wysoko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-02-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Zielony Transport Publiczny: Samorządy mierzą wysoko
fot. SolarisZdjęcie ilustracyjne
302 autobusy elektryczne, 122 wodorowe i 7 trolejbusów – to liczba pojazdów, które zamierzają kupić polskie samorządy dzięki programowi „Zielony Transport Publiczny”. Zainteresowanie potencjalnych odbiorców nowymi autobusami elektrycznymi oraz wodorowymi jest ogromne – wynika z danych Ministerstwa Klimatu. Wnioskujący ubiegają się też o środki na budowę stacji ładowania i na szkolenia personelu.

Z informacji, które otrzymaliśmy w Wydziale Komunikacji Medialnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska, wynika, że w zakończonym już naborze wnioski złożyły 34 podmioty. Są wśród nich zarówno jednostki samorządu terytorialnego (różnej wielkości), jak i (na ogół należące do nich) spółki komunikacyjne. 11 z nich zdecydowało się złożyć zarówno wnioski o dotacje, jak i o pożyczki. Pozostałe ubiegają się tylko o bezzwrotne dofinansowanie. Łączna liczba wniosków wynosi więc 45.

Łączna kwota, którą zamierzają pozyskać wszyscy wnioskujący, to 1 691 981 759 zł. Zdecydowaną większość z tej kwoty stanowią dotacje (1 157 828 634 zł). Wartość pożyczek, o które zabiegają wnioskujący, wynosi razem 80 897 571 zł.

Gdyby udało się zrealizować wszystkie opisane we wnioskach inwestycje, w Polsce przybyłyby 302 autobusy elektryczne i 7 trolejbusów. Nikt nie wnioskował o rozbudowę trolejbusowej sieci trakcyjnej, choć możliwość taką przewidziano w programie. Wnioskujący zamierzają wybudować łącznie 176 nowych stacji ładowania autobusów elektrycznych.

Na zabiegi o dofinansowanie inwestycji w tabor wodorowy zdecydowało się 4 aplikujących. Były to: MPK Poznań, MPK Włocławek, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia oraz Miasto Chełm. Łącznie chcą oni zamówić 122 autobusy wodorowe. Zaskoczenie mogą budzić deklaracje wybudowania tylko dwóch stacji tankowania wodoru – dziś takich obiektów nie ma w Polsce w ogóle. Pozostali beneficjenci zamierzają zapewne rozwiązać problem tankowania hydrobusów na własną rękę.

Ważną częścią zamierzeń jest też przeszkolenie blisko tysiąca pracowników zakładów komunikacyjnych z zakresu obsługi nowych pojazdów. Szkolenia takie mają objąć 989 kierowców i mechaników. Nie wszyscy jednak przewidzieli dofinansowanie ich ze środków pozyskanych dzięki programowi ZTP.

Jak już informowaliśmy, w rozpoczętym 4 stycznia pierwszym naborze programu „Zielony Transport Publiczny” do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji. Poziom dofinansowania ma wynosić 80% kosztów kwalifikowanych przy zakupie elektrobusów i trolejbusów oraz 90% dla autobusów wodorowych. Początkowo przewidziano łącznie trzy nabory dla programu, jednak kwotę alokacji wyczerpano już w pierwszym. – W związku z trwającą obecnie oceną, liczba wniosków, które otrzymają dofinansowanie, wartość oraz zakres rzeczowy wniosków mogą ulec zmianie – zastrzegło ministerstwo.

Wysłaliśmy pytania do samorządów, które zdecydowały się aplikować o dotacje. Interesuje nas formuła pozyskania nowych pojazdów (zakup lub leasing), ich parametry (rodzaj napędu, pojemność, konfiguracja), trasy, na jakich jest planowana ich eksploatacja, oraz sposób, w jaki inwestycja – o ile dojdzie do skutku – wpisze się w szersze plany rozwoju komunikacji w mieście. Będziemy sukcesywnie publikować kolejne odpowiedzi.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Komunikacja

MPK Poznań. Nowe Gammy wracają na tory

Redakcja/inf. pras. 05 czerwca 2025

Tramwaje Warszawskie myślą o kolejnej zajezdni. Gdzie?

Komunikacja

Zobacz również:

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Komunikacja

Pelplin wybrał dostawcę autobusów elektrycznych

Jakub Rösler 08 lipca 2024

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Komunikacja

Muszyna kupuje pięć elektrobusów

Jakub Rösler 01 sierpnia 2023

Września rozstrzyga przetarg na autobus elektryczny

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij