Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Koniec naboru w programie Zielony Transport Publiczny. Pula 1,1 mld zł wyczerpana

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2021-01-19 10:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koniec naboru w programie Zielony Transport Publiczny. Pula 1,1 mld zł wyczerpana
fot. Solaris
Jak informuje NFOŚiGW, złożone wnioski o dofinansowanie w programie „Zielony transport publiczny” wyczerpały pulę dostępnej alokacji na bezzwrotne dotacje, czyli 1,1 mld zł. Zgodnie z regulaminem, nabór, który miał trwać do grudnia, zostaje zamknięty, a wnioski poddane zostaną ocenie.  

W pierwszym naborze programu „Zielony transport publiczny”, który rozpoczął się 4 stycznia, do rozdysponowania było 1,1 mld zł dotacji na zakup autobusów napędzanych prądem lub wodorem. Poziom dofinansowania przewidziano na poziomie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90%. Beneficjentami nowego programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej mogli być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

– Zupełnie niespodziewana, ogromna popularność programu jednoznacznie dowodzi, że nie trzeba już popularyzować idei eksploatacji autobusów elektrycznych, a wystarczy jedynie zapewnić odpowiednio wysokie dofinansowanie zewnętrzne do inwestycji w takie pojazdy oraz dość liberalnie podejść do warunków aplikacji o to dofinansowanie i sukces jest już gwarantowany – komentuje Marcin Gromadzki z firmy Public Transport Consulting. – Nie zdążyła cześć dużych miast, które – ze względu na większe planowane przebiegi autobusów elektrycznych – zakładały nie tylko zakup takich pojazdów i budowę infrastruktury ładowania w zajezdniach, ale i budowę stacji szybkiego ładowania pantografowego na mieście, poza bazami. Przygotowanie koncepcji, wybór lokalizacji i pozyskanie uzgodnień, siłą rzeczy musi w takim przypadku trwać więcej niż dwa tygodnie – zauważa Marcin Gromadzki.

Jako pierwszy o środki na 28 autobusów zaaplikował Wrocław. Oprócz tego wpłynęły wnioski – jak wyliczał Marcin Gromadzki – m.in. od Opola, Krakowa (40 przegubowych elektrobusów), Włocławka (13 elektrycznych i trzy wodorowe), Poznania, Torunia, Gdyni (12 przegubowych elektrycznych i siedem trolejbusów), Sieradza (trzy autobusy elektryczne) Wejherowa (trzy autobusy elektryczne), Piotrkowa Trybunalskiego (10 autobusów), Grudziądza (17 elektrobusów), Chełma (15 elektrobusów i 15 autobusów wodorowych), Kraśnika. Nie jest to jednak pełna lista.

Jak precyzuje Marcin Gromadzki, w Gdyni wniosek na dofinansowanie elektrobusów złożyło PKM. Pojazdy miałyby być wykorzystywane do obsługi całodziennych zadań przewozowych na liniach 147 i 152 – z ładowarkami pantografowymi na pętlach Karwiny Tesco i Oksywie Dickmana. Oprócz tego PKT Gdynia złożyło wniosek dla siedmiu trolejbusów przegubowych do obsługi jednej z linii.

Pierwotnie przewidziano łącznie trzy nabory dla programu. Rozpoczęcie drugiego zaplanowano 3 stycznia 2022 r., a ostatniego 2 stycznia 2023 r. – Kwota alokacji przewidziana w programie na trzy lata, wyczerpana została dokładnie w dwa tygodnie – dodaje Gromadzki.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Uraltransmasz chce dostarczyć tramwaje do Belgradu

Przestrzeń

Uraltransmasz chce dostarczyć tramwaje do Belgradu

Witold Urbanowicz 19 stycznia 2021

Rusza nabór po dofinansowanie do „zielonych” pojazdów. Kto pierwszy ten lepszy

Prawo & Finanse

Rusza nabór po dofinansowanie do „zielonych” pojazdów. Kto pierwszy ten lepszy

Przemysław Farsewicz 19 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5