Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Markab kontynuuje wymianę swojego taboru autobusowego prowadzoną dzięki dostawom używanych autobusów z Zachodu. Tym razem przewoźnik sprowadził dwa kolejne autobusy gazowe (nie zostały one na razie oficjalnie zaprezentowane). Ogółem spółka z udziałem miasta będzie więc eksploatować siedem pojazdów CNG. Jej park taborowy nadal składa się wyłącznie z mercedesów.
Na początku maja
informowaliśmy o zakupach autobusów gazowych w Zgierzu. Miejscowe przedsiębiorstwo Markab, którego jednym z udziałowców jest miasto, sprowadziło pięć mercedesów citaro zasilanych CNG (wśród nich znalazły się zarówno pojazdy solowe, jak i przegubowe). Do momentu publikacji poprzedniego materiału na trasy wyjechały cztery z nich. Choć wówczas Urząd Miasta Zgierza nie odpowiedział nam na pytanie o dalszą strategię taborową, od tamtego czasu dokonano kolejnych kroków ku unowocześnieniu parku autobusowego przewoźnika.
Zgierz będzie kontynuował zakupy, ale szczegóły nie są obecnie znaneW trasę wyjechał już ostatni z poprzedniej partii, piąty autobus oznaczony numerem 18124. Jednocześnie sprowadzono kolejne pojazdy używane. Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Markab kontynuuje tym samym politykę inwestowania w wozy zasilane paliwem alternatywnym. – Ostatnio przybyły kolejne dwa pojazdy na gaz – potwierdza Renata Karolewska, pełnomocnik ds. komunikacji społecznej w Urzędzie Miasta Zgierza.
– Oczywiście to nie koniec wymiany taboru. Zgierzanie mogą spodziewać się kolejnych zakupów – zapewnia nas przedstawicielka lokalnego samorządu. Nie wskazuje przy tym jednak na szczegóły programu odnowy floty. Dziś składa się ona wyłącznie z pojazdów marki Mercedes, głównie modelu O530 Citaro (także w wersji przegubowej). W ruchu pozostają jednak także wozy generacji O405N. W przeszłości Markab eksploatował także wozy marek Setra, Renault, Neoplan, Ikarus, Jelcz, MAN i Arna MAN oraz starsze mercedesy.
Zakupy pociągną za sobą wyłączenie z eksploatacji najstarszych wozówOd niespełna roku Markab eksploatuje pierwszy w swojej historii autobus klasy mini – mieszczący 23 osoby, w tym 13 na miejscach siedzących, pojazd Mercedes-Benz Sprinter z rocznika 2006. Jego zakup pozwolił na utworzenie nowej linii nr 9 biegnącej na osiedle Kontrewers, którego obsługa taborem o normalnej pojemności byłaby utrudniona (choć zdarza się, że dwunastometrowe mercedesy kursują tam w sytuacjach nadzwyczajnych). Niedawno uruchomiono także linię nr 10 na osiedle Proboszczewice.
Czy zakup kolejnych nowych wozów gazowych ma oznaczać dalszy rozwój zgierskiej siatki połączeń? – Autobusy mają zastąpić [najbardziej] wysłużone pojazdy – odpowiada Renata Karolewska. – Siatka połączeń jest na bieżąco modyfikowana i stanowi niejako odpowiedź władz miasta na zgłaszane przez mieszkańców uwagi. Te zmiany są, oczywiście, realizowane w miarę możliwości budżetowych – podsumowuje nasza rozmówczyni.