W większości miast struktura właścicielska spółek komunikacyjnych wpisuje się w jeden z dwóch modeli: albo przewozy świadczą niezależne podmioty prywatne niepowiązane w bezpośredni sposób z samorządem, albo też obsługa transportu zlecana jest własnemu przedsiębiorstwu komunalnemu. Na tym tle bardzo istotnie wyróżnia się sytuacja Zgierza. W podłódzkim mieście satelickim kursują bowiem autobusy ZPK Markab z mieszaną strukturą udziałów.
W 1994 r. powstało Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Markab”, które przejęło ruch w podłódzkim mieście od będącego wówczas w fazie głębokich przekształceń MPK-Łódź. Spółka ta jest operatorem zgierskiej komunikacji miejskiej do dziś. Wyróżnia ją nietypowa struktura właścicielska: nie jest to ani podmiot w pełni prywatny, który wygrywa przetargi ogłaszane przez gminę, ani spółka całkowicie samorządowa – podporządkowana strukturom miejskim. Gmina miasto Zgierz ma w niej mniejszościowy pakiet udziałów.
Miasto zadowolone z partnerstwa z udziałowcem prywatnym – To spółka miejska, która przynosi wymierne korzyści finansowe, co jest owocem dobrej współpracy udziałowców oraz efektem partnerstwa pieniędzy publicznych i prywatnych – stwierdza Bohdan Bączak, zastępca prezydenta Zgierza. Mówi, że udział strony samorządowej zapewnia określony i w jego opinii bardzo transparentny sposób zarządzania firmą. Strona prywatna daje zaś podejście rynkowe, co ma wpływać na rozwój oferty (przedsiębiorstwo ma również swoją stację kontroli pojazdów, szkołę jazdy, świadczy usługi pomocy drogowej czy wynajmu autokarów, a także pomocy psychologa transportowego).
– Skoro nasza współpraca od lat układa się bardzo dobrze, i to zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i organizacyjnego, nie widzę w tym zakresie potrzeby dokonywania zmian – deklaruje nasz rozmówca. Przedstawiciel zgierskiego samorządu nie wskazał w rozmowie z naszym portalem żadnych negatywnych stron takiej formuły własnościowej przewoźnika. Przypomnijmy, że jej skutkiem była konieczność ogłoszenia w 2014 r.
przetargu na obsługę komunikacji miejskiej, w którym Markab nie był jedynym oferentem.
Tabor starszy niż w innych miastach regionu Należy przy tym zaznaczyć, że polityka taborowa Markabu (nietypowa nazwa przewoźnika nawiązuje do jednej z gwiazd) odbiega od tej stosowanej przez innych operatorów z aglomeracji łódzkiej, w tym z porównywalnych wielkościowo Pabianic. O ile tamtejszy MZK, podobnie zresztą jak łódzkie MPK, kupuje głównie autobusy fabrycznie nowe, zgierskie ZPK eksploatuje pojazdy sprowadzone jako używane. Wśród nich dominują egzemplarze z zagranicy.
Podstawowym eksploatowanym obecnie typem jest Mercedes-Benz O530 Citaro. W ruchu są też trzy egzemplarze przegubowej odmiany O530G oraz kilka autobusów tych samych typów obu długości, ale zasilanych gazem CNG. Flotę uzupełniają pojedyncze mercedesy O405N i mniejsze sprintery.