Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Zgierz mniejszościowym udziałem przewoźnika. „To się sprawdza”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
22-01-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Zgierz mniejszościowym udziałem przewoźnika. „To się sprawdza”
fot. Kasper FiszerAutobus ZPK Markab w Łodzi
W większości miast struktura właścicielska spółek komunikacyjnych wpisuje się w jeden z dwóch modeli: albo przewozy świadczą niezależne podmioty prywatne niepowiązane w bezpośredni sposób z samorządem, albo też obsługa transportu zlecana jest własnemu przedsiębiorstwu komunalnemu. Na tym tle bardzo istotnie wyróżnia się sytuacja Zgierza. W podłódzkim mieście satelickim kursują bowiem autobusy ZPK Markab z mieszaną strukturą udziałów.

W 1994 r. powstało Zgierskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne „Markab”, które przejęło ruch w podłódzkim mieście od będącego wówczas w fazie głębokich przekształceń MPK-Łódź. Spółka ta jest operatorem zgierskiej komunikacji miejskiej do dziś. Wyróżnia ją nietypowa struktura właścicielska: nie jest to ani podmiot w pełni prywatny, który wygrywa przetargi ogłaszane przez gminę, ani spółka całkowicie samorządowa – podporządkowana strukturom miejskim. Gmina miasto Zgierz ma w niej mniejszościowy pakiet udziałów.

Miasto zadowolone z partnerstwa z udziałowcem prywatnym

– To spółka miejska, która przynosi wymierne korzyści finansowe, co jest owocem dobrej współpracy udziałowców oraz efektem partnerstwa pieniędzy publicznych i prywatnych – stwierdza Bohdan Bączak, zastępca prezydenta Zgierza. Mówi, że udział strony samorządowej zapewnia określony i w jego opinii bardzo transparentny sposób zarządzania firmą. Strona prywatna daje zaś podejście rynkowe, co ma wpływać na rozwój oferty (przedsiębiorstwo ma również swoją stację kontroli pojazdów, szkołę jazdy, świadczy usługi pomocy drogowej czy wynajmu autokarów, a także pomocy psychologa transportowego).

– Skoro nasza współpraca od lat układa się bardzo dobrze, i to zarówno z punktu widzenia ekonomicznego, jak i organizacyjnego, nie widzę w tym zakresie potrzeby dokonywania zmian – deklaruje nasz rozmówca. Przedstawiciel zgierskiego samorządu nie wskazał w rozmowie z naszym portalem żadnych negatywnych stron takiej formuły własnościowej przewoźnika. Przypomnijmy, że jej skutkiem była konieczność ogłoszenia w 2014 r. przetargu na obsługę komunikacji miejskiej, w którym Markab nie był jedynym oferentem.

Tabor starszy niż w innych miastach regionu

Należy przy tym zaznaczyć, że polityka taborowa Markabu (nietypowa nazwa przewoźnika nawiązuje do jednej z gwiazd) odbiega od tej stosowanej przez innych operatorów z aglomeracji łódzkiej, w tym z porównywalnych wielkościowo Pabianic. O ile tamtejszy MZK, podobnie zresztą jak łódzkie MPK, kupuje głównie autobusy fabrycznie nowe, zgierskie ZPK eksploatuje pojazdy sprowadzone jako używane. Wśród nich dominują egzemplarze z zagranicy.

Podstawowym eksploatowanym obecnie typem jest Mercedes-Benz O530 Citaro. W ruchu są też trzy egzemplarze przegubowej odmiany O530G oraz kilka autobusów tych samych typów obu długości, ale zasilanych gazem CNG. Flotę uzupełniają pojedyncze mercedesy O405N i mniejsze sprintery.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zgierz: Pojawiły się dwa kolejne autobusy gazowe

Komunikacja

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

UMWŁ: Ozorków jest dobrze skomunikowany nawet bez tramwaju

Komunikacja

Zgierz: Pojawiły się dwa kolejne autobusy gazowe

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5