Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Wrocław. Analiza wariantów tramwaju na Klecinę, wkrótce konsultacje społeczne

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-04-2025
Źródło:
Transport Publiczny/UM Wrocław

Podziel się ze znajomymi:

Rozpoczyna się kolejny etap przygotowań do budowy tramwaju na Klecinę. Jest to przygotowanie analizy m.in. pod kątem społecznym czy finansowym. Kiedy ta zostanie przeprowadzona, to o dwóch wariantach będą mogli się wypowiedzieć też mieszkańcy. Padła też wstępna data otwarcia nowej trasy tramwajowej we Wrocławiu.

Budowa tramwaju w głąb Kleciny, tak jak opisywana przez nas m.in. trasa pod dworcem głównym, trasa na Swojczyce czy trasa na Psie Pole, została zapisana we wrocławskim Programie Tramwajowo-Autobusowym realizowanym do 2032 roku.

– Bardzo często spotykamy się ostatnio z mieszkańcami przy naszych inwestycjach w komunikację zbiorową. Tym razem mówimy o Klecinie. Dzisiaj ważny dzień, podpisanie umowy – rozpoczęła Reneta Granowska, wiceprezydent Wrocławia.

Tramwaj na Klecinę. Rozpoczyna się analiza wariantów

W piątek, 4 kwietnia podpisaną została umowa z firmą, która zajmie się analizą dwóch wariantów nowej trasy tramwajowej na Klecinę. Dolnośląska Pracownia Projektowa efekty swoich prac zaprezentuje dopiero za kilka miesięcy. Jednak jeszcze przed wakacjami – jak słyszymy – jest spotkanie informacyjne z mieszkańcami.

– Jeden z tych wariantów przebiega już po trasie, która została zaplanowana w planach miejscowych i jest tam przestrzeń, żeby teraz zaprojektować linię tramwajową. Natomiast drugi wykorzystuje tereny zielone [wzdłuż rzeki] i jest to wariant powstały z inicjatywy społecznej – tłumaczy w rozmowie z "Transportem Publicznym" Wojciech Kaim, kierownik projektu w spółce Wrocławskie Inwestycje. – Pozwólmy projektantowi przyjrzeć się wszystkim uwarunkowaniom i ocenić obydwa warianty.


Fot. Daniel Siwak | W ramach planowanej inwestycji ma powstać drugi tor na ul. Przyjaźni

Analiza obydwu wariantów będzie prowadzona w oparciu o cztery główne kryteria: społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i techniczne. Dla przykładu: przy kryterium ekonomicznym dowiemy się, jakie mogą być szacunkowe koszty realizacji każdego wariantu. Z kolei kryterium techniczne pozwoli odpowiedzieć na pytania o sposób przejścia trasy przez rzekę oraz o możliwość i budowy drugiego toru na ul. Przyjaźni.

– Ten krótki odcinek robi wielką robotę. Oszacowaliśmy, że jeżeli powstanie, to trzy razy więcej mieszkańców będzie miało bardzo wygodny i krótki dostęp w ciągu pięciu minut dostęp do przystanków tramwajowych. W związku z tym warto to robić. Przy projektowaniu czekają nas tak naprawę trzy najważniejsze wyzwania: wybór wariantu, most na Ślęży oraz sposób zaprojektowania drugiego toru na ul. Przyjaźni – zaznacza Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Dwa warianty: miejski i społeczny, każdy budzi dyskusję


Planowany przebieg torowiska na Klecinę to około 2 kilometry nowego torowiska wraz z potrzebną infrastrukturą, jak torowisko, sieć trakcyjna, odwodnienie, oświetlenia czy chodniki. O inwestycji wiemy sporo, a przede wszystkim to, że rozpocznie się w obu wariantach od ul. Przyjaźni, która już od al. Karkonoskiej zyska dwa tory.

  • Wariant 1 (planistyczny): Przyjaźni, wzdłuż budynków nr 83, 85, 86, 87, 88, 89, przejście przez Krzycką, obok Krzycka Business Park, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka
  • Wariant 2 (społeczny): Przyjaźni, pętla Klecina, teren wzdłuż rzeki, nowy most przez rzekę Ślęża, przejście przez Dożynkową i Jutrzenki, wzdłuż Buraczanej, Kupiecka, pętla Kupiecka

 

Przystanki wstępnie zaplanowano przy ulicach: Krzyckiej, Życzliwej, Dożynkowej czy w rejonie skrzyżowania Buraczanej i Stefki. Żeby ułatwić przesiadki pomiędzy tramwajami i autobusami, pętla Kupiecka będzie umożliwiała wjazd właśnie autobusów. Póki co nie jest rozważana likwidacja pętli Giełdowa. Natomiast przy nowej pętli powstanie także parking P&R.

Dolnośląska Pracownia Projektowa, z którą miasto podpisało umowę, będzie miała dwa lata – najpóźniej do 4 kwietnia 2027 na wykonanie analizy wielokryterialnej. Firma ta ma także przygotować koncepcję, projekty budowlany i wykonawczy oraz uzyskać niezbędne decyzję administracyjne.

Spółka Wrocławskie Inwestycje szacuje, że budowa może potrwać 1,5 roku, a po nowej trasie mieszkańcy będą mogli podróżować pod koniec 2028 roku.
Partner działu

Sultof

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 18 listopada 2024

Zobacz również:

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

Mobilność

Wrocław rozbudowuje system Park&Ride

UM Wrocław 29 kwietnia 2025

Toruń chce tramwaju na lewobrzeżu. Analiza zlecona

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Komunikacja

Wrocław zapowiada przetarg na projekt tramwaju na Klecinę

Bartosz Chochołowski/wroclaw.pl 18 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
x