Partner serwisu
Przestrzeń

Wrocław. 10 lat i 14 nowych odcinków tramwajowych (mapy)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-03-2024

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Wrocław. 10 lat i 14 nowych odcinków tramwajowych (mapy)
mat. UM Wrocław
Wrocławski magistrat zaprezentował 14 nowych odcinków tramwajowych, które miałyby powstać w ciągu najbliższych 10-15 lat. Poza Swojczycami, Jagodnem czy Maślicami, tramwaje miałyby docierać na Nowe Żerniki, Gądów Południowy, Księże Wielkie czy w końcu kursować ulicą Suchą, pomiędzy dworcami kolejowym oraz autobusowym.

Kilka dni temu na oficjalnym profilu informacyjnym Wrocławia pojawiło się obszerne podsumowanie planów dotyczących budowy nowych linii tramwajowych oraz nowych węzłów przesiadkowych, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższego dziesięciolecia.

Pierwsza inwestycja - Swojczyce

Na liście są inwestycje o których pisaliśmy już nie raz, a więc np. tramwaj na Swojczyce, którego realizacja - przetarg na prace budowlane, ma ruszyć jeszcze w te wakacje. Samorząd szacuje, że budowa trasy zakończy się w 2026 roku i pochłonie około 280 milionów złotych (z czego około 80 mln to środki wykorzystane już przy modernizacji Mostów Chrobrego, na których ułożono już tory pod nową trasę).

Na trasie powstaną cztery nowe przystanki, w tym końcowy i początkowy na pętli Swojczyce. Linia będzie liczyła około 1,7 kilometra, a poza budową trasy tramwajowo-autobusowej obejmie też budowę parkingu buforowego na 166 aut. Przebudowę przejdzie też obecna pętla Sępolno.



Najbardziej znane osiedle w Polsce w końcu z tramwajem?

Samorząd wspomniał też o trasie na Jagodno, które obecnie jest wykonywane w formie wydzielonego buspasa, ale wzmocnionego i uwzględniającego przyszłą trasę tramwajową, która będzie mogła być realizowana dopiero wtedy, gdy w końcu unormowane zostaną przepisy o krzyżowaniu się linii tramwajowych i kolejowych. Piszemy o tym więcej tutaj.

Wrocław deklaruje, że autobusy pojadą wydzieloną trasą w wakacje przyszłego roku, natomiast trasa tramwajowa miałaby być gotowa do użytku dwa lata później, w 2027 roku.



Szpital na Borowskiej z dwoma trasami

Kolejna inwestycja to przedłużenie obecnej trasy od krańcówki Gaj do pętli Borowska Szpital, gdzie zostanie również zlokalizowany parking buforowy. Trasa będzie liczyła około 1,1 kilometra i w założeniu ma poprawić obsługę pasażerską Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego.

Aktualnie trwa przetarg na wybranie wykonawcy projektu, który ma zostać rozstrzygnięty w maju tego roku. Projektowanie zakończy się na początku 2026 roku a tramwaje mają docierać do nowej pętli przy Borowskiej w 2027 roku.



Przy okazji szpitala przy Borowskiej Wrocław wspomina też o drugiej inwestycji, mającej za zadanie budowę nowego odcinka, prowadzonego ulicą Borowską, na odcinku od Glinianej do Działkowej, gdzie połączy się z trasą od obecnej krańcówki Gaj.

Nowa trasa będzie liczyła 1,8 kilometra i zostanie wykonana w standardzie tramwajowo-autobusowym. Znajdą się na niej trzy przystanki: Borowska (Aquapark), Śliczna oraz ROD Bajki.



Na Maślice pojedziemy w 2028 roku?

Kolejny punkt to trasa tramwajowa na Maślice. 3,2-kilometrowy odcinek trasy będzie odchodził od obecnego torowiska na Pilczyckiej, a dalej poprowadzi Maślicką i Królewiecką aż do pętli końcowej zlokalizowanej między galerią handlową oraz torami linii nr 273, popularnej Odrzanki. W tym miejscu PKP PLK planują też budowę nowego przystanku kolejowego - Wrocław Maślice.

Na trasie powstanie dziewięć przystanków (licząc wraz z pętlą Maślice). Wrocław deklaruje, że zakończenie prac projektowych będzie miało miejsce w 2025 roku, natomiast koniec prac budowlanych i uruchomienie nowej trasy ma nastąpić w 2028 roku.



Klecina i drugi tor na Przyjaźni

Następna nowa trasa to tramwaj na Klecinę, którego projekt ma zostać zlecony w tym roku. Wraz z budową nowej, niespełna 2-kilometrowej trasy, ma powstać także drugi, brakujący tor na ulicy Przyjaźni. Wcześniej, jako etap tej inwestycji zaplanowano budowę mijanki, której projekt jest już gotowy. Inwestycja miałaby kosztować około 50 milionów złotych.

Na trasie powstaną cztery przystanki (Skarbowców, Dożynkowa, Buraczana oraz końcowy - Kupiecka) wraz z mostem nad Ślęzą. Trasa ma być gotowa w 2028 roku.



Nowa zajezdnia i tramwaj dla kolejnego osiedla

Kilka tygodni temu MPK Wrocław ogłosiło też potrzebę i plany budowy zupełnie nowej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat. Wraz z budową zajezdni ma powstać krótki, 900-metrowy odcinek torów, który połączy planową zajezdnię z torowiskiem na Kosmonautów. Co istotne, nowy odcinek zostanie też wykorzystany w regularnym ruchu z pasażerami.

Na trasie powstanie przystanek na wysokości ulicy Tadeusza Brzozy oraz pętla przy planowanej zajezdni. Inwestycja, obejmującą budowę nowego odcinka torowiska oraz samej zajezdni, ma zostać ukończona w 2027 roku.



Pierwszy podmiejski tramwaj w aglomeracji wrocławskiej?

Wrocław wspomniał też o budowie tramwaju do wsi Wysoka. Tory mają biec od pętli Park Południowy do wysokości ul. Zwycięskiej. Dalej, w kierunku południowym, przy granicy Toru Wyścigów Konnych, wzdłuż ul. Ołtaszyńskiej, aż do wsi Wysoka, leżącej przy granicy z Wrocławiem. Jak pisze jednak samorząd - “planowanie trasy jest uzależnione od rozwiązań, które PKP przedstawi dla linii kolejowej 285. Planowane torowisko tramwajowe przecina się bowiem z kolejowym. Kolejarze planują przenieść linię 285 na nasyp, co uwolniłoby budowę tramwaju”.

Nowy odcinek liczyłby aż 3,5 kilometra oraz 9 przystanków wraz z pętlą w Wysokiej, a szacunkowa wartość realizacji tej inwestycji to 133 mln złotych. Zakończenie prac i oddanie trasy do użytku miałoby mieć miejsce w 2032 roku.



Gądów czeka na tramwaj. W tle ustalenia z PKP PLK

Miasto wspomina też o Tramwaju na Gądów Południowy, wycenionym na 63 mln złotych. Trasa, o długości 2,4 kilometra, ma prowadzić wzdłuż ul. Na Ostatnim Groszu, a następnie południowym obrzeżem osiedla Gądów wzdłuż ul. Balonowej i Bystrzyckiej do stacji kolejowej Wrocław Kuźniki. Nowa linia ma mieć pięć nowych przystanków - licząc z końcowym. Zakończenie inwestycji miałoby mieć miejsce w 2032 roku.

Wrocław przypomina także, że projektowanie tej trasy jest wstrzymane do momentu, w którym PKP PLK rozstrzygną kwestię budowy bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z ulicami Koszalińską oraz Balonową.



Tory na drodze autobusów (i być może tramwajów)

Tramwaje w przyszłości mają również docierać na Muchobór Wielki. W pierwszej kolejności jednak osiedle ma otrzymać buspas w ulicach Strzegomskiej i Mińskiej, od przystanku Rogowska P+R do przystanku Roślinna. Jego oddanie do użytku nastąpi w 2027 roku. Miasto podkreśla, że w dalszej perspektywie czasowej rozważana będzie budowa linii tramwajowej w śladzie buspasa, co ma stworzyć kolejny TAT (Trasę Autobusowo-Tramwajową).

Istotnym problemem są jednak przecinające trasę tory kolejowe, dlatego projektowanie uzależnione jest od planów inwestycyjnych PKP PLK - stworzenia bezkolizyjnego skrzyżowania torów kolejowych z ulicą i przyszłym torowiskiem tramwajowym, choć jak zaznacza samorząd, jak na razie PLK nie mają tego w swoich planach.

Opisywana inwestycja liczy około 1,3-kilometra i objęłaby trzy przystanki - Mińska, Tyrmanda oraz końcowy - Muchobór Wielki (w rejonie ulicy Roślinnej). Miasto szacuje koszty inwestycji na 125 mln złotych, choć nie precyzuje, czy jest to koszt za oba etapy (buspas + ewentualne przyszłe torowisko) czy tylko za budowę linii tramwajowej.



Rewitalizacja Opolskiej. Z Tramwajem

Wrocław chce także zbudować linię tramwajową na Księże Wielkie. Nowy odcinek ma być przedłużeniem torów na ulicy Opolskiej, obecnie kończących się na pętli Księże Małe. Trasa, licząca 1,8 kilometra, ma mieć cztery przystanki - Zagłębiowska, Sosnowiecka, Brochowska oraz pętla Księże Wielkie.

Samorząd pisze na swojej stronie, że budowa linii tramwajowej ma być połączona z rewitalizacją tego odcinka ulicy Opolskiej, a całość inwestycji zakończy się w 2030 roku. Poza budową trasy i parkingu buforowego przy nowej pętli, planowana jest także dobudowa drugiego toru, od obecnego przystanku Głubczycka do samej pętli Księże Małe (to odcinek niespełna 300 metrów). Ponadto jeszcze w tym roku mają zostać wymienione zwrotnice na obecnej pętli.

Koszt całego zadania to około 100 milionów złotych.



Tramwajem przez centrum miasta

Następne zadanie to budowa tzw. Tramwaju przez Gajowice, który ma połączyć dwie istniejące już trasy - linię na Nowy Dwór z torami w alei Hallera. Trasa ma mieć 3,2 kilometra oraz sześć przystanków, a szacunkowe koszty jej budowy to 140 mln złotych. Samorząd napisał, że realizacja inwestycji będzie możliwa “w latach trzydziestych”.

Zanim jednak opisywanym odcinkiem pojadą tramwaje, Wrocław chce wybudować buspasy na ulicy Gajowickiej i uruchomić nowe połączenia autobusowe. Co ma być możliwe w 2025 lub 2026 roku.



Psie Pole do 2030 roku

Magistrat wspomina również o Tramwaju na Psie Pole. Obecnie trwa proces wyboru najlepszych korytarzy dla tej trasy, a wykonawca tego zadania będzie musiał wybrać co najmniej 2 z 9 przedstawionych wariantów, co nastąpi do czerwca bieżącego roku. Następnie miasto przeprowadzi konsultacje społeczne, które mają zakończyć się w przyszłym roku. Wtedy zostanie zlecony właściwy projekt, a budowa trasy miałaby ruszyć w 2027 roku i zakończyć się w 2030.



Tramwajem, wreszcie, pod oba dworce - kolejowy i autobusowy

Ostatnia inwestycja związana z nowym torowiskiem to budowa torów na ulicy Suchej, od Borowskiej do Dyrekcyjnej. To 640-metrowy odcinek torów, który powstanie pomiędzy dworcem kolejowym oraz autobusowym, przez co ma powstać modelowy węzeł przesiadkowy. Nowy przystanek tramwajowy zostanie zlokalizowany bezpośrednio przy wejściu do tunelu dworcowego a z drugiej strony przy wejściu na dworzec autobusowy.

“Obecna ulica Sucha ma rezerwę na torowisko pomiędzy jezdniami. Wyzwaniem będzie jednak budowa relacji skrętnej z Borowskiej w Suchą, ponieważ w sąsiedztwie rośnie dąb, pomnik przyrody. Wprowadzenie takiego łącznika uelastyczni układ tramwajowy dając alternatywę dla niewydolnego już połączenia w ul. Stawowej. Dzięki temu dworzec PKP, który jest bardzo ważnym celem podróży, miałby świetną obsługę z obu stron” - napisało miasto.

Wspomniane torowisko ma powstać do 2027 roku.



Dwa ważne węzły

Poza inwestycjami w nowe torowiska i buspasy miasto przypomniało także o budowie kolejnych węzłów przesiadkowych - Dubois - Drobnera (o którym więcej można przeczytać tutaj) oraz węzła Kwiska. W przypadku drugiej z wymienionych inwestycji jej projektowanie rozpocznie się w 2026 roku a oddanie do użytku nastąpi w 2028 roku.

“Projekt zakładać będzie wygodny, zintegrowany, dostępny, zielony, zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi oraz samowystarczalny energetycznie węzeł „pod zielonym dachem” - pisze miasto.



Wszystkie mapy pochodzą ze strony wroclaw.pl

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wrocław: Od soboty awaryjna naprawa torowiska na Peronowej

Komunikacja

Wrocław wyremontuje torowisko na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje torowisko na Szczytnickiej

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Wrocław: Tramwajowy remont na rondzie Reagana

Komunikacja

Wrocław: Tramwajowy remont na rondzie Reagana

inf. pras. MPK Wrocław 11 stycznia 2024

Zobacz również:

Wrocław: Od soboty awaryjna naprawa torowiska na Peronowej

Komunikacja

Wrocław wyremontuje torowisko na Szczytnickiej

Przestrzeń

Wrocław wyremontuje torowisko na Szczytnickiej

Witold Urbanowicz 13 marca 2024

Wrocław: Tramwajowy remont na rondzie Reagana

Komunikacja

Wrocław: Tramwajowy remont na rondzie Reagana

inf. pras. MPK Wrocław 11 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5