Co zapamiętają z 2022 roku pasażerowie warszawskiej komunikacji publiczne? Na pewno pięć kolejnych, oddanych do użytku stacji II linii metra, ale również nowe pociągi metra Varsovia, tramwaje i składy Szybkiej Kolei Miejskiej. Od tego roku mieszkańcy stolicy mogą również kupować bilety długookresowe w aplikacji na smartfony.
30 czerwca
otwarto odcinek wolsko-bemowski II linii metra, gdzie powstały dwie nowe stacje – Ulrychów i Bemowo. A 28 września
oddany do użytku został nowy odcinek metra na Targówku. Liczy blisko 4 kilometry i składa się z 3 stacji: Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno.
Nowe stacje zawierają wiele ciekawych rozwiązań, m.in. po raz pierwszy zamontowany został system wspomagania słuchu, czyli pętle indukcyjne. Przybyły również kolejne Punkty Obsługi Pasażerów (na stacjach Bemowo i Kondratowicza) i 20 biletomatów.
Szybciej autobusamiW 2022 roku ulepszona została siatka połączeń autobusowych. Takie zmiany zaszły np. w dzielnicy Bemowo, m.in. na Chrzanowie i w Grotach, także ze Śródmieściem, Bielanami i Żoliborzem. Skrócił się czas dojazdu do centrum Warszawy z gmin Stare Babice i Leszno. Autobusy na zmodyfikowanych trasach poprawiły komunikację w Ursusie (m.in. nowa linia 207), w tym połączenie między częściami tej dzielnicy oddzielonymi torami kolejowymi oraz dojazd z tej dzielnicy na Bemowo oraz Żoliborz i Bielany. W związku z powstaniem nowych stacji metra na Targówku zmieniły się trasy autobusów WTP obsługujących obszary m.in. Bródna, Targówka Fabrycznego, Brzezin, Grodziska, Kobiałki, Lewandowa, Nowodworów i Kępy Tarchomińskiej, a także tych łączących Warszawę z Markami i Ząbkami. Dlatego na autobusowej mapie Warszawy pojawiły się trzy nowe linie – 226, 233 i 356.
Po buspasach i na gazPięć pierwszych przegubowych Autosanów na gaz zadebiutowało na warszawskich ulicach. Będzie ich w sumie 90 i wtedy flota MZA powiększy się do 335 autobusów gazowych, a pojazdów nisko i zeroemisyjnych wzrośnie do niemal pięciuset egzemplarzy.
Nowy specjalny pas ruchu dla autobusów
powstał w Dolinie Służewieckiej i w al. gen. W. Sikorskiego. Długość wyznaczonego buspasa to łącznie ok. 3 km. Przed wyznaczeniem buspasa autobusy „łapały” nawet 11 minut spóźnienia w kierunku mostu Siekierkowskiego, a w stronę Ursynowa do dziewięciu minut. Dziś jeżdżą punktualnie.
Jedną z najbardziej obciążonych ruchem ulic w stolicy jest Puławska. Dlatego również i tam trzeba było
wyznaczyć buspasy, zwłaszcza że jeżdżą nią autobusy ośmiu linii (209, 709, 715, 727, 737, 739, 809, 815). Przed wytyczeniem buspasa autobusy linii 709, 727, 739 właściwie przez cały dzień przyjeżdżały do Wilanowskiej spóźnione; jedynie wczesnym rankiem i wieczorami mniej więcej trzymały się rozkładu. W maju najpopularniejsze czyli 709 w porannym szczycie miały nawet 25 minut opóźnienia w stosunku do rozkładu, co oznacza, że podróż z Piaseczna do Warszawy zajmowała prawie dwa razy więcej czasu niż wynikałoby to z rozkładu jazdy. Tym samym liczba pasów wydzielonych dla autobusów wzrosła do blisko 86 km.
W minionym roku uruchomiono nowe pętle – Kamionek, do której została skierowana linia 311 i przy skrzyżowaniu ulic J. Ostroroga i Wawrzyszewskiej. W pierwszych dniach stycznia 2023 r. pojawią tam się autobusy linii 106 i 136.
W tym roku wybudowano pięć przystanków m.in. przy Modlińskiej, a 23 wyremontowano. Na ponad 60 przystankach stanęły wiaty, w tym także takie z zielonymi dachami czy instalacjami fotowoltaicznymi.
Nowości na torachPasażerów zaczęły wozić nowoczesne pociągi Skoda Varsovia. Pierwszy skład
ruszył 28 października. Teraz regularnie można spotykać nowe składy (obecnie jest ich 6) na obu liniach metra. W sumie do stolicy dotrze 37 takich składów.
Wcześniej, bo pod koniec lutego, zadebiutowały pociągi Impuls 2, wyprodukowane dla Szybkiej Kolei Miejskiej przez nowosądecki Newag. Nowych pojazdów jest już 18 (z 21 zamówionych).
Od listopada w dni powszednie wróciły kursy SKM S3 do Radzymina. Pociągi ponownie zaczęły dojeżdżać do stacji Nieporęt, Dąbkowizna i Radzymin.
Tramwajowe inwestycjeW Warszawie budowane są nowe linie tramwajowe i zajezdnia, pierwsza od niemal 60 lat. Zajezdnia Tramwajów Warszawskich
na Annopolu będzie najnowocześniejsza i najbardziej zielona w Polsce.
Powstaje nowe torowisko
na ul. Kasprzaka. Tory będą mieć ok. 2,3 km długości i pobiegną między ulicami Wolską i Skierniewicką. Dodatkowo tramwajarze zmodernizują ok. 1,2 km istniejącego torowiska na ul. Wolskiej i Kasprzaka.
Nowe tory poprowadzą też na południe –
do Wilanowa. To największa inwestycja Tramwajów Warszawskich od lat. Tramwaje dojadą do Wilanowa na początku 2024 roku, a mieszkańcy dzielnicy będą mogli dotrzeć do centrum w 25 minut.
Tramwajarze sukcesywnie obsadzają rozchodnikiem tory –
ostatnio w Alejach Jerozolimskich, między pl. Zawiszy a ul. Żelazną oraz na Jana Pawła II – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna. W Warszawie jest już 28 km zielonych torów.
Z samochodu do WTPTrwa również rozbudowa parkingów Parkuj i Jedź – przede wszystkim przy przystankach kolejowych. Pociągi mają szansę przejąć wtedy kierowców samochodów, wjeżdżających do stolicy z terenu aglomeracji. Dlatego właśnie tam powstały dwa najnowsze obiekty P+R, czyli
Żerań PKP i
Warszawa Jeziorki.
Zakodowany biletOd marca zaczął działać system e-POP, dzięki któremu wiele spraw pasażerskich można załatwić bez wychodzenia z domu. Za pośrednictwem e-POP można złożyć wnioski m.in. o: Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską czy Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską z uprawnieniami Karty warszawianki oraz umówić się na spotkanie informacyjne online dotyczące WTP.
W aplikacji mobiWAWA od tego roku można kupować bilety długookresowe, 30- i 90-dniowe. Nowa aplikacja umożliwia również korzystanie z Karty Ucznia, uzyskanie zniżek wynikających z posiadania uprawnień Karty warszawiaka czy zarządzanie zakupionym biletem: aktywowanie, zawieszanie, odwieszanie, przedłużanie.