ZTM Warszawa rozpisał przetarg na dostawy 12 elektrobusów przegubowych. Dostawy potrwają do lutego 2025 r. Zakup jest dofinansowany ze środków NFOŚiGW.
Zamawiający wymaga autobusów o długości 17,5-18,750 m. Minimalna pojemność pojazdu ma wynosić 120 osób (przy 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego), z czego na miejscach siedzących – 38. Wymagany układ drzwi to 2-2-2-2 – o minimalnej efektywnej szerokości 1150 mm. Pojazd ma być całkowicie niskopodłogowy z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Minimalna szerokość przejścia pomiędzy nadkolami określono na 520 mm.
Dopuszczono różne rozwiązania w zakresie silnika: jeden centralny napędzający oś trzecią (napęd typu pchacz), dwa centralne napędzające oś drugą i trzecią bądź silniki w dwóch osiach napędowych – drugiej i trzeciej. Maksymalna moc netto układu napędowego ma wynosić co najmniej 220 kW. Zamawiający zaleca zastosowanie ogranicznika prędkości do 80 km/h. ZTM oczekuje baterii o dużej mocy ładowania – litowo-jonowych – o pojemności 160-180 kWh. Założono ładowanie plug-in (moc ładowania min. 120 kW) oraz za pomocą pantografu umieszczonego na dachu (moc ładowania min. 500 kW).
Termin składania ofert mija 1 sierpnia. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat wykonały lub wykonują należycie dostawę elektrobusów o łącznej wartości co najmniej 27 mln zł netto oraz autobusów przegubowych (dowolny napęd) o łącznej wartości co najmniej 8 mln zł netto.
O wyborze zdecydują cena (60%), napęd elektryczny trakcyjny (5%), podatność do napraw powypadkowych, podział szyby przedniej (5%), podatność do napraw powypadkowych, podział poszyć (5%), system detekcji pożaru baterii trakcyjnych (2%), liczba miejsc pasażerskich (14%), zużycie energii elektrycznej (9%).
Zamówienie ma zostać zrealizowane do 28 lutego 2025 r. Pierwszy autobus ma zostać dostarczony do 15 listopada 2024 r. Koszt, wraz ze szkoleniem pracowników, szacowany jest na 47 mln zł. Jak informuje ZTM, z miejskiego budżetu będzie pochodziło ok. 8,8 mln zł, natomiast pozostała część to dotacja i pożyczka. Bezzwrotna dotacja wyniesie 13,44 mln zł i pokryje 35 proc. kosztów zakupu pojazdów. Miasto zaciągnie preferencyjnie oprocentowaną pożyczkę w kwocie 24,96 mln zł. Spłatę przewidziano w latach 2026-36.
Obsługą pojazdów
zajmie się MZA – będą one stacjonować, po cztery sztuki, w zajezdniach Woronicza, Ostrobramska i Stalowa.