Tramwajarze posadzili rozchodnik na kolejnym, ponad kilometrowym odcinku torów w centrum Warszawy. Takich „zielonych” torów jest już w stolicy 28 kilometrów. Kolejne pojawią się na nowo budowanych trasach tramwajowych – wzdłuż Kasprzaka, na ul. Gagarina i do Wilanowa.
Rozchodnik pojawił się na dwóch odcinkach sieci tramwajowej Śródmieścia. Pierwszy z nich to tory o długości 570 metrów w Alejach Jerozolimskich – między pl. Zawiszy a ul. Żelazną. Drugi – to nieco dłuższy odcinek na Jana Pawła II o długości 668 metrów – między rondem ONZ a dworcem Warszawa Centralna. Łączna powierzchnia obydwu torowisk, gdzie tłuczeń został przykryty roślinami, przekracza 4 tys. mkw.
Zielone tory w centrum zostały pokryte siedmioma gatunkami rozchodnika. Dzięki temu, gdy roślina będzie kwitła, torowisko będzie zmieniało kolor. Rozchodnik został posadzony na podłożu do uprawy roślin, a pod nim znalazła się warstwa, której zadaniem będzie magazynowanie wody. Prace wykonywane były w nocy, więc nie wymagały wstrzymywania ruchu tramwajowego. Wykonawca – firma Werde – będzie mieć obowiązek dbania o rośliny przez najbliższe 3 lata, później zajmą się nimi tramwajarze.
W Warszawie jest już 28 km zielonych torów. Tramwajarze zastępują sukcesywnie „zielonym dywanem” tradycyjną konstrukcję torowisk z tłuczniem. Rozchodnik to roślina, która początkowo eksperymentalnie została posadzona na ul. Obozowej, a teraz – dzięki temu, że nie potrzebuje podlewania – trafia na inne ulice. To szczególnie ważne przy ocieplającym się klimacie. Tory, które zostaną zazielenione będą pierwszymi, na których zostanie zastosowana nowa technologia. Nie trzeba robić ich pełnej przebudowy, co oznacza niższe koszty zazieleniania stolicy.
Inwestycje tramwajowe w Warszawie, które będą prowadzone w ciągu najbliższych dwóch lat, będą miały jeszcze więcej nowych zielonych rozwiązań. Budowane trasy wzdłuż Kasprzaka, na Gagarina i do Wilanowa będą miały zielone torowiska. Łączna długość nowych zielonych torów przekroczy 10 km.
Przy nowych torach tramwajarze zaplanowali posadzenie wysokich, wyrośniętych drzew. Na trasie do Wilanowa, której budowa trwa od połowy sierpnia, nawet w węższych miejscach, gdzie nie można byłoby myśleć o nasadzeniach drzew, pojawią się specjalnie formowane egzemplarze. Oprócz tego przewidziano posadzenie zwykłych drzew.
Drzewa pojawią się także na części peronów, żeby pasażerowie mogli czekać na tramwaj w ich cieniu. Łącznie w ramach budowy tej trasy zostanie posadzonych 1000 nowych drzew.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.