Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-08-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania
fot. czytelnik
Tramwaje stanowią kręgosłup komunikacyjny Tarchomina. Niestety – dają się też we znaki mieszkańcom bloków przy pętli Tarchomin Kościelny w postaci hałasu i dudnienia na rozjazdach i betonowej podbudowie. Problem dotyczy nowego odcinka torów i jest szczególnie słyszalny przy nowszych typach tramwajów. Tramwaje Warszawskie odpowiadają: wszystko jest w normie. W odpowiedzi na skargi spółka jednak podjęła szereg działań, w tym automatyzację procesu kontroli prędkości tramwajów w tym miejscu czy szlifowanie i napawanie szyn. 

Linia tramwajowa w ul. Światowida pozwala szybko dotrzeć do stacji metra Młociny. Była oddawana etapami od 2013 r. do 2021 r., kiedy tramwaje dojechały do – wciąż tymczasowego – krańca Winnica. Samą pętlę Tarchomin Kościelny oddano w 2014 r., a bezpośredni dalszy odcinek do Nowodworów uruchomiono w 2017 r.

Niestety, tramwaje bywają też w niektórych miejscach uciążliwe. Skarżą się na nie mieszkańcy nowego bloku przy ul. Mehoffera – w miejscu wjazdu na pętlę, rozjazdów i krzyżownic. Przejazd tramwaju skutkuje dudnieniem i hałasem przypominającym tłukącą się szafkę z narzędziami. Problem jest szczególnie słyszalny przy przejeździe nowszych wozów – Jazz Duo czy Hyundai. Na ich tle stopiątki okazują się cichymi tramwajami. Zjawisko jest szczególnie uciążliwe wczesnym ranem czy wieczorem – zwłaszcza gdy motorniczowie nie zważają na ograniczenia prędkości.


Wg Tramwajów Warszawskich pomiary w normie

Tramwaje Warszawskie twierdzą jednak, że wszystko jest w normie. – Mamy świeże pomiary hałasu – wykonane one zostały 18-19 lipca 2023 r. przy budynku o adresie ul. Mehoffera 23. Pomiary nie wykazały przekroczeń dopuszczalnych norm hałasu w środowisku, a uzyskane wartości są znacznie poniżej norm (poziom hałasu w porze dnia: 51,7 dB przy normie 65 dB, poziom hałasu w porze nocy 45,8 dB, przy normie 56 dB) – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Jak zapewnia, pomiary przeprowadziło specjalistyczne, akredytowane laboratorium pomiarowe. Nie wyjaśnia jednak, czy pomiary zostały wykonane na wysokości – w miejscu, w którym skarżą się mieszkańcy.

Jak wyjaśniają Tramwaje Warszawskie, w tym miejscu wykonano bezpodsypkową konstrukcję torowiska z mieszanym systemem przytwierdzania szyn. – W zastosowanym systemie przytwierdzenia szyn funkcję podparcia pełni podlew podszynowy wykonywany z trwale-elastycznej żywicy na bazie poliuretanu. Wykonane sprężyste podparcie szyn redukuje emisję drgań. Dodatkowo, w celu redukcji hałasu, w krawężnikach peronowych zastosowano matę dźwiękochłonną z tworzywa piankowego na bazie poliuretanu. Na łukach poziomych zastosowano smarownice torowe – opisuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich. Spółka nie wyjaśnia jednak dlaczego w tym miejscu – pomimo zastosowania takich rozwiązań – zjawisko jest nasilone, a także nie odnosi się do różnic w przypadku różnych typów taboru.

Są zużycia infrastruktury

Spółka zapewnia, że wszystkie zwrotnice podlegają konserwacji z częstotliwością co dwa tygodnie. W ramach konserwacji wykonuje się m.in. mycie zwrotnic. – Pomimo iż normy hałasu nie są przekroczone, podejmujemy działania mające na celu zmniejszenie poziomu powstających oddziaływań. 14 czerwca 2023 r. pracownicy T1 wykonali przegląd torowiska. Stwierdzone zostały niewielkie nierówności w złączach szynowych (czyli miejscach łączenia końców szyn za pomocą spawu), początkowe zużycie faliste szyn (czyli faliste mikronierówności na powierzchni tocznej szyn), a także niewielkie nieprawidłowości w rozjeździe – wylicza Dutkiewicz. Spółka zamierza zrealizować naprawy w III kwartale 2023 r. Przewidziano szlifowanie i napawanie w rejonie rozjazdów i krzyżownic, do tego wyszlifowana ma zostać cała trasa tarchomińska.

Na wyjeździe z pętli wprowadzone jest ograniczenie prędkości 10 km/h, a rozjazdy i krzyżownice motorniczowie powinni pokonywać z prędkością 15 km/h. W praktyce nie jest to jednak zasada sumiennie przestrzegana w Warszawie. Ostatnio TW wysyłają na Tarchomin nadzór ruchu – jego obecność ma jednak głównie charakter prewencyjny, bo radiowóz jest widoczny z oddali. To ma się jednak zmieni. – Zaczynamy wyrywkowo sczytywać o kontrolować dane z GPS-u, a niebawem takie dane będą sczytywane hurtem, co zautomatyzuje proces – mówi Dutkiewicz.

Zła reklama dla nowych tras

Na razie działania TW nie przekładają się na istotne zmniejszenie uciążliwości – zwłaszcza w porach nocnych. Tramwaje Warszawskie apelują jednak o cierpliwość gdy podjęte działania zaczną przynosić efekty. Doświadczenia z Tarchomina mogą zniechęcać mieszkańców okolic nowo powstających tras. Spółka zapewnia jednak, że przy projektowaniu bierze kwestie hałasowe pod uwagę. – Przed każdą dużą inwestycją wykonywana jest ocena oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko. W jej ramach przeprowadzana jest analiza akustyczna, która ocenia wpływ planowanej inwestycji na środowisko. Planowane są także rozwiązania minimalizujące hałas uwzględniające warunki lokalne – twierdzi Dutkiewicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Przestrzeń

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Witold Urbanowicz 15 listopada 2023

Zobacz również:

Tramwajowe torowiska pachnące oregano

Przestrzeń

Tramwajowe torowiska pachnące oregano

Redakcja/inf. pras. 25 października 2023

Tramwaje Warszawskie projektują kraniec na Stawkach dla tramwajów z Wilanowa

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Przestrzeń

Praga rusza z animowanymi reklamami w tunelu metra

Witold Urbanowicz 15 listopada 2023

Zobacz również:

Tramwajowe torowiska pachnące oregano

Przestrzeń

Tramwajowe torowiska pachnące oregano

Redakcja/inf. pras. 25 października 2023

Tramwaje Warszawskie projektują kraniec na Stawkach dla tramwajów z Wilanowa

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5