Tramwaje Warszawskie ogłaszają postępowanie przetargowe na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. To część tramwajowego połączenia obwodowego, które umożliwi wygodne podróże między dzielnicami – bez konieczności przejeżdżania przez centrum.
– Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli
trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Planowana trasa tramwajowa połączy budowany obecnie podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, następnie w nowym tunelu, w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski.
Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km. W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).
Nowe przystanki
Na nowej, planowanej trasie przewidziano trzy zupełnie nowe zespoły przystankowe:
- podziemny – w rejonie peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia, który będzie połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Za tym przystankiem zaplanowano rozjazdy, dzięki czemu w ruchu liniowym na Dworcu Zachodnim będą mogły kończyć tramwaje – jadące zarówno od strony Ochoty, jak i Woli. Będzie także przestrzeń na odstawienie tramwaju na boczny tor.
- podziemny – w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka, który będzie połączony ze stacją Warszawa Zachodnia oraz poziomem terenu za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Przystanek ten będzie obsługiwać zarówno tramwaje jadące od strony Woli i kończące przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą (i odwrotnie).
- w rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny bądź podziemny (w zależności od wariantu).
Przewidziano także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.
Dwa zadania
Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi – wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych – zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy.
Ogłaszane dziś postępowanie dotyczy tylko prac projektowych i przygotowawczych, wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. W ramach podstawowego zamówienia projektant przygotuje wspomniany wcześniej projekt wstępny, a następnie – po wyborze optymalnego wariantu – projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Ostatnia faza obejmuje również pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.
Zadaniem wykonawcy będzie także pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W ramach tego etapu zostanie wykonana inwentaryzacja zieleni – wykonawca jest zobowiązany do zaprojektowania infrastruktury w taki sposób, by jej wpływ na zieleń był jak najmniejszy.
W ramach zamówienia opcjonalnego, wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne oraz nadzór autorski nad realizacją prac.
Terminy
Kompletna dokumentacja ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030 – dokładny harmonogram jest uzależniony m.in. od dostępności środków finansowych.
Planowana trasa jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli realizowanego etapami połączenia obwodowego, które docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to znacząco usprawni i skróci podróże między dzielnicami – bez konieczności podróżowania przez centrum.
Planowana trasa znacząco także ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem przesiadkowym dla metropolii warszawskiej. W II połowie 2026 r. będzie już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, od strony Ochoty. Obecnie trwa jego budowa – wraz z nową trasą tramwajową w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.