Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie zlecają projekt tramwaju między Wolą a Ochotą

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Tramwaje Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie zlecają projekt tramwaju między Wolą a Ochotą
fot. TW
Tramwaje Warszawskie ogłaszają postępowanie przetargowe na wykonanie kompletnej dokumentacji projektowej dla trasy z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. To część tramwajowego połączenia obwodowego, które umożliwi wygodne podróże między dzielnicami – bez konieczności przejeżdżania przez centrum.

– Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum miasta. Jest to zarazem kolejny krok w rozwoju Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem komunikacyjnym dla stolicy i aglomeracji warszawskiej – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.



Planowana trasa tramwajowa połączy budowany obecnie podziemny przystanek na Dworcu Zachodnim z ul. Kasprzaka. Tory poprowadzą w istniejącym już tunelu pod stacją kolejową, następnie w nowym tunelu, w ciągu Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka zaplanowano w rejonie przystanku Szpital Wolski.

Długość nowej trasy wyniesie ok. 1,4 km, z czego pod ziemią znajdzie się ok. 0,9 km. W pierwszym kroku wyłoniony w postępowaniu projektant będzie musiał opracować trzy warianty trasy, różniące się miejscem zakończenia odcinka podziemnego i lokalizacją rampy wyjazdowej (w rejonie ul. Prądzyńskiego albo Krzyżanowskiego).

Nowe przystanki

Na nowej, planowanej trasie przewidziano trzy zupełnie nowe zespoły przystankowe:

  • podziemny – w rejonie peronu nr 9 stacji Warszawa Zachodnia, który będzie połączony z przejściem podziemnym stacji za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Za tym przystankiem zaplanowano rozjazdy, dzięki czemu w ruchu liniowym na Dworcu Zachodnim będą mogły kończyć tramwaje – jadące zarówno od strony Ochoty, jak i Woli. Będzie także przestrzeń na odstawienie tramwaju na boczny tor.
  • podziemny – w rejonie ul. Tunelowej w kierunku Kasprzaka, który będzie połączony ze stacją Warszawa Zachodnia oraz poziomem terenu za pomocą schodów stałych, ruchomych i wind. Przystanek ten będzie obsługiwać zarówno tramwaje jadące od strony Woli i kończące przy peronie 9, jak i jadące tranzytem między Wolą i Ochotą (i odwrotnie).
  • w rejonie ul. Prądzyńskiego – naziemny bądź podziemny (w zależności od wariantu).
Przewidziano także rozbudowę istniejącego zespołu przystanków przy ul. Kasprzaka.

Dwa zadania

Trasa podzielona jest na dwa zadania. Pierwsze obejmuje odcinek od Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a drugi – wyposażenie tunelu tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia wraz z podziemnym zespołem przystankowym przy peronie 9. Podział umożliwi ewentualne etapowanie inwestycji w zależności od posiadanych środków finansowych – zarówno na etapie projektowania, pozyskiwania decyzji administracyjnych, jak i późniejszej budowy.

Ogłaszane dziś postępowanie dotyczy tylko prac projektowych i przygotowawczych, wraz z pozyskaniem uzgodnień i decyzji administracyjnych. W ramach podstawowego zamówienia projektant przygotuje wspomniany wcześniej projekt wstępny, a następnie – po wyborze optymalnego wariantu – projekt budowlany, projekty wykonawcze oraz dokumentację przetargową. Ostatnia faza obejmuje również pozyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie i realizację robót budowlanych.

Zadaniem wykonawcy będzie także pozyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. W ramach tego etapu zostanie wykonana inwentaryzacja zieleni – wykonawca jest zobowiązany do zaprojektowania infrastruktury w taki sposób, by jej wpływ na zieleń był jak najmniejszy.

W ramach zamówienia opcjonalnego, wyłoniony wykonawca będzie musiał zaoferować wsparcie techniczne oraz nadzór autorski nad realizacją prac.

Terminy

Kompletna dokumentacja ma zostać przekazana w ciągu 43 miesięcy od zawarcia umowy. Budowa jest wstępnie planowana po roku 2030 – dokładny harmonogram jest uzależniony m.in. od dostępności środków finansowych.

Planowana trasa jest częścią tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli realizowanego etapami połączenia obwodowego, które docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Połączenie to znacząco usprawni i skróci podróże między dzielnicami – bez konieczności podróżowania przez centrum.

Planowana trasa znacząco także ułatwi dojazd do Dworca Zachodniego, który staje się ważnym węzłem przesiadkowym dla metropolii warszawskiej. W II połowie 2026 r. będzie już funkcjonować pierwszy podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, od strony Ochoty. Obecnie trwa jego budowa – wraz z nową trasą tramwajową w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. i tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Od trawy po rozchodnik - 100 lat zielonych torowisk w Warszawie

Komunikacja

Od trawy po rozchodnik - 100 lat zielonych torowisk w Warszawie

Tramwaje Warszawskie 28 sierpnia 2025

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Tramwaje Warszawskie 07 sierpnia 2025

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Zobacz również:

Od trawy po rozchodnik - 100 lat zielonych torowisk w Warszawie

Komunikacja

Od trawy po rozchodnik - 100 lat zielonych torowisk w Warszawie

Tramwaje Warszawskie 28 sierpnia 2025

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Komunikacja

Warszawa: Tramwaje wracają na pl. Zawiszy i Bemowo

Tramwaje Warszawskie 07 sierpnia 2025

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Komunikacja

PESA naprawia Swingi Tramwajów Warszawskich

Jakub Rösler 07 sierpnia 2025

Tramwaje Warszawskie i dwie oferty na nowe tramwaje. Czyje?

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij