Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Nocne metro dla garstki. Czy warto?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-04-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Warszawa: Nocne metro dla garstki. Czy warto?
fot. WU
Warszawa utrzymuje komunikację miejską w zasadzie w pełnym wymiarze – także tam, gdzie możliwe byłyby oszczędności, wskazane wobec spodziewanego znacznego spadku dochodu miast. Przykładowo, z nocnego metra, będącego weekendowym uzupełnieniem komunikacji autobusowej, korzysta ok. 8-10% normalnej liczby podróżnych. W weekend przed świętami nocne pociągi II linii przewiozły jednej nocy nieco ponad 200 pasażerów, a na I linii – 600-800 podróżnych. Na razie jednak miasto nie planuje zmian w godzinach funkcjonowania metra.

Kraków wprowadził ogromne ograniczenia w kursowaniu komunikacji miejskiej. Poza godzinami szczytu funkcjonuje ona w naprawdę szczątkowej postaci, wstrzymano też komunikację nocną. Miasto tłumaczy ten krok spadkiem dochodów i ratowaniem budżetu na czasy po pandemii. Odmienną drogą idzie Warszawa – komunikacja miejska utrzymywana jest w zasadzie w pełnym wymiarze. Dotyczy to także np. nocnego metra w noce weekendowe, uruchomionego z myślą o nocnym życiu stolicy i będącego uzupełnieniem funkcjonującej normalnie komunikacji naziemnej. W tej chwili w dużej mierze nieistniejącym.

W ostatnie noce weekendowe (przed świętami) wykorzystanie nocnego metra (godz. 0:00-3:00, co zawiera ostatnie "normalne" pociągi), jak wylicza ZTM, utrzymywało się na poziomie 8-10% normalnej wielkości. Dobrze pokazują to liczby – przykładowo w nocy z 3 na 4 kwietnia z metra skorzystało 774 pasażerów (liczba wejść), a w nocy z 5 na 6 kwietnia 666 podróżnych. Przed epidemią liczba podróżnych przekraczała siedem tysięcy – przykładowo w nocy z 21 na 22 lutego z metra skorzystało 7611 podróżnych, a kolejnej nocy – 8619 pasażerów.

Podawane wartości wyglądają jeszcze bardziej dramatycznie w rozbiciu na linie metra. W nocy z 3 na 4 kwietnia z 21 stacji I linii metra skorzystało 548 pasażerów, a z 10 stacji II linii zaledwie 226 podróżnych. Kolejnej nocy wartości te spadły odpowiednio do 465 i 201 podróżnych (przy czym na II linii pojawiły się trzy dodatkowe stacje na Woli, otwarte rano 4 kwietnia). Przed epidemią z I linii, w noce na przełomie lutego i marca, korzystało 5,9-6,7 tys. pasażerów, a z II linii – 1,1-2,1 tys. pasażerów.

Jak podaje miasto, koszt kursowania metra w weekendowe noce na dwóch liniach (bez wolskich stacji) to wydatek rzędu 88 tys. zł. Oczywiście trzeba pamiętać, że pewne koszty po stronie Metra będą stałe – obsada stacji, maszyniści na dyżurze, oświetlenie (przynajmniej częściowe).

Na razie jednak nic nie wskazuje, żeby miasto planowało jakiekolwiek zmiany. – W obecnej sytuacji, przy ocenie zasadności utrzymywania kursów nocnych, trudno posługiwać się kategoriami ekonomicznymi. Wystarczy wspomnieć, że rządowe rozporządzenie wprowadzające ograniczenie liczby pasażerów w komunikacji miejskiej spowodowało, iż pociągiem metra może podróżować około 130 osób podczas, gdy skład może normalnie przewieźć ich nawet 1500. Dlatego też w codziennym zarządzaniu Warszawskim Transportem Publicznym elastycznie podchodzimy do zmian w układzie komunikacyjnym (stale prowadzimy analizy i obserwacje), jednakże pierwszeństwo mają zawsze bezpieczeństwo podróżnych i stosowanie się do wytycznych rządowych – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.

Warto pamiętać, że normalna komunikacja nocna – z liniami autobusowymi kursującymi w obszarach obsługiwanych przez metro – jest cały czas utrzymywana. Ostrożne uśrednione szacunki wskazują, że napełnienie w nocnych pociągach metra często nie przekracza nawet 10% dopuszczalnej wielkości. Pytanie, czy w tej chwili stać nas na taką rozrzutność, biorąc pod uwagę prognozowany znaczny spadek dochodów miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

ZTM Warszawa zawiesza nocne kursy metra

Komunikacja

ZTM Warszawa zawiesza nocne kursy metra

Redakcja 24 listopada 2020

Nocne metro na celowniku. Analizy w ten weekend

Komunikacja

Nocne metro na celowniku. Analizy w ten weekend

Witold Urbanowicz 20 listopada 2020

Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Komunikacja

Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Tomasz Kościelny 23 sierpnia 2018

Pozostałe z wątku:

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Przestrzeń

Bartłomiej „Skrzynia” Skrzyński patronem wrocławskiego tramwaju

Redakcja/inf. pras. 16 września 2023

Berlin otworzył nową trasę tramwajową w głąb zachodniej części

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Komunikacja

LOT: Letnie miesiące są w tym roku rekordowe

Roman Czubiński 16 września 2023

Zobacz również:

ZTM Warszawa zawiesza nocne kursy metra

Komunikacja

ZTM Warszawa zawiesza nocne kursy metra

Redakcja 24 listopada 2020

Nocne metro na celowniku. Analizy w ten weekend

Komunikacja

Nocne metro na celowniku. Analizy w ten weekend

Witold Urbanowicz 20 listopada 2020

Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Komunikacja

Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Tomasz Kościelny 23 sierpnia 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5