Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Nocne metro dla garstki. Czy warto?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-04-17 10:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Warszawa: Nocne metro dla garstki. Czy warto?
fot. WU
Warszawa utrzymuje komunikację miejską w zasadzie w pełnym wymiarze – także tam, gdzie możliwe byłyby oszczędności, wskazane wobec spodziewanego znacznego spadku dochodu miast. Przykładowo, z nocnego metra, będącego weekendowym uzupełnieniem komunikacji autobusowej, korzysta ok. 8-10% normalnej liczby podróżnych. W weekend przed świętami nocne pociągi II linii przewiozły jednej nocy nieco ponad 200 pasażerów, a na I linii – 600-800 podróżnych. Na razie jednak miasto nie planuje zmian w godzinach funkcjonowania metra.

Kraków wprowadził ogromne ograniczenia w kursowaniu komunikacji miejskiej. Poza godzinami szczytu funkcjonuje ona w naprawdę szczątkowej postaci, wstrzymano też komunikację nocną. Miasto tłumaczy ten krok spadkiem dochodów i ratowaniem budżetu na czasy po pandemii. Odmienną drogą idzie Warszawa – komunikacja miejska utrzymywana jest w zasadzie w pełnym wymiarze. Dotyczy to także np. nocnego metra w noce weekendowe, uruchomionego z myślą o nocnym życiu stolicy i będącego uzupełnieniem funkcjonującej normalnie komunikacji naziemnej. W tej chwili w dużej mierze nieistniejącym.

W ostatnie noce weekendowe (przed świętami) wykorzystanie nocnego metra (godz. 0:00-3:00, co zawiera ostatnie "normalne" pociągi), jak wylicza ZTM, utrzymywało się na poziomie 8-10% normalnej wielkości. Dobrze pokazują to liczby – przykładowo w nocy z 3 na 4 kwietnia z metra skorzystało 774 pasażerów (liczba wejść), a w nocy z 5 na 6 kwietnia 666 podróżnych. Przed epidemią liczba podróżnych przekraczała siedem tysięcy – przykładowo w nocy z 21 na 22 lutego z metra skorzystało 7611 podróżnych, a kolejnej nocy – 8619 pasażerów.

Podawane wartości wyglądają jeszcze bardziej dramatycznie w rozbiciu na linie metra. W nocy z 3 na 4 kwietnia z 21 stacji I linii metra skorzystało 548 pasażerów, a z 10 stacji II linii zaledwie 226 podróżnych. Kolejnej nocy wartości te spadły odpowiednio do 465 i 201 podróżnych (przy czym na II linii pojawiły się trzy dodatkowe stacje na Woli, otwarte rano 4 kwietnia). Przed epidemią z I linii, w noce na przełomie lutego i marca, korzystało 5,9-6,7 tys. pasażerów, a z II linii – 1,1-2,1 tys. pasażerów.

Jak podaje miasto, koszt kursowania metra w weekendowe noce na dwóch liniach (bez wolskich stacji) to wydatek rzędu 88 tys. zł. Oczywiście trzeba pamiętać, że pewne koszty po stronie Metra będą stałe – obsada stacji, maszyniści na dyżurze, oświetlenie (przynajmniej częściowe).

Na razie jednak nic nie wskazuje, żeby miasto planowało jakiekolwiek zmiany. – W obecnej sytuacji, przy ocenie zasadności utrzymywania kursów nocnych, trudno posługiwać się kategoriami ekonomicznymi. Wystarczy wspomnieć, że rządowe rozporządzenie wprowadzające ograniczenie liczby pasażerów w komunikacji miejskiej spowodowało, iż pociągiem metra może podróżować około 130 osób podczas, gdy skład może normalnie przewieźć ich nawet 1500. Dlatego też w codziennym zarządzaniu Warszawskim Transportem Publicznym elastycznie podchodzimy do zmian w układzie komunikacyjnym (stale prowadzimy analizy i obserwacje), jednakże pierwszeństwo mają zawsze bezpieczeństwo podróżnych i stosowanie się do wytycznych rządowych – mówi Karolina Gałecka, rzeczniczka ratusza.

Warto pamiętać, że normalna komunikacja nocna – z liniami autobusowymi kursującymi w obszarach obsługiwanych przez metro – jest cały czas utrzymywana. Ostrożne uśrednione szacunki wskazują, że napełnienie w nocnych pociągach metra często nie przekracza nawet 10% dopuszczalnej wielkości. Pytanie, czy w tej chwili stać nas na taką rozrzutność, biorąc pod uwagę prognozowany znaczny spadek dochodów miasta.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Komunikacja

Rośnie zainteresowanie nocnym metrem w Londynie

Tomasz Kościelny 23 sierpnia 2018

Londyn. Po nocnym metrze czas na nocną kolej naziemną

Komunikacja

Londyn. Po nocnym metrze czas na nocną kolej naziemną

Tomasz Kościelny 27 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5