Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa: Elektrobusy z pantografem to dobre rozwiązanie [film]

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Warszawskie Miejskie Zakłady Autobusowe to pierwszy przewoźnik w Polsce, który zdecydował się na spory zakup autobusów elektrycznych. Po niemal półtora roku eksploatacji Solarisów MZA ma dość konkretne przemyślenia z nimi związane i zamawia następne elektrobusy.

Pierwsza refleksja to taka, że celowe jest wyposażenie elektrycznych pojazdów w pantograf, za pomocą którego na przystankach końcowych możliwe byłoby ich doładowywanie. Ma to trzy zalety, z których najważniejszą jest wydłużenie zasięgu pojazdów. Druga dotyczy zmniejszenia masy pojazdu ze względu na mniejszą wagę koniecznych baterii, co przekłada się na mniejszy nacisk na drogę. Mniej baterii to także więcej miejsca dla pasażerów wewnątrz pojazdów i lepsze właściwości trakcyjne.

Będą pantografy


W 2014 roku MZA nie zdecydowało się na zainstalowanie pantografów w Solarisach Urbino Electric, ze względu na brak koniecznej infrastruktury na pętlach, jednak zostawiło sobie taką furtkę umieszczając w specyfikacji zamówienia możliwość uzupełnienia pojazdu o takie urządzenie, co zostanie dokonane w roku 2017. Obawy dotyczyły m.in. tego, czy w związku z korkami i opóźnieniami na trasie, pojazdy na końcach tras znajdą czas na doładowanie. Nowe Ursusy, które MZA wybrały w przetargu, będą już wyposażone w urządzenia do poboru prądu z masztów, których kilkanaście stanie w Warszawie w lokalizacjach uzgodnionych z ZTM. Jest to wstęp do realizacji dużego zadania – zakupu z unijnych środków 130 autobusów niskoemisyjnych oraz „eletryfikacji” Traktu Królewskiego.

– Zwracamy też uwagę na inne elementy, które pomagają wydłużyć zasięg e-busów – mówi Leszek Ruta, członek zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Proste zastosowanie alternatywnego źródła ogrzewania autobusu, a nie korzystanie z prądu, który napędza pojazd, powoduje znaczne wydłużenie zasięgu tych pojazdów, co jest istotne szczególnie w miesiącach zimowych – dzieli się spostrzeżeniami.

Więcej czystego powietrza od połowy 2017 roku

Nowe Ursusy pojawią się na ulicach Warszawy latem 2017. MZA za nowe pojazdy zapłaci 24,981 mln złotych. Ich zakup jest częścią większego projektu. Do 2020 roku stołeczny przewoźnik ma dysponować w sumie nawet 160 zeroemisyjnymi pojazdami, w większości przegubowymi zakupionymi z unijnych środków (dotąd nie organizowano na nie w Warszawie przetargu, choć 18-metrowe elektryczne pojazdy zamówił już Kraków). Dzięki tym inwestycjom z Traktu Królewskiego mają zniknąć autobusy zasilane olejem napędowym. Co ciekawe, na produkty Ursusa zdecydował się również Toruń.

Jak będą wyglądać Ursusy, które dołączą do elektrycznych Solarisów, piszemy tutaj. Zachęcamy też do zapoznania się z bardzo ciekawymi testami zeroemisyjnych autobusów, które odbyły się w niemieckim Bonn. Wziął w nich też udział polski Solaris, nagrodzony tytułem Bus of The Year 2017.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Komunikacja

MZA Warszawa wycofały ostatni autobus bez klimatyzacji

Witold Urbanowicz 01 sierpnia 2023

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Komunikacja

MZA Warszawa testuje elektrycznego Yutonga i Solarisa

Witold Urbanowicz 30 czerwca 2023

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Komunikacja

Najnowszy Yutong na rocznych testach w Warszawie

Witold Urbanowicz 16 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5