Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?
fot. Bolt
Problemem dla prowadzących działalność w obszarze przewozów taksówkarskich pozostaje kwestia licencji. Te są bowiem wydawane przez gminy, co oznacza, że chcąc swobodnie operować na terenie całej aglomeracji, muszą oni starać się o wiele dokumentów. Jak przekonuje m.in. Bolt, to biurokratyczna bariera, którą należy znieść.

– Jeśli mówimy o wykluczeniu transportowym i szukamy dróg, które pozwolą docierać do osób mających dziś mniejszy dostęp do transportu, ważnym obszarem jest kwestia licencji na przewozy osób taksówką – mówiła podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Magdalena Mazur, szefowa Zespołu ds. Polityk Publicznych w Polsce, Czechach i na Słowacji Bolt. Opisywała aktualny system, w ramach którego kierowcy muszą zdobywać kilkanaście licencji na realizację kursów w każdej z gmin na danym obszarze metropolitalnym. Skrajnym przykładem ma być metropolia górnośląska: tam trzeba otrzymać kilkadziesiąt osobnych dokumentów, by móc swobodnie prowadzić działalność na całym jej obszarze.

Zwróciła też uwagę, że za każdym razem, gdy prowadzący działalność jako taksówkarz zmieni samochód, musi pojechać do urzędów znajdujących się w każdej z gmin. Podobnie jest, gdy zatrudni on nowego kierowcę. – Dodatkowo gminy mają prawo określania oznakowania taksówek. Na terenie metropolii skorzystało z niego dwanaście gmin. Oznacza to, że na drzwiach samochodu powinno się znaleźć dwanaście herbów – opisywała przedstawicielka międzynarodowego pośrednika pomiędzy pasażerem a kierowcą.

Sprawę komplikują dodatkowe wymogi stawiane przez poszczególne samorządy, np. zabraniające umieszczania symboli innych gmin albo precyzujące dokładne umiejscowienie herbu. Postulowała więc wprowadzenie licencji o zasięgu regionalnym, a nie gminnym. Argumentowała, że aktualne rozwiązania są niekorzystne dla pasażerów z mniejszych gmin, bo wielu przedsiębiorców koncentruje się na głównym mieście aglomeracji, rezygnując ze zdobywania dodatkowych licencji. – Miasta się rozrastają. Powinniśmy wziąć pod uwagę stan faktyczny i wprowadzić licencje metropolitalne lub regionalne – przekonywała.

W podobnym tonie wypowiadał się Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Na pewno powinniśmy przenieść licencje piętro wyżej – stwierdził, rozważając przy tym różne warianty: licencji metropolitalnych, regionalnych lub nawet ogólnokrajowych. Zasugerował, że problem można by rozwiązać, formalnie powołując metropolie i przyznając im uprawnienia do wydawania licencji dla taksówkarzy. Dodał, że możliwe byłoby osiągnięcie synergii z metropolitalną komunikacją kolejową czy autobusową.

– Wszystkie bariery biurokratyczne sprawiają, że dziś bardzo trudno jest prowadzić działalność gospodarczą, także w transporcie – ocenił natomiast poseł Mirosław Suchoń z Polski 2050. – Ograniczenie korowodu biurokratycznego do jednego okienka, w którym można by załatwić licencję, jest w mojej ocenie słuszne i powinniśmy rozmawiać o tym, jak je zorganizować – dodał. Zwrócił jednocześnie uwagę, że w ostatnich latach kondycja finansowa gmin znacznie się pogorszyła. Wszelkie zmiany musiałyby więc uwzględniać także ten aspekt, nie powodując znacznego uszczuplenia komunalnych budżetów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

Prawo & Finanse

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

ep. 10 listopada 2023

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Prawo & Finanse

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Mobilność

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 29 września 2023

UNICEF Polska: Wykluczenie transportowe narusza podstawowe prawa dzieci

Prawo & Finanse

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

Prawo & Finanse

Koalicja stawia na transport publiczny i kolej

ep. 10 listopada 2023

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Prawo & Finanse

Furgalski: Potrzebna nowa konstytucja transportu publicznego

Łukasz Malinowski 17 października 2023

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Mobilność

Dekarbonizacja lotnictwa. Proces trudny, ale konieczny

Roman Czubiński 29 września 2023

UNICEF Polska: Wykluczenie transportowe narusza podstawowe prawa dzieci

Prawo & Finanse

Licencja dla taksówkarzy na poziomie metropolii lub regionu?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5