fot. Mateuszgdynia, lic. CC BY-SA 4.0Solaris we flocie MZK Toruń
To już pewne, stolica kujawsko-pomorskiego wybrała ofertę Ursus Busa za najkorzystniejszą. To oznacza, że do Torunia trafi pięć sztuk autobusów Ursus z możliwością zamówienia przez MZA kolejnych pięciu. Nowy nabytek powinien trafić do zamawiającego jeszcze w tym roku.
Miejski Zakład Komunikacyjny w Toruniu poinformował, że wybrał ofertę konsorcjum Ursus Bus za najkorzystniejszą. Wygrała ona z ofertą – o 200 tys. zł droższą – Solarisa. Tym samym do Torunia trafi co najmniej 5 nowych niskopodłogowych autobusów spalinowych – 3 sztuki o standardowej długości od 11 do 13 m oraz 2 sztuki kategorii krótkich pojazdów midi. MZK zastrzegły sobie jednak, że zamówienie może zostać powiększone o pięć kolejnych pojazdów w standardowym rozmiarze.
Ursus zaproponował kwotę 4,863 mln zł brutto za zrealizowanie podstawowego zakresu zamówienia. Z kolei za realizację maksymalnego zakresu zamówienia jest to już z kolei 9,422 mln zł brutto. Solaris odpowiednio zaproponował ceny – 5,745 mln zł brutto i 11,753 mln zł brutto. I to właśnie cenna była najważniejszym parametrem branym pod uwagę, ale nie jedynym. Stanowiła ona 75% całej oceny przetargowej. 21 proc. punktów można było otrzymać za kwestie techniczne. Tych podkryteriów jest aż dziewięć, z czego najważniejsze to ilość miejsc dostępnych z niskiej podłogi (najlepiej minimum 10 i minimum 8 w krótszym pojeździe), długość trwania przebiegów międzyobsługowych, pojemność silnika, oraz unifikacja silnika i skrzyni biegów. Pozostałe punkty można dostać za koszt zużycia energii (2 proc.), poziom emisji CO2 (1 proc.) oraz poziom emisji gazów wchodzących w skład smogu (1 proc.).
W kategorii ceny konsorcjum Ursus Bus otrzymało komplet 100 punktów. Za warunki techniczne jest to już odpowiednio 39. Z kolei koszty zużycia paliwa oceniono na 96,30 punktów. Emisję CO2 na 96,30, a emisję innych gazów – 72,69 punktów. Łącznie konsorcjum uzyskało wynik 86,81 punktów, przewyższając Solarisa niespełna o dwa punkty (85,12).
W Toruniu chcą by 12–metrowe autobusy mieściły minimum 85 osób i miały nie mniej niż 30 miejsc siedzących dla pasażerów. Krótsze powinny mieścić co najmniej 65 osób i mieć 19 miejsc pasażerskich. Wszystkie powinny spełniać normę emisji spalin Euro 6. Bardzo dokładnie została opisana wymagana przestrzeń pasażerska. M.in. MZK zażyczył sobie pokrycia siedzeń runem o zawartości minimum 80 proc. wełny.
W dokumentach przetargowych oceniono, że dostawa ma nastąpić do 30 grudnia tego roku. Ponieważ pierwotny termin składania ofert przesunięto tylko o jeden dzień, autobusy powinny trafić do Torunia do końca roku. Jest to kolejny krok w kierunku odmładzania miejskiego taboru. Warto przypomnieć, że we flocie jeździ jeszcze ok. 60 Jelczy. Do tej pory MZK kupowały przeważnie pojazdy Solarisa lub MAN-a. Teraz to grono zasili – na razie w skromnym składzie – także Ursus.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.